Spring naar bijdragen

problemen na vervangen friesdop


udjenl
 Share

Recommended Posts

Hallo, 

ik ben bezig aan een cj7, er was een vriesdop lek achter het vliegwiel, dus alles  los gehaald, gerepareerd en alles weer gemonteerd

vliegwiel netjes op juiste stand en met moment sleutel 

koppelingsplaat op de behuizing uit gelijnd met zo,n plastic ding. daarna de hele bak er weer achter gezet en alles weer afgemonteerd. 

nu is het zo dat we bij het starten meteen merkte dat hij niet in zn vrij kwam en dat alles trilde. 

nadat ik de koppelstangs een cm of 5 uit gedraait had kwam hij net vrij maar schakelt moeizaam. 

 

nu heb ik gelezen dat de koppelingsplaat wel eens verkeerd om kan zitten, iemand die het mij met zekerheid kan zeggen voordat ik alles weer los trek... ? 

 

deze keer heb ik de bak meteen bij de motor los gehaald, maar is het ook mogelijk zonder dat er olie vrij komt om het in 2 delen los te halen zodat het allemaal wat beter en beheersbaarder te tillen is? 

 

 

bewerkt door udjenl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 51
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

vandaag de bak weer er af gehad en de koppeling los gehad, opnieuw alles gemonteerd, daarna paar keer heen en weer gereden, koppelde en ontkoppelde hij goed, 

 

maar na een poosje stationair te hebben gedraaid ontkoppelt hij niet meer goed. 

iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ?   

bewerkt door udjenl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee  ik bedoel het lager in het vliegwiel, deze kan van een lagerbrons zijn of een naaldlager. ( Pilot bearing )

Als deze beschadigt is kan de ingaande as meedraaien door de weerstand.

Heb je de koppeling en drukgroep lager vervangen voor een nieuwe set ???

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ed bedoelt niet het druklager maar het prise as lager, dat zit in het uiteinde van de krukas.

Verder, waarom heb je deze set gemonteerd? Hoorde het nieuwe druklager daar wel bij? 

Komt dit wel van 1 van de bekende Jeep onderdelen leveranciers?

Hydraulische koppelingbediening?  Kan je hem oppompen?

Succes , Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 27/9/2021 om 7:12 PM zei udjenl:

Hallo, 

ik ben bezig aan een cj7, er was een vriesdop lek achter het vliegwiel, dus alles  los gehaald, gerepareerd en alles weer gemonteerd

vliegwiel netjes op juiste stand en met moment sleutel 

koppelingsplaat op de behuizing uit gelijnd met zo,n plastic ding. daarna de hele bak er weer achter gezet en alles weer afgemonteerd. 

nu is het zo dat we bij het starten meteen merkte dat hij niet in zn vrij kwam en dat alles trilde. 

nadat ik de koppelstangs een cm of 5 uit gedraait had kwam hij net vrij maar schakelt moeizaam. 

 

nu heb ik gelezen dat de koppelingsplaat wel eens verkeerd om kan zitten, iemand die het mij met zekerheid kan zeggen voordat ik alles weer los trek... ? 

 

deze keer heb ik de bak meteen bij de motor los gehaald, maar is het ook mogelijk zonder dat er olie vrij komt om het in 2 delen los te halen zodat het allemaal wat beter en beheersbaarder te tillen is? 

 

 

Je heb het stangenstelsel moeten stellen maar er zijn geen nieuwe delen gemonteerd................

Als de koppelingplaat goed zit is het volgend wat je even na moet gaan,  zit de Kogel nog achter de clutch arm ( Clutch fork pivot ball ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

47 minuten geleden zei udjenl:

dankje, ja ik wist waar die zat, voor monteren wel de arm op en neer gedrukt hoe hij draaide en leek goed te draaien. maar is de kogel te controleren via dat rubber(nr 24) ?

Als je het rubber en het stangenstelsel weghaalt vervolgens de clutch arm geheel richting de motor drukt kan je de pivot ball net zien zitten.

Dit zou het enige logische zijn voor het stellen van je stangenstelsel van +- 5cm ( die 5cm afstelling was deze voor je vrije slag af te stellen ??? ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Green bear:

Als je het rubber en het stangenstelsel weghaalt vervolgens de clutch arm geheel richting de motor drukt kan je de pivot ball net zien zitten.

Dit zou het enige logische zijn voor het stellen van je stangenstelsel van +- 5cm ( die 5cm afstelling was deze voor je vrije slag af te stellen ??? ).

was voor om hem vrij te laten komen. maar ging nog moeizaam, dus zou heel goed kunnen dat er iets is op dat punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een stapje terug,

1. De koppelingsplaat heb je gemonteerd met de center plaat van de koppeling richting de versnellingsbak ( zie foto met de rode cirkel ).

2. Het stangen stelsel van de koppeling heb je afgesteld zodat je nog net een paar mm vrije slag heb op de clutch arm  ( op je koppeling pedaal moet je een vrije slag hebben van 2,5 a 3 cm voordat je de weerstand voelt van de koppeling) .

3. controle of de pivot ball nog achter de clutch arm zit.

Als ik het nu goed begrijp heb je nu het stangen stelsel zover gedraaid dat de koppeling al ingedrukt wordt en je geen vrije slag meer heb op de clutch arm ???

Ergens gaat het niet goed,  ik snap het even niet waarom je het stangen stelsel heb afgesteld als je geen nieuwe onderdelen heb gemonteerd.

 

koppeling.jpg

bewerkt door Green bear
Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 minuten geleden zei Green bear:

Even een stapje terug,

1. De koppelingsplaat heb je gemonteerd met de center plaat van de koppeling richting de versnellingsbak ( zie foto met de rode cirkel ).

2. Het stangen stelsel van de koppeling heb je afgesteld zodat je nog net een paar mm vrije slag heb op de clutch arm  ( op je koppeling pedaal moet je een vrije slag hebben van 2,5 a 3 cm voordat je de weerstand voelt van de koppeling) .

3. controle of de pivot ball nog achter de clutch arm zit.

Als ik het nu goed begrijp heb je nu het stangen stelsel zover gedraaid dat de koppeling al ingedrukt wordt en je geen vrije slag meer heb op de clutch arm ???

Ergens gaat het niet goed,  ik snap het even niet waarom je het stangen stelsel heb afgesteld als je geen nieuwe onderdelen heb gemonteerd.

 

koppeling.jpg

1. klopt inderdaad, andere kant past ook niet dan komt hij tegen de bouten van het vliegwiel. 

2. bak al eens gedemonteerd en opnieuw er achter gezet. afstelling terug gedraait en toen op gedraait tot hij mooi ontkoppelde. ( blijkt te strak te staan, geen vrije slag) 

3. wil ik morgen gaan doen,  is dit via het bescherm rubber te bekijken zonder de bak te demonteren? 

 

klopt.   omdat hij niet ontkoppelde en om te kijken wanneer hij dit wel deed.  daar op zoals eerder vermeld de bak er weer achterweg gehaald en alles nagekeken en weer gemonteerd, opnieuw afgesteld en leek super mooi te schakelen,  rondje gereden en even stationair laten draaien.  daarna ontkoppelde hij niet meer / niet goed.  

 

morgen naar de volgende 3 dingen kijken zonder te demonteren

1. pivot ball

2. zitten poten van de drukplaten goed

3.  plakkende koppelingsplaat

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Green bear:

Nee  ik bedoel het lager in het vliegwiel, deze kan van een lagerbrons zijn of een naaldlager. ( Pilot bearing )

Als deze beschadigt is kan de ingaande as meedraaien door de weerstand.

Heb je de koppeling en drukgroep lager vervangen voor een nieuwe set ???

 

even hier nogmaals op reageren, als ik de auto in de hoogste versnelling zet ( boel weerstand)  dan zou de motor toch krachtig genoeg moeten zijn om over die bus eventueel heen te draaien?  puur om te checken dat dit het is. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

inmiddels gekeken en de pivotball zit op zijn plek

poten van de drukplaat zitten goed

 

heb nu 2cm vrijeslag

auto ontkoppelt net niet. 

als ik de koppeling met de hand iets indruk voel ik dat hij "hobbelt", pedaal voel ik lichtelijk heen en weer gaan.... 

 

 

en ik wou het olie peil van de bak checken,omdat de bak aardig zweet, had gelezen dat te weinig bak olie ook tot slecht schakelen kan leiden. 

 alleen nu heb ik het idee dat ik de verkeerde bout heb los gedraait.  het leek net of er iets viel. 

dikke bout aan bestuurders zijde dop 22.  nu wou ik het kapje aan de bovenkant loshalen maar dat wil dus niet. moet alles uit elkaar..... 

al met al een heerlijke donderdag ochtend. 

 

bewerkt door udjenl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

maandag gaat de bak er weer achterweg. 

waar zou ik sowieso naar moeten kijken en waar vooral opletten? 

 

hoe kan ik controleren of de bronzen bus goed is? , voelen of er beschadigingen zijn ? 

eventueel de drukplaat en het ontkoppellager controleren?  waar op letten? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een puntje voor je de bak er achter vandaan haal, hoor je een raar geluid ( ratelend geluid ) als de motor draait en de versnellingsbak staat in zn vrij ?

Vervolgens even luisteren als de motor draait en de bak in de vrij staat en de koppeling ingetrapt. 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...