Spring naar bijdragen

stuur demonteren


rookie2
 Share

Recommended Posts

hallo forummers,

ik was van plan om het 2 spaaks stuur in mijn 86 er cherokee te vervangen voor een 3 spaaks stuur.

ik loop echter al direct tegen een probleem aan, wat is namelijk het geval. ik heb gelijk al een probleem met het verwijderen van de kunststof plaat die op de spaken is gemonteerd. (zie foto).

Het demonteren van de claxondop was geen probleem (kon ik er zo af wippen). echter de plaat zit blijkbaar nog vast aan de bovenkant van de plaat (zie foto met pijl) zit deze er simpelweg in geklemd of zit dit nog vast met een schroef. ik heb al geprobeerd het los te trekken, maar wil niets forceren want het is hard plastic (breekt makkelijk af. dus mijn vraag is of iemand al eens een dergelijk stuur heeft gedemonteerd en weet wat er los moet worden gedraaid. voor het verwijderen van het stuur is er wel wat op youtube te vinden dus dat moet wel lukken. (denk ik 😄)

 

alvast bedankt

 

claxondop.jpg

claxondop 2  pijl.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ab,

 

bedankt voor je reactie,  je hebt waarschijnlijk gelijk. Eerst maar eens de centrale moer er af halen, en met een stuurtrekker proberen het stuur er af te halen. (als er genoeg ruimte is om er een stuurtrekker op te zetten.  eerst maar eens een stuurtrekker regelen want die heb ik zo niet liggen. daarna maar eens kijken hoe ik het nieuwe stuur moet monteren, en hoe ik de draden van de claxon moet aansluiten.  (foto !}  maar dat is van latere zorg, eerst maar eens het stuur er af halen.

595395562_3spaaksstuur.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Hallo forummers,

Het stuur is er inmiddels af, maar heb nog een vraag.

Ik ben nu bezig met het monteren van het stuur, maar kwam er achter dat de uitsparing voor het kunststof pinnetje van de plusdraad v\d claxon aan de verkeerde kant zit. Inmiddels een gaatje geboord voor het pinnetje, en het stuur valt er nu overheen. Mijn vraag is of ik er doorheen moet boren zodat de draad er doorheen kan en ik de draad aan de "drukring" kan vastmaken om contact te kunnen maken als ik de claxon indruk ?

 

En kan ik het stuur er simpelweg op zetten (over de kunststof pin en het stuur volledig ronddraaien zonder dat het pinnetje afbreekt ? 

Als ik het zo bekijk kan de pin niet volledig rond draaien. (ik kan het wel proberen maar als het afbreekt heb ik een probleem ). Er is al een stukje afgebroken maar het stuur kan er nog wel overheen vallen dus als ik aan het stuur draai wordt het nog wel "meegenomen".

 

De plusdraad is bij het demonteren van het oude stuur ook afgebroken, mijn vraag is nu zit er in het pinnetje iets van een stekker ?  als ik er een stroomdraadje in steek maakt het wel contact maar het blijft (uiteraard ) niet zitten.

 

alvast bedankt,
 

 

 

1494920433_stuurpen1.jpg

942044612_stuurpen2.jpg

799927954_nieuwstuur1.jpg

1231911541_nieuwstuur2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo forummers,

 

Het stuur zit er inmiddels in.

 

Het was wel even een gepruts om de claxon werkend te krijgen want zoals ik al aangaf, het pinnetje met het veertje wat er op hoort te zitten. (wat ik ok niet wist) zat er niet op. Gelukkig kon ik het afgebroken gedeelte van de sleepring er nog weer op lijmen, en met behulp van een splitpennetje en een veertje uit een balpen het contact voor de claxon repareren. (soms moet je wel creatief zijn).

helaas hoorde ik vanmiddag bij het inschakelen van de 4 wielaandrijving een hoop gekraak uit het differentieel ?\tussenbak ?. dus ik kan zo weer verder sleutelen, maar goed het houdt mij wel van de straat  😄

542244741_stuur13-2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13/2/2022 om 5:30 PM zei rookie2:

hallo forummers,

 

Het stuur zit er inmiddels in.

 

Het was wel even een gepruts om de claxon werkend te krijgen want zoals ik al aangaf, het pinnetje met het veertje wat er op hoort te zitten. (wat ik ok niet wist) zat er niet op. Gelukkig kon ik het afgebroken gedeelte van de sleepring er nog weer op lijmen, en met behulp van een splitpennetje en een veertje uit een balpen het contact voor de claxon repareren. (soms moet je wel creatief zijn).

helaas hoorde ik vanmiddag bij het inschakelen van de 4 wielaandrijving een hoop gekraak uit het differentieel ?\tussenbak ?. dus ik kan zo weer verder sleutelen, maar goed het houdt mij wel van de straat  😄

542244741_stuur13-2.jpg

Uhm, het houd je op straat.😁

Tenzij je in een garage kan werken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Arjanw:

Uhm, het houd je op straat.😁

Tenzij je in een garage kan werken...

Ik kan gelukkig in een afgesloten ruimte werken en heb dus ook geen gezeur van buren die met sarcastische opmerkingen komen. (in de trant van "zo buurman auto weer kapot !!! )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei rookie2:

Ik kan gelukkig in een afgesloten ruimte werken en heb dus ook geen gezeur van buren die met sarcastische opmerkingen komen. (in de trant van "zo buurman auto weer kapot !!! )

😃 Ik geef altijd aan dat het sleutelen puur op ‘therapeutische basis’ is. Dit levert altijd wel een glimlach op! 😸

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 2/15/2022 at 1:14 PM, Kapt. Bob said:

😃 Ik geef altijd aan dat het sleutelen puur op ‘therapeutische basis’ is. Dit levert altijd wel een glimlach op! 😸

Ben ik het mee eens. Overigens, is er, voor mij in ieder geval, wel een voorwaarde: Het sleutelen moet niet aan je dagelijkse vervoer zijn. Die moet het gewoon altijd doen en nooit kapot gaan en alleen regulier onderhoud nodig hebben.

Het is, voor mij, alleen therapeutisch als het een hobby-auto betreft

Mijn Cherokee is inmiddels mijn vierde hobby wagen en is de op een na de jongste. Ik heb inmiddels de weldadige keuze tussen Engelse, Italiaanse, Duitse en Amerikaanse therapie. 

Jeroen  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...