Jump to content

Herrezen uit de stalling.. met weinig succes


Recommended Posts

Beste Keepers.

Ik heb mij net aangemeld, ook onder even voorstellen. Ben al 12 jaar trotse bezitter van een grijs kenteken Cherokee XJ 1990. 2 jaar na aanschaf grote beurt gehad en in de schorsing gezet in afwachting van oldtimer regeling.. vorig jaar nog weggebracht voor APK keuring. Eigenlijk meer om beeld te krijgen van de algemene staat. Mijn Vito camper is onlangs total loss gereden buiten mijn schuld. Dus het moment om mijn XJ uit de schorsing te halen. Na wat geduld opgestart en naar mijn huis gereden. Ik heb een flinke lekkage motorolie bakzijde (bekend probleem volgens mij).  Maar verder allemaal kleine APK puntjes en wat servicen... nu een week verder en hij wil eigenlijk niet meer starten zonder wat hulp spray.. stationair draaien is echter niet meer te doen zonder wat gas erop.. wel meteen brandstof filter vervangen. Tank was bijna leeg en heb ik aangevuld met 20 liter verse brandstof plus een reinigingsmiddel.. vorige week getracht voor apk te brengen maar dat eindigde dus op de sleepwagen.. hoe ga ik nu verder? Ben geen monteur maar klus graag en dat moet aan de Cherokee goed kunnen volgens mij?

Wie kan mij op weg helpen?

Link to comment
Share on other sites

Heb mij gericht op APK afkeurpuntjes: verlichting wissers sproeiers kachelventilator claxon.. af en toe gestart en laten lopen maar wilde niet rijden tot APK erop zit..  ligt een complete remmende voor achter klaar en oliekkeerring motor bakzijde... elektrische fan schakelt niet in, draait wel op 12V direct. Maandag nieuwe tempsensor binnen hopelijk.. maar hoe kan het dat ik na 10 jaar stalling naar huis rij en nu met een Cherokee zit die amper start draait of rijd??

Link to comment
Share on other sites

Beste Jeepers. 

Ik zou graag mijn Cherokee 84-90 uitlezen maar is OBD1 heb ik begrepen. Is dat te doen in een reguliere garage? Kan ik een verloopkabel bestellen anders? Zijn er betaalbare uitlezers voor dit type op de markt of loopt dat in de papieren? Alvast bedankt.

Link to comment
Share on other sites

23 minuten geleden zei AK47:

Sorry dat mijn Nederlands is niet zo goed... maar wat codes heb je gehad via de sleutel trick voor OBD1 (reading the blinking lights).

Hoi AK47

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp je Nederlands prima. Maar ik heb geen sleutel truck kunnen doen. Cherokee is type 84-90 zonder engine check lampje.. ook geen elektrische sleutel bij

Link to comment
Share on other sites

Ah. Ok. Ik dak dat je kan met de sleutel de stored codes vangen. Dan mischien iemand anders kan helpen. So long in storage it could be something simple, with an overhauled engine 10 jaren geleden. Success.

Link to comment
Share on other sites

Hoi.. de Cherokee staat bij de garage maar ik ga hem daar weghalen. Was op aanraden van kennis maar er zit geen schot in en hebben weinig kennis merk ik.. 

Een maatje van me is monteur dus gaan samen aan de gang. Ik ga wel voorstellen ook de benzine druk te meten. 

Dit doe je direct na benzinefilter? Weet je wat voor waarde hij minimaal moet geven?

Link to comment
Share on other sites

Beste Mede Jeepers... bedankt voor de berichtjes en informatie.. via een collega toch een monteur gevonden die mij wilde helpen mijn Jeep na te lopen en repareren. Ik wordt net gebeld met het nieuws dat hij te weinig tijd heeft en teveel tegenkomt bij mijn Jeep.. koelsysteem bouwt druk op uit de motor.. hij loopt wel weer maar valt ook nog steeds uit als ik hem in drive zet... maar stoort volgens mij op lage toeren vooral uit het vacuuumsysteem 

Ik heb toch maar een uitleesapparaat gekocht en wilde nu lekker aan de slag maar helemaal zonder monteur is me dit gewoon teveel. Ik kan voor 60 euro de kop laten vlakken maar ik ga zo'n klus verder niet zelf redden.

Is er iemand die mij zou kunnen helpen met advies kennis of die in overleg de klus aandurft. 

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden zei XJ Jeep:

Beste Mede Jeepers... bedankt voor de berichtjes en informatie.. via een collega toch een monteur gevonden die mij wilde helpen mijn Jeep na te lopen en repareren. Ik wordt net gebeld met het nieuws dat hij te weinig tijd heeft en teveel tegenkomt bij mijn Jeep.. koelsysteem bouwt druk op uit de motor.. hij loopt wel weer maar valt ook nog steeds uit als ik hem in drive zet... maar stoort volgens mij op lage toeren vooral uit het vacuuumsysteem 

Ik heb toch maar een uitleesapparaat gekocht en wilde nu lekker aan de slag maar helemaal zonder monteur is me dit gewoon teveel. Ik kan voor 60 euro de kop laten vlakken maar ik ga zo'n klus verder niet zelf redden.

Is er iemand die mij zou kunnen helpen met advies kennis of die in overleg de klus aandurft. 

Erg vervelend om te lezen. Vaak is het gewoon een geval van DOEN! Gewoon beginnen en veel vragen op dit forum maar zeker Youtube raadplegen. Als deze mafkezen het kunnen kan jij het zeker

Waar kom je eigenlijk vandaan?

Link to comment
Share on other sites

Zojuist zei Arjanw:

Erg vervelend om te lezen. Vaak is het gewoon een geval van DOEN! Gewoon beginnen en veel vragen op dit forum maar zeker Youtube raadplegen. Als deze mafkezen het kunnen kan jij het zeker

Waar kom je eigenlijk vandaan?

He bedankt voor de snelle reactie!

Ik zit in Wormer Noord Holland... ik twijfel gewoon aan mijn kunnen YouTube staat inderdaad vol met goede filmpjes maar ik ben niet in staat problemen te herkennen als ik de boel ga demonteren ben ik bang.. maar de liefde voor mijn Jeep wil ik niet kwijt.. in mijn omgeving krijg ik alleen maar te horen dat ik dat ding moet wegdoen en gek ben er geld in te steken... 

Link to comment
Share on other sites

Probeer je probleem één voor één op te lossen, dat werkt het beste. Dus eerst zorgen dat hij goed blijft lopen. Wel de temperatuur in de gaten houden!

Daarna kijken waarom de koeling druk opbouwd. Oudere XJs hebben een gesloten koelsysteem, dus enige drukopbouw is mogelijk. 

Link to comment
Share on other sites

32 minuten geleden zei Ab:

Probeer je probleem één voor één op te lossen, dat werkt het beste. Dus eerst zorgen dat hij goed blijft lopen. Wel de temperatuur in de gaten houden!

Daarna kijken waarom de koeling druk opbouwd. Oudere XJs hebben een gesloten koelsysteem, dus enige drukopbouw is mogelijk. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ok bedankt voor je reactie... wat er nu gebeurt is dat de temp heel snel hoog oploopt. Op het moment dat de thermostaat opengaat kun je voelen dat de koelslang behoorlijk opzwelt.  

Ik moet hem dan alweer uitzetten door doorlopende temperatuur. 

Maar jij twijfelt dus of dat koppakking moet zijn?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb filmpje op YouTube gekeken van koppakking vervangen. Dat lijkt allemaal wel te doen.. maar het zou mijn eerste zijn. Dan mis ik toch wat zelfvertrouwen.

Wat kunnen andere oorzaken zijn van drukopbouw in het koelsysteem? Waar herken ik een defecte koppakking verder aan evt?

Link to comment
Share on other sites

Oorzaak van de drukopbouw en snel oplopende temperatuur zou zomaar kunnen door een slechte waterpomp. Je wagen had lang stil gestaan toch? Het schoepenrad van de pomp kan zomaar weggevreten kunnen zijn. Heb je wel circulatie? Als eerste moet je kachelradiator warm worden, wel even de schuif op warm zetten.

Mocht die drukopbouw door een kapotte koppakking zijn, kun je checken of er bubbels te zien zijn in het reservoir. Bij een grote lekkage gewoon zichtbaar. Bij een kleine lekkage kan je controleren of er resten van uitlaatgassen in de koelvloeistof aanwezig zijn. Je gebruikt hiervoor een rookgastester. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...