Spring naar bijdragen

co2 \wegenbelasting hoeveel ?


rookie2
 Share

Recommended Posts

hallo forummers,

 

ik was benieuwd wat de wegenbelasting is voor een cherokee van het bouwjaar 1995.

de garage waar de auto te koop staat zegt dat het 90 € per 3 maand is. ( gewicht massa ledig 1421,  provincie overijssel)

En weet iemand hoe de co2 wordt berekend ? ik heb al eens gegoogeld maar ik kom er niet uit.

volgens de rdw valt de auto in een soort historisch voertuig regeling waardoor de wegenbelasting de helft is van het normale tarief, maar hoe dat wordt berekend en tot welk bouwjaar staat er niet bij.

ik vind het nogal vreemd want oudere auto's zijn juist meer vervuilend en worden daarom ook extra belast lijkt mij ? (net als oude diesels waar je een godsvermogen aan wegenbelasting voor betaald)

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

misschien heb ik mijn vraag niet goed geformuleerd, ik zie op de site van de rdw behalve de keus personenauto ook de keuze staan auto's met een co2 uitstoot van 1 t\m 50 gram per km.

in dat gevak zou de wegenbelasting 90 € per 3 maand zijn. dus dat scheelt behoorlijk. ik zou daarom graag willen weten wanneer een auto in deze categorie valt. er zijn op internet wel berekeningen te vinden , maar het zuurstofgehalte staat er nooit bij, alleen een voorbeeld. en en hoe maak je duidelijk bij de rdw dat je auto (eventueel) in de 1 t\m 50 gram categorie valt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, ik heb geen idee hoeveel uitstoot een jeep heeft, maar dat het veel is snap ik ook wel. Ik was alleen benieuwd wanneer een auto in de 1 t/m 50 regeling valt. (Het is overigens een 2.5 liter 4 cilinder) niet dat dit uitmaakt want ik zal toch wel de volle melk moeten betalen.  Of gebruik maken van de 3 maand regeling voor auto's ouder dan 25 jaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké dan zal ik het wel fout hebben. Er is ooit wel een dergelijke regeling geweest maar blijkbaar weer afgeschaft. En je hebt gelijk dat als ik de auto 3 maand schors ik ook minder wegenbelasting betaal, maar aan en afmelden kost (uiteraard) ook geld dus dat schiet niet op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Ab:

Wil je Jeep rijden of minder belasting betalen? In het laatste geval,niet kopen!

Je betaalt je sowizo blauw aan belasting, en dan is de MRB nog niet eens de meeste....,🤪😄

Ik wil het liefst zo weinig mogelijk belasting betalen, want ik betaal als zelfstandige mij al helemaal blauw aan belasting (en ik heb niet eens zeggenschap over waar het geld aan wordt besteed 😡) dus vandaar maar in reactie. Ik ben als ondernemer constant bezig om te kijken hoe ik zo weinig mogelijk belasting betaal 😄

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zet de jeep op de zaak als hij 15 jaar of ouder is dan heb je bijtelling van de economische waarde dus koop je hem voor 8000 , dan kan je alle kosten aftrekken en je betaald 

1000 meer inkomstenbelasting , dus wat ik wil zeggen de belasting betaald jouw jeep , alle kosten betaalt de belastingbetaler, je kan alles aftrekken.

Je moet het natuurlijk wel eerst verdienen, anders valt er niets af te trekken, daar en tegen als je niets verdient kun je ook geen jeep rijden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wees gerust, er wordt wel degelijk wat verdient en ik klaag ook niet en heb ook niets te klagen 🙂

Maar zoals alle nederlanders betaal ik het liefst zo min mogelijk belasting 😄

Ik heb wel overwogen om de auto op naam van mijn bedrijf te zetten maar als ik de auto privé ook gebruik moet ik een km registratie bijhouden.

( iedere keer de beginstand invullen\eindstand invullen .............hoop gedoe ) dus daar heb ik niet zoveel zin in.

maar aan de andere kant zoveel km zal ik privé niet maken dus waarschijnlijk toch maar de kilometers bijhouden. scheelt toch iedere maand een hoop centjes en zoveel werk is het nou ook weer niet.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei rookie2:

wees gerust, er wordt wel degelijk wat verdient en ik klaag ook niet en heb ook niets te klagen 🙂

Maar zoals alle nederlanders betaal ik het liefst zo min mogelijk belasting 😄

Ik heb wel overwogen om de auto op naam van mijn bedrijf te zetten maar als ik de auto privé ook gebruik moet ik een km registratie bijhouden.

( iedere keer de beginstand invullen\eindstand invullen .............hoop gedoe ) dus daar heb ik niet zoveel zin in.

maar aan de andere kant zoveel km zal ik privé niet maken dus waarschijnlijk toch maar de kilometers bijhouden. scheelt toch iedere maand een hoop centjes en zoveel werk is het nou ook weer niet.

 

 

net nog even gekeken op de site van de belastingdienst, je kan gebruik maken van de overgangsregeling als je auto nog geen 40 jaar is en gebouwd is voor 1988. in dat geval betaal je een kwart van de mrb tot een max. van 129 € per jaar en kan je de auto in de maanden december januari en februari niet gebruiken. .......................deze regeling bedoelde ik !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk ben ik van mening dat je het op de verkeerde kosten aan het uitknijpen bent. 
Je wilt een paar 10tjes op de belasting besparen door een auto te gaan rijden van voor 1988. 
Gegarandeerd dat die paar 10tjes die je bespaard in veelvoud aan onderhoud kan gaan uitgeven. 
 

Volgens mij houdt de overgangsregeling ook in dat je de maanden december, januari en februari niet de weg op mag met de auto. Dit zijn ook niet de leukste maanden om op de fiets te stappen. 

Al met al ben je als zelfstandige best prima uit met de youngtimer regeling en je hoeft geen KM registratie bij te houden. Dit is enkel nodig als je geen bijtelling wilt betalen en je moet bewijzen dat je onder de 500 km privé gereden hebt. Met 35% bijtelling met de youngtimer regeling op een auto van 10k dagwaarde is de bijtelling 3,5k, mits je nog in de eerste schijf valt betaal je betaal je netto 1,3k inkomstenbelasting. Voordeel; je bijtelling kan nooit hoger zijn dan je totale autokosten, maar met een Jeep zit je toch al snel boven de waarde van de bijtelling. 

 

 

bewerkt door Cannonball
woord toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een Cherokee uit 86 op het oog, en ik hoef niet zo goedkoop mogelijk te rijden. Dan was ik wel op zoek gegaan naar een andere auto. Maar ik vind het jammer geld als ik vaste kosten heb aan een auto die af en toe wordt gebruikt. Dus ik probeer de vaste kosten zo laag mogelijk te houden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat klopt, autorijden is duur en als ik goedkoop wil rijden ga ik wel op zoek naar een c1 of iets dergelijks. of koop helemaal geen auto (goedkoper kan niet)

ik wil de jeep deels als hobbyauto gebruiken, en als ik als ondernemer de kosten enigzins kan drukken door de auto op naam van mijn bedrijf te zetten dan zou het wel erg dom zijn om hier geen gebruik van te maken.  want autorijden en autobezit is al duur genoeg,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei michel1972:

mooie auto, maar dan moet ik eerst de loterij winnen 😅

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Hallo forummers,

 

Het is al een poosje geleden dat ik actief ben geweest op het forum, maar ik heb ondertussen een cherokee gekocht.

Het is een cherokee geworden met een 2,5 liter 4 cilinder motor en een schakelbak.  bouwjaar 1986.

De auto is voorzien van 4 nieuwe banden, uitlaatsysteem en benzinetank. Dus er is wel geld in gestoken om de auto technisch in goede staat te houden.

Helaas ging het gelijk na 100 km al mis want de bobine gaf de geest. inmiddels is dit opgelost en rijdt de auto prima. auto is wel 35 jaar oud dus aan het interieur moet nog wel wat gebeuren.

interieur moet goed worden schoongemaakt, en het dashboard  middenconsole etc. is gemaakt van goedkoop (typisch jaren 80 ) plastic dus alles piept kraakt en rammelt 😄

Dus alles maar eens goed vastzetten\aandraaien. ook mist er een afdekplaatje in de hoek van de dorpel dus als iemand iets heeft liggen of een adres weet houdt ik mij aanbevolen.

Voorlopig eerst maar eens rijden.

 

 

 

 

 

IMG_20210711_120044.jpg

IMG_20210711_120055.jpg

IMG_20210711_120109.jpg

IMG_20210706_194051.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...