Spring naar bijdragen

Herrezen uit de stalling.. met weinig succes


XJ Jeep
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 89
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Beste Jeepers

Gisteren de brandstofpomp maar eens verwijderd.. en eindelijk een antwoord op al de startproblemen. De brandstofpomp hield geen druk vast en had al een terugslag klep geplaatst.. in eerste instantie leken de klachten voorbij.. collega monteur had al eens de druk gemeten en die zou goed zijn..

Maar een grote verrassing.. de slang van het opvoerpompje naar de flens aansluiting was half vergaan en vergomd!!!

Dit is een natuurlijk goed te verhelpen.. van de week maar weer terugplaatsen.

Wat een vreugde bij zo'n ontdekking.. nooit verwacht!

Hopelijk nu weer een goed startende en lopende motor... onder de motorkap is al zoveel vervangen en hersteld.

Ik en Pa houden jullie op de hoogte.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Gr Serge

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Ik heb mijn XJ eindelijk door de keuring! Dus ook iedereen nog bedankt.

Wel een vraag.. het brandstofverbruik van mijn XJ is dramatisch hoog. En krijg elke rit de melding dat mijn O2sensor maximaal aangeeft.. hij schommelt ook niet.

Verder de melding too lean exhaust.

Ook gaat de motor niet in gesloten loop.

Koud loopt hij netjes stationair maar warm loopt rpm in zijn vrij behoorlijk op ong 1700rpm

Verder valt op..

Lange inspuit tijd.. dramatisch verbruik.

IAC loopt gedurende het rijden af naar 0

Het wordt tijd voor een andere lambda sonde dan toch? Nou begrijp ik dat JEEPPARTS de juiste spullen heeft. Maar zij hebben alleen van Bosch van 100 euro en daar lees ik juist van dat die niet aan te raden zijn op mijn Cherokee XJ84-90..

Cherokeeparts heeft lambdasonde van Crown.. wel 179 euro.

Wat is jullie ervaring en zouden jullie me kunnen adviseren?

Alvast bedankt.

Gr Serge

Link naar opmerking
Deel via andere websites

NTK is oem voor O2 sensoren.

Er was ooit een recall http://jeep-manual.ru/index.php?page=152

Rockauto.com heeft alleen een downstream sensor op voorraad. Met import- en verzendkosten komt je op ca. €100,-. Meestal met 5 dagen in huis met FedEx en optie pré pay custom charges aangevinkt.

Voor het bestellen zou ik eerst de bedrading en de sensors goed doormeten. Kost niets.. 

How to:
https://troubleshootmyvehicle.com/jeep/4.0L/how-to-test-the-oxygen-sensor-1

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

NTK is idd OE maar de upstream is al een tijdje niet op voorraad. Ik heb afgelopen zomer de Denso besteld bij Rockauto als alternatief en is tot nu toe ook kwalitatief zeer goed. Verder is voor de elektronische delen zoveel mogelijk Mopar aan te bevelen als je de OE niet weet, de XJ's zijn daar een beetje kieskeurig in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Beste Jeepers.

Jullie adviezen gevolgd en de sonde nogmaals doorgemeten. Kreeg dezelfde waardes door via uitlezen als op de sonde. Bedrading leek me dus In orde  Heb een nieuwe o2lezer geplaatst en rij voor het eerst met een sturende lambdasonde!! ECU gaat nu ook in gesloten loop dus fuel trims sturen nu ook. Dat scheelt een behoorlijk pak inspuiten van de injector aansturing.

Er blijven nog een paar klachten over:

Mijn verbruik blijft erg hoog.

Stationair bij warme motor, schakelen naar vrij of park loopt veel te hoog als hij warm is. In de versnelling op de rem wel normaal.

Bij starten van warme motor schiet rpm bijna naar 3000 rpm..

Ik check regelmatig onder de motorkap bij neerzetten en ruik dan sterke benzine lucht. Paar injectors voelen nat vanaf rail aansluitng

Ik heb voor de APK vorige maand alle rubber ringen van alle 6 de injectors vervangen. Cherokeeparts setje.

Zóu het mogelijk zijn dat de nieuwe ringen niet goed afsluiten?

Kan het mogelijk zijn dat er een injector open blijft hangen waardoor warme start zo hoog oploopt bij starten? En mijn verbruik zo hoog blijft. Hoe kom ik daarachter?

Hoe ga ik verder? 

Gr Serge

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet nog toevoegen dat ik eindelijk zonder foutmeldingen rij, voor het eerst.

Wat alleen nog opvalt is een wat natte bougie nr 6.

Waardoor ik dacht; gecombineerd met andere klachten: misschien een defecte open staande injector in cilinder 6?

Alle hulp is welkom.. rijden met een XJ is al duur genoeg bij goed functioneren. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je de ECU gereset nadat je de nieuwe sensors hebt geplaatst?

Een hoge toerental en als de motor warm is kan misschien een vacuum lek zijn. Je kan de bouten van het inlaat-/uitlaatspruitstuk controleren, het is vaak voorkomend dat deze losraken en vacuümlekkage veroorzaken. Check misschien ook de vacuum slangen of alles goed zit, bijv die bij de MAP-sensor in het gasklephuis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips. Ga morgen de ringen vervangen.

Ik heb de ECU idd gereset. Ook heb ik al veel tijd besteed aan het nalopen herstellen van vacuumleidingen en pakkingen ook naar de Map sensor.

De bovenste bouten van de spruitstukken heb ik ook al aangedraaid. De onderste zijn wat moeilijker te bereiken volgens mij?

Ik zou idd ook graag injector 6 omwisselen met een andere. Alleen lukt het mij niet om de stekkers van de injectors te halen. Is daar een handigheidje voor? De stekker zit op de injector geduwd en moet er omhoog af lijkt me toch? Ik durf hem er niet met teveel kracht vanaf te halen en de stekker misschien te beschadigen.

Hopelijk kan iemand mij nog wat tips geven. Dan kan ik morgen aan de gang.

Alvast bedankt weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Beste Ab bedabkt voor je reactie.. de stekkers op mijn injectoren zitten vast met een 'borg beugeltje'. heb ze er allemaal weer afgehaald en ook verplaatst.. nieuwe ringetjes bij Jeepparts ontvangen.. helaas lekt er toch een injector naar buiten. Rij dus dramatisch kilometer verbruik.. toch maar nieuwe set van 6 injectoren bestellen bij Rock Auto.. 

Heb speling op mijn achterste aandrijfas lager in de tussenbak dus ga die ook aanpakken... vervang ik meteen de kruis stukken en keerring van de tussenbak.

Stapje voor stapje vooruit, blij met alle hulp van iedereen.

Gr Serge 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Beste Jeepers.

Na maanden sleutelen, na jaren stalling, in maart door de APK, ben ik gisteren op de vluchtstrook beland. De motor gaf ineens enorm kabaal. Al mijn olie lag er direct onderuit.

In de carterpan is een gat geslagen van binnen naar buiten, dus vrees een vastloper oid(?)

Heb met enorm plezier met mijn vader de auto door de APK gekregen maar ben nu de wanhoop wel nabij.

Ik heb met Boris gesproken voor wat advies. Ik rij(REED!?)een LO uit 1990.

Kan iemand mij helpen met advies of onderdelen? Boris heeft qua blok niets liggen.

Alvast bedankt 

Serge Maas

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Ab locked this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...