schneiders Geplaatst October 2, 2021 Rapporteren Share Geplaatst October 2, 2021 Weet je zeker dat de price as in het lager schuift en niet naar achteren wordt gedrukt bij montage van de bak? Je kunt zien of de as in het lager schuift als je de bak zonder belhousing op zijn plek zet . Als de price as naar achteren wordt gedrukt de bak in, krijg je rare dingen met schakelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
udjenl Geplaatst October 2, 2021 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 2, 2021 6 uur geleden zei schneiders: Weet je zeker dat de price as in het lager schuift en niet naar achteren wordt gedrukt bij montage van de bak? Je kunt zien of de as in het lager schuift als je de bak zonder belhousing op zijn plek zet . Als de price as naar achteren wordt gedrukt de bak in, krijg je rare dingen met schakelen. ik denk dat ik weet wat je bedoeld, als er beetje teveel vettigheid in zit dan komt er druk achter dat lager en drukt hij tegen de as aan. tevens merkte ik je die as wat heen en weer( naar boven, beneden, links en recht) kunt doen is dit normaal ? ik denk dat nu ik dit allemaal lees dat dat lager nog wel eens de boos doender kan zijn, bellhousing moet er sowieso af om het kapje van de bak los te krijgen (i.v.m met de verkeerde bout los te hebben gedraaid ) , hoe zit die stang vast ? moet ik dan de 4x4 bak er ook afhalen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst October 2, 2021 Rapporteren Share Geplaatst October 2, 2021 Die speling op de price as is inderdaad normaal, in zekere mate in elk geval. Als je een goedschakelende bak met goedwerkende koppeling demonteerd, moet alles na montage ook weer goed werken. Volgens mij is het toplager bij de CJ een zacht metalen bus waar je weinig aan kan beschadigen. Maar wellicht heb je de koppelingsplaat niet goed gecentreerd en heb je met montage van de bak toch iets beschadigd. Ik heb een keer 4 x een bak erop en erafgehaald, voor ik ontdekte dat de price as niet goed in het toplager ging, bak ook nog gereviseerd na de tweede keer. De oplossing is vaak simpel, niet te ver zoeken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
udjenl Geplaatst October 4, 2021 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2021 inmiddels de bak er weer achterweg gehad, het lager zat nog op de plek, deze even er af gehad en gevoeld, geen grove beschadigingen en hij gaat gewoon vrij over de price as heen en weer. na mijn idee misschien iets teveel speling... ( wat is diameter van het gat van de bronzen toplager? ) verder heb ik het idee dat hij 1 poot niet goed indrukt en hierdoor dus schuin ontkoppelt.... alleen nu kan ik even niet vinden waar hem dat in zit.. . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst October 4, 2021 Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2021 Meet de diameter van de as en lager even op en bekijk dan even het verschil. Wat de diameter van het toplager moet zijn is even moeilijk te zeggen aangezien er +- 3 verschillende lagers zijn voor de CJ afhankelijk van het Bouwjaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
udjenl Geplaatst October 4, 2021 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2021 de as is 14.8mm en de bus is 15mm 0.2mm verschil Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
udjenl Geplaatst October 4, 2021 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2021 had niet de juiste schuifmaat maar de as is 15 en de bus is 15.2mm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst October 4, 2021 Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2021 2 tiende daar zou ik niks aandoen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
udjenl Geplaatst October 4, 2021 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2021 oke. her en der wat kleine braampjes gevonden wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn. die allemaal wat weg geschuurd en hopen dat het nu goed is. verder nergens een fout kunnen vinden. misschien inderdaad dat de price as verkeerd zat en hierdoor mee draaide. verder paar vraagjes betreft montage waar moet vet komen: op de geleider van het druklager? in de bronzen bus ? verder niet echt punten waar ik vet op zou willen smeren.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst October 4, 2021 Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2021 52 minuten geleden zei udjenl: oke. her en der wat kleine braampjes gevonden wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn. die allemaal wat weg geschuurd en hopen dat het nu goed is. verder nergens een fout kunnen vinden. misschien inderdaad dat de price as verkeerd zat en hierdoor mee draaide. Price as kan niet verkeerd zitten verder paar vraagjes betreft montage waar moet vet komen: op de geleider van het druklager? Ligt insmeren in de bronzen bus ? Ligt Insmeren ( brons is eigenlijk zelf smerend ) verder niet echt punten waar ik vet op zou willen smeren.. Koppelings plaat 😋 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst October 4, 2021 Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2021 Met een paar kleine braampje geloof ik niet dat je zoveel problemen heb, ik zou toch nog even verder kijken voor je de bak terug schroef. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
udjenl Geplaatst October 4, 2021 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2021 2 minuten geleden zei Green bear: eloof ik niet dat je zoveel problemen heb, ik zou toch er zat een braam op de glijbus van de bak ( waar het druklager over glijd) leek net of hij daar iets bleef haken en schuin ging. niet dat ik helemaal denk dat dat het is maar liever save dan sorry. het rare vind ik nog wel dat hij niet helemaal vrij komt. net of de 3 poten niet ver genoeg in gedruk worden of schuin ingedrukt. alleen kan niet vinden waar het mis op zou kunnen gaan. al lijkt de plaat van de drukplaat iets schuin te staan. geen idee of dit zo hoort ( zit een mm in) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst October 4, 2021 Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2021 Zit het druklager goed op de arm en controleer even of de arm niet verbogen is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst October 4, 2021 Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2021 Mijn advies is toch om een nieuw koppeling setje te monteren. Het demonteren en weer opnieuw monteren van een wat oudere set kan problemen veroorzaken. Er kan bijvoorbeeld vuil tussen de drukvingers en de ring komen waardoor 1 vinger blijft plakken. Bovendien, voor de prijs van een volle tank benzine ben je voor 10 jaar klaar..... Succes, Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
udjenl Geplaatst October 4, 2021 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2021 3 uur geleden zei Green bear: Zit het druklager goed op de arm en controleer even of de arm niet verbogen is. is inderdaad een goeie om naar te kijken als deze naar achter geboven is, zou hij natuurlijk minder ver kunnen drukken, druk lager zit er wel goed op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
udjenl Geplaatst October 4, 2021 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2021 3 uur geleden zei REAL STRANGLER: Mijn advies is toch om een nieuw koppeling setje te monteren. Het demonteren en weer opnieuw monteren van een wat oudere set kan problemen veroorzaken. Er kan bijvoorbeeld vuil tussen de drukvingers en de ring komen waardoor 1 vinger blijft plakken. Bovendien, voor de prijs van een volle tank benzine ben je voor 10 jaar klaar..... Succes, Siert. ik ga sowieso de hele set een flink opkuisen. zou inderdaad vuil tussen kunnen zitten. wou niet meteen een nieuwe set er in knallen als deze set nog netjes is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
udjenl Geplaatst October 5, 2021 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2021 Even een gedachte spinsel wat me te binnen schoot, wat als het vliegwiel heel iets schuin zit door iets van roest of vuil... Maakt dit zo'n groot verschil dat hij raar gaat doen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
udjenl Geplaatst October 5, 2021 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2021 vliegwiel er nog eens afgehad en schoon gemaakt, allesschoongemaakt en koppeling er op vast zetten, maar nu viel op dat 1 van de vingers bij het aandraaien minder ver gaat dan de andere 2 lijkt me niet zo te horen, of komt dit vaker voor ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst October 5, 2021 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2021 (bewerkt) 30 minuten geleden zei udjenl: vliegwiel er nog eens afgehad en schoon gemaakt, allesschoongemaakt en koppeling er op vast zetten, maar nu viel op dat 1 van de vingers bij het aandraaien minder ver gaat dan de andere 2 lijkt me niet zo te horen, of komt dit vaker voor ? Het kan zijn dat er vervuiling tussen de vinger zit zoals Siert ook al aangaf, een tweede mogelijkheid zou zijn dat de veerkracht minder is geworden. Hoeveel lager staat de vinger lager als de andere 2 ??? Wat is het slijtage beeld van de toppen op de vingers ??? October 5, 2021 bewerkt door Green bear Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
udjenl Geplaatst October 5, 2021 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2021 Dacht dat er meer tussen zat maar tussen hoogste en laagste zit 4mm verschil. Even foto bij gevoegt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
udjenl Geplaatst October 5, 2021 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2021 tevens nu hij gemonteerd zit en ik trek een vinger naar mij toe hoorde ik een busje een keer rammelen en bleef hij hoger staan, als ik heb vliegwiel draai en deze vinger zit aan de bovenkant rammelt het busje terug en ligt de vinger lager. bij 2 vingers kan ik dit doen, de 3e lijkt te blijven zitten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
udjenl Geplaatst October 5, 2021 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2021 ik weet helaas niet hoe zo,n druk plaat er van binnen uit ziet.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst October 5, 2021 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2021 Zoals Siert al aangaf zou ik ook het hele setje vervangen. 4 mm is wel een verschil, mogelijk dat hierdoor de koppeling niet goed ontkoppeld. De vingers hebben ook al wat slijtage op de vingers, en ik denk dat de Spline bus in het midden van de koppelingsplaat ook al los zit. Zitten de 5 veren in de koppelingsplaat nog strak of kan je deze ook al bewegen ??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
udjenl Geplaatst October 5, 2021 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2021 Oke, conclusie is nu sowieso vervangen, waar kun je het beste voor net geld een setje bestellen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst October 5, 2021 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2021 (bewerkt) Jeepparts in Vuren, even goed het bouwjaar doorgeven en neem de maatvoering van het pilot lager op ( binnen en buiten diameter ) hier zit verschil in uitvoering qua diameter in. Meet je diameter van de koppeling ook even op, er zijn van 10 - 10,5 en 11 inch platen. gemonteerd in de CJ´S Persoonlijk zou ik gelijk alles vervangen ook het druklager. Suc6 Ed. October 5, 2021 bewerkt door Green bear Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.