Spring naar bijdragen

Herrezen uit de stalling.. met weinig succes


XJ Jeep
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Reacties 89
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Beste Jeepers

Even een update van mijn kant. Ik heb mijn Jeep bij mijn vader thuis gezet. Hij is geen monteur maar reuze handig dus zijn nu met plezier lekker aan het sleutelen samen.

We hebben het koelsysteem samen nagelopen en eens flink gespoeld. Behoorlijk vervuilde vloeistof kwam eruit. De thermostaat bleek defect vandaar het oververhitten. Nu draait hij op 90 graden prima over de radiator. Nu heb ik wel een vraag. Ik kan mijn Jeep zelf uitlezen tijdens het draaien. De motor geeft volgens de temp sensor van het blok een prima waarde rond de 90 graden.

Op mijn thermo klok in het dashboard loopt de temp wel op naar de 110 graden. Ik weet dat die zijn meting uit de sensor in de cilinderkop pakt. Is dit normaal?

Het opstarten van de koude Jeep duurt veel te lang.. de startmotor hebben we samen verwijderd en 'gereviseerd' en draait top. De benzine druk van de brandstof pomp is 2 weken geleden al gemeten en is ook prima.. is dit te verklaren door drukverlies tijdens het stilstaan? Zodra hij eindelijk aanslaat draait hij prima.

In eerste instantie draait de motor prima op 800 toeren. Maar na enige minuten loopt stationair omhoog naar 1500 toeren. Moet ik dit in vacuum systeem zoeken. Mijn uitlezer geeft namelijk een arm mengsel aan ondanks een hoge Fuel Trim van 128. 

Kunnen jullie mij van wat advies voorzien? Alvast bedankt Serge

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Serge, goed bezig en sleutelen met papa is altijd leuk. De brandstofdruk is gemeten en goed maar houdt het ook druk nadat je de motor uitzet? Als de brandstof terugloopt de tank in duurt het ook wat langer om de Jeep te starten.

Check deze post van mij.

 

bewerkt door Arjanw
Aanvullende informatie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Ab:

Goed bezig! 

Wbt het slecht starten, gasklephuis schoon en IAC gangbaar?

 

Hoi Ab. Bedankt voor je reactie. Hebben de IAC eraf gehad en schoon gemaakt mag zag er al prima uit. Gasklepsensor hebben we op 17% gezet. Moeten eerst een pakking halen voor glasklephuis eraf kan. Opstarten blijft te lang duren.. morgen ga met Pa verder kijken.

 

Gr Serge 👍 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Arjanw:

Hoi Serge, goed bezig en sleutelen met papa is altijd leuk. De brandstofdruk is gemeten en goed maar houdt het ook druk nadat je de motor uitzet? Als de brandstof terugloopt de tank in duurt het ook wat langer om de Jeep te starten.

Check deze post van mij.

 

Hoi Arjan

Ja met Pa samen werken is heel gezellig ook. Samen beetje inlezen en op YOUTUBE kijken en dan probleem voor probleem aan de gang. We gaan eens kijken of hij druk vasthoud. Weet niet eens of er een terugslag klep op zit bv. Gaan ook je post even nalezen.. missen alleen een drukmeter voor op de brandarofrail.... Pa heeft veel maar ook niet alles. 😅

Gr Serge 👍 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit nog altijd met een temp klok tegen het rood op 110 graden terwijl hij netjes rond de 88 90 graden uitleest op de temp sensor..  is toch zorgelijk of hebben daar meer XJ mensen ervaring mee?

Bij mijn solenoid merkten we dat er een vacuum knietje op zit die is afgesloten vanbinnen met metaal?? Hebben er foto van gemaakt

20211018_164134.thumb.jpg.18aedb2e616f47af051d483f9e14c81c.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op welke sensor meet je de temperatuur? Er zitten twee temperatuur sensoren op de kop.... Een voor de meter, de andere voor de electrische fan.

Meters en ook de sensors kunnen best wat afwijking hebben. 

In de FSM staan de juiste ohmse waarden van de sensor (en) vermeld.  

Een infrarood warmte scanner kan hierbij van pas komen om snel de juiste temperatuur te meten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jeepers

Even een update van mijn kant.. in een vacuum knietje op de purge solenoid kan geen klepje zitten lijkt mij en Pa, ook niet terug te vinden in de FSM. Dus die is er tussenuit. Morgen krijg ik een andere vac klep die voor de EGR gemonteerd zit. Het vacuum balgje daarin was lek.

De 02 sensor gaf geen enkelen Ohmse weerstand dus daar komt ook een andere voor.

Mijn eerdere opmerking over de Fuel Trim van 128 klopt niet.. want dit is de standaard waarde van een 'open loop' heb ik begrepen. Hopelijk gaat hij in een gesloten loop met een nieuwe o2 sensor. En gaat de Fuel Trim weer aan. Of wordt deze loop aangestuurd door een temp sensor? (Welke?)

Wel een vraag:

De brandstof regelklep op de Fuel rail.. hoe is die te te controleren. Zorgt hij voor een blijvende druk in de Fuel rail na uitschakelen? Of kan die druk aan de retour kant wegvallen? Want het is wel duidelijk dat de brandstof druk wegvalt.

Hoe ga ik dit uitzoeken?

het starten van de koude motor is namelijk  dramatisch langdurig. 

de Temp sensors gaan we morgen op weerstand controleren. Hou jullie op de hoogte.

gr Serge

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker bezig Serge!

Brandstof restdruk kun je ook controleren zonder de benodigde meter. Als je 5 minuten na het uitzetten van de motor het ventieltje indrukt op de brandstofrail moet daar brandstof echt uitspuiten. Zoniet, tank eronder uit en een nieuwe Bosch brandstof pomp unit monteren.

Over Bosch gesproken, heb je wel een NGK O2 sensor besteld? Dat is OEM. Je Jeep is daar heel gevoelig voor.

Succes, Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei REAL STRANGLER:

Lekker bezig Serge!

Brandstof restdruk kun je ook controleren zonder de benodigde meter. Als je 5 minuten na het uitzetten van de motor het ventieltje indrukt op de brandstofrail moet daar brandstof echt uitspuiten. Zoniet, tank eronder uit en een nieuwe Bosch brandstof pomp unit monteren.

Over Bosch gesproken, heb je wel een NGK O2 sensor besteld? Dat is OEM. Je Jeep is daar heel gevoelig voor.

Succes, Siert. 

Hoi Siert.. 

Bedankt voor je snelle reactie! Nou er is helemaal geen restdruk volgens mij. Ik heb het 'meet'ventiel al eens ingedrukt na paar minuten stilstand. Komt nog geen druppel uit. Mijn brandstofdruk bij pompen is nagemeten door een monteur en zou goed 'moeten' zijn.

Is het niet de 'Fuel pleasure regulator',vooraan de Fuel rail met vacuum aansluiting, die de druk op hoogte moeten houden of heb ik dat verkeerd begrepen? Of loopt de druk weg via aanvoer of retour slang over het algemeen?

-welke kant en leiding kan/zal de opgebouwde druk naar weg kunnen zakken?

En beste Siert

Ik heb een beperkt budget en kan me niet veroorloven om zo maar blind vanalles te vervangen. Ik hou daar overigens ook niet van.

Liever speuren, controleren, na meten en uitlezen. Tja zoon van een Zeeuw 😉

Dus om antwoord te geven op je vraag over de vervangende O2 sensor.. Ik heb via Cherokee parts een gebruikte sonde gekocht. 

Hopelijk dus een origineel onderdeel. Net nagemeten door mijn vader en geeft een weerstand op de polen waar mijn sensor geen enkele waarde meer weergaf.

Ik begreep al op het Forum dat je een behoorlijke status hier hebt als kenner van de Jeeps.

Zou je mijn topic willen blijven volgen en mij van raad voorzien. Mijn XJ heeft lang stil gestaan dus zit vol kinderziektes... maakt lastig diagnoses stellen. Dus met Pa loop ik eigenlijk alles na ondertussen.

Gr Serge 👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jeepers 

Vandaag lekker met mijn pa gesleuteld. O2 sensor van cherokeeparts doorgemeten en kwam overeen met de FSM. Vacuum lijnen vervangen.

Gaskleppenhuis helemaal gereinigd. Heb alleen nog de volgende klachten:

Stationair loopt snel op na starten ong 1700rpm.. draait in begin wel even netjes rond de 800rpm.

IAC er weer uitgehaald.. even vraagje aan Arjan. Je vroeg of IAC gangbaar is.. wat bedoel je hiermee? Moet je de sensor kunnen indrukken als hij eruit gehaald is? Dit lukt namelijk niet. NB we hebben ook even  gestart met stekker van de IAC af. Dan gaat hij direct naar de 3000rpm. Stekker er weer op. Dan houdt hij de motor op 1700rpm. Dus IAC lijkt het wel te doen.

De Jeep komt maar niet in Closed Loop.. (dus O2 sensor blijft genegeerd dus geen Fuel trim) waar moet ik dit in zoeken?

Mengsel is continu Lean volgens uitlezer maar dus geen Fuel Trim actief.  Waar moet ik dit in zoeken?

Brandstofdruk valt nog altijd weg.. Siert gaf al aan nieuwe brandstofpomp erin. Maar de opbrengst is in garage gemeten en zou goed zijn(?)..  hoort de Fuel regulator op de Fuel rail ook niet de druk vast te houden na stoppen of heb ik dit mis?

Lange dag gemaakt en toch weinig resultaten helaas. Dus alle tips zijn welkom hier

Gr Serge

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Je hebt toch een FSM? Lees het hoofdstukje over de fuelpump nog eens.

Succes, Siert. 

Ik ga morgen eens met Pa lezen.

Ook lees ik in ander topic dat Je zegt hoog stationiar is teveel lucht aanzuigen..  ik heb vast aanzuiging buiten gasklephuis maar in inlaatspruitstuk! Helemaal vergeten.

Heb je idee waarom Jeep niet in gesloten Loop komt?

Alvast bedankt Serge

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei XJ Jeep:

Ik ga morgen eens met Pa lezen.

Ook lees ik in ander topic dat Je zegt hoog stationiar is teveel lucht aanzuigen..  ik heb vast aanzuiging buiten gasklephuis maar in inlaatspruitstuk! Helemaal vergeten.

Heb je idee waarom Jeep niet in gesloten Loop komt?

Alvast bedankt Serge

Omdat niet aan alle parameters voldaan wordt. Dus, pas als alle seinen op groen staan gaat het motormanagement over naar closed loop. Pas in closed loop gaat de ECM de Labda sonde gebruiken, in open loop gebruikt hij alleen maar vooraf ingeprogrammeerde waardes voor inspuiting en ontsteking.

Trouwens, als de brandstofdrukregelaar niet goed was, zou je geen goede brandstofdruk hebben.

Succes, Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jeepers 

Vandaag weer gezellig bij Pa en Ma aan de klus... bakkie koffie, kopje soep en lekkere vieze handen 😃...

Vandaag advies van Siert eens goed gevolgd... hoog stationair door teveel aangezogen lucht punt! Dus slangen knijpen en afdoppen op het spruitstuk. 

Vacuum naar vacuumhuis(dat zwarte ronde ding tegen de bumper!?)was dramatisch.. diverse lekkages en breuken. Allemaal aangepakt. Ondertussen vacuum naar kleppendeksel helemaal afgedopt. 

Koude start stukken verbetert.. even op de 1200rpm dan snel, mooi stabiel rond de 800rpm.. na enkele minuten loopt stationair toch weer op naar 1100 en daarna naar 1600rpm.. dus we zijn er nog steeds niet... 

Waar komt die verhoging toch vandaan??

Moet melden dat purge solenoid naar EGR klep niet sluit tijdens stilstand. Die is dan toch defect? Kan iemand mij dit bevestigen... voor de goede orde: De vacuum naar deze solenoid hebben we direct voor proberen ook afgedopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei REAL STRANGLER:

Duidelijk. Wat gebeurt er als je de steker van de stationair motor afhaalt op het moment dat de motor netjes 800 toeren maakt? 

Succes, Siert.  

Stekker van de IAC afhalen als hij netjes 800rpm draait? Ga ik proberen en laat jullie weten. 

👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24/10/2021 om 7:00 PM zei REAL STRANGLER:

Duidelijk. Wat gebeurt er als je de steker van de stationair motor afhaalt op het moment dat de motor netjes 800 toeren maakt? 

Succes, Siert.  

Hoi Siert.

Vandaag even de handen vrij om te sleutelen en jou tip gevolgd. Opgestart met 800rpm toen de IAC stekker eraf. Blijft mooi lopen. Na enkele minuten loopt ie toch weer op naar 1200... 

Wat ons opviel. Het vacuum slangetje lag per ongeluk van de Map sensor. Zodra we die er weer opzetten schiet stationair omhoog. 

De multimeter op de Map gezet lezen we inkomend 5V en uitgaand wisselende waardes rond 1.6V.

Kun jij hier wat uit opmaken?

Alvast bedankt Serge

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Mooi.

Nu alle slangetjes vast en stekkers er op. Accupolen 5 minuten losmaken en tegen elkaar houden. Dat is om te resetten.

Accu vast en starten. Bij 800 rpm die steker los, Wat gebeurt er dan?

Ok gelukt..

Motor zakt weg in toerental onder de 800... valt ook paar keer uit.

Bij lopen snel de IAC stekker eraf gehaald.

Toeren lopen te dansen tussen 800-1500RPM... 

Zodra we vacuum van MAP sensor halen draait hij stabiel 900RPM..

codes;

Low idle 

Lean

Loop vault

Hopelijk kun jij hier wat mee? We wachten even op berichtje van jou.

Gr Serge

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begin bij het begin, als je 5 minuten na het uitzetten van de motor geen druk meer hebt op je brandstof rail, zal je toch je pomp moeten wisselen.

Helaas heb je nog een metalen tank, later werd die van kunststof. De Jeep heeft jaren stil gestaan, vermoedelijk met weinig brandstof, Wat denk je dat er gebeurd is in die tank?

Misschien kan iemand hier op het forum je aan een tank met pomp helpen. Bouw in ieder geval die pomp eens uit en kijk eens wat je tegenkomt.

Succes, Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Begin bij het begin, als je 5 minuten na het uitzetten van de motor geen druk meer hebt op je brandstof rail, zal je toch je pomp moeten wisselen.

Helaas heb je nog een metalen tank, later werd die van kunststof. De Jeep heeft jaren stil gestaan, vermoedelijk met weinig brandstof, Wat denk je dat er gebeurd is in die tank?

Misschien kan iemand hier op het forum je aan een tank met pomp helpen. Bouw in ieder geval die pomp eens uit en kijk eens wat je tegenkomt.

Succes, Siert. 

Hoi Siert 

Bedankt voor je hulp weer. Ik heb met Pa al een boel opgelost ondertussen, met jullie hulp van Jeepforum. Vandaag hebben we ons verder gericht op remsysteem. Nieuwe schijven blokken schoenen en vloeistof. Remcilinder ging ook niet lekker en mijn Pa heeft soort poelie gemaakt om ze gangbaar te maken..

De XJ  kwam hier op een ambulance maar gaan morgen eens proberen te verplaatsen.. dan weer verder met brandstof en stationair toerental..

Iedereen bedankt voor de adviezen en hulp. 

Gr Serge 👍

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Ab locked this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...