Spring naar bijdragen

problemen na vervangen friesdop


udjenl
 Share

Recommended Posts

Weet je zeker dat de price as in het lager schuift en niet naar achteren wordt gedrukt bij montage van de bak?

Je kunt zien of de as in het lager schuift als je de bak zonder belhousing op zijn plek zet .

Als de price as naar achteren wordt gedrukt de bak in, krijg je rare dingen met schakelen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 51
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

6 uur geleden zei schneiders:

Weet je zeker dat de price as in het lager schuift en niet naar achteren wordt gedrukt bij montage van de bak?

Je kunt zien of de as in het lager schuift als je de bak zonder belhousing op zijn plek zet .

Als de price as naar achteren wordt gedrukt de bak in, krijg je rare dingen met schakelen.

 

ik denk dat ik weet wat je bedoeld, als er beetje teveel vettigheid in zit dan komt er druk achter dat lager en drukt hij tegen de as aan.  

tevens merkte ik je die as wat heen en weer( naar boven, beneden, links en recht)  kunt doen is dit normaal ?  

ik denk dat nu ik dit allemaal lees dat dat lager nog wel eens de boos doender kan zijn, bellhousing moet er sowieso af om het kapje van de bak los te krijgen (i.v.m met de verkeerde bout los te hebben gedraaid ) ,   hoe zit die stang vast ?  moet ik dan de 4x4 bak er ook afhalen?  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die speling op de price as is inderdaad normaal, in zekere mate in elk geval.

Als je een goedschakelende bak met goedwerkende koppeling demonteerd, moet alles na montage ook weer goed werken.

Volgens mij is het toplager bij de CJ een zacht metalen bus waar je weinig aan kan beschadigen.

Maar wellicht heb je de koppelingsplaat niet goed gecentreerd en heb je met montage van de bak toch iets beschadigd.

Ik heb een keer 4 x een bak erop en erafgehaald, voor ik ontdekte dat de price as niet goed in het toplager ging, bak ook nog gereviseerd na de tweede keer.

De oplossing is vaak simpel, niet te ver zoeken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

inmiddels de bak er weer achterweg gehad, het lager zat nog op de plek, deze even er af gehad en gevoeld, geen grove beschadigingen en hij gaat gewoon vrij over de price as heen en weer. na mijn idee misschien iets teveel speling... ( wat is diameter van het gat van de bronzen toplager? ) 

verder heb ik het idee dat hij 1 poot niet goed indrukt en hierdoor dus schuin ontkoppelt.... 

alleen nu kan ik even niet vinden waar hem dat in zit.. .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke. 

her en der wat kleine braampjes gevonden wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.  die allemaal wat weg geschuurd en hopen dat het nu goed is. 

verder nergens een fout kunnen vinden. 

misschien inderdaad dat de price as verkeerd zat en hierdoor mee draaide. 

verder paar vraagjes betreft montage 

waar moet vet komen:

op de geleider van het druklager? 

in de bronzen bus ? 

verder niet echt punten waar ik vet op zou willen smeren.. 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei udjenl:

oke. 

her en der wat kleine braampjes gevonden wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.  die allemaal wat weg geschuurd en hopen dat het nu goed is. 

verder nergens een fout kunnen vinden. 

misschien inderdaad dat de price as verkeerd zat en hierdoor mee draaide. Price as kan niet verkeerd zitten  

verder paar vraagjes betreft montage 

waar moet vet komen:

op de geleider van het druklager?  Ligt insmeren

in de bronzen bus ? Ligt Insmeren ( brons is eigenlijk zelf smerend )

verder niet echt punten waar ik vet op zou willen smeren..  Koppelings plaat  😋

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Green bear:

eloof ik niet dat je zoveel problemen heb, ik zou toch

 

er zat een braam op de glijbus van de bak ( waar het druklager over glijd)   leek net of hij daar iets bleef haken en schuin ging.  niet dat ik helemaal denk dat dat het is maar liever save dan sorry. 

het rare vind ik nog wel dat hij niet helemaal vrij komt. net of de 3 poten niet ver genoeg in gedruk worden of schuin ingedrukt. alleen kan niet vinden waar het mis op zou kunnen gaan. 

al lijkt de plaat van de drukplaat iets schuin te staan. geen idee of dit zo hoort ( zit een mm in)  

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn advies is toch om een nieuw koppeling setje te monteren. Het demonteren en weer opnieuw monteren van een wat oudere set kan problemen veroorzaken.

Er kan bijvoorbeeld vuil tussen de drukvingers en de ring komen waardoor 1 vinger blijft plakken. 

Bovendien, voor de prijs van een volle tank benzine ben je voor 10 jaar klaar.....

Succes, Siert.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Mijn advies is toch om een nieuw koppeling setje te monteren. Het demonteren en weer opnieuw monteren van een wat oudere set kan problemen veroorzaken.

Er kan bijvoorbeeld vuil tussen de drukvingers en de ring komen waardoor 1 vinger blijft plakken. 

Bovendien, voor de prijs van een volle tank benzine ben je voor 10 jaar klaar.....

Succes, Siert.  

ik ga sowieso de hele set een flink opkuisen.  zou inderdaad vuil tussen kunnen zitten. 

wou niet meteen een nieuwe set er in knallen als deze set nog netjes is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei udjenl:

vliegwiel er nog eens afgehad en schoon gemaakt, 

allesschoongemaakt en koppeling er op vast zetten, maar nu viel op dat 1 van de vingers bij het aandraaien minder ver gaat dan de andere 2 

lijkt me niet zo te horen, of komt dit vaker voor ? 

 

Het kan zijn dat er vervuiling tussen de vinger zit zoals Siert ook al aangaf, een tweede mogelijkheid zou zijn dat de veerkracht minder is geworden.

Hoeveel lager staat de vinger lager als de andere 2 ???

Wat is het slijtage beeld van de toppen op de vingers ???

bewerkt door Green bear
Link naar opmerking
Deel via andere websites

tevens nu hij gemonteerd zit en ik trek een vinger naar mij toe hoorde ik een busje een keer rammelen en bleef hij hoger staan, als ik heb vliegwiel draai en deze vinger zit aan de bovenkant rammelt het busje terug en ligt de vinger lager. 

bij 2 vingers kan ik dit doen, de 3e lijkt te blijven zitten

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Siert al aangaf zou ik ook het hele setje vervangen.

4 mm is wel een verschil, mogelijk dat hierdoor de koppeling niet goed ontkoppeld. 

De vingers hebben ook al wat slijtage op de vingers, en ik denk dat de Spline bus in het midden van de koppelingsplaat ook al los zit.

Zitten de 5 veren in de koppelingsplaat nog strak of kan je deze ook al bewegen ???

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeepparts in Vuren, even goed het bouwjaar doorgeven en neem de maatvoering van het pilot lager op ( binnen en buiten diameter ) hier zit verschil in uitvoering qua diameter in.

Meet je diameter van de koppeling ook even op, er zijn van 10 - 10,5 en 11 inch platen. gemonteerd in de CJ´S

Persoonlijk zou ik gelijk alles vervangen ook het druklager.

 

Suc6 Ed.

bewerkt door Green bear
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...