Spring naar bijdragen

Wiellager AMC 20 smalspoor


Recommended Posts

Middag!

Weet iemand of er een verschil is tussen de lagers van een 'one piece' steekas voor smalspoor of de lagers voor een 'one piece' steekas voor een breedspoor?

Zo ver ik begreep moet het lager iets uitsteken (tussen 0.03/0.06 inch) Zie de foto hier onder (dit is een voorbeeld, niet mijn as)
amc20.jpg.16d2ab9bd790c1868c61d6653a6b0f4d.jpg

Bij de apk is mijn linker wiellager afgekeurd, deze heb ik vervangen, echter valt het lager te diep in mijn asbuis, er steekt niets uit. 
Ik heb op voorhand de lagers vergeleken kwa dikte, deze zijn gelijk, maar toch valt deze volledig weg in de as. 

Nu kon ik het niet laten om toch te proberen, maar binnen 2 km was het nieuwe lager al volledig kapot gedraaid doordat de steekas te veel bewegingsruimte had.

Moet ik nu een dikkere opvulring plaatsen of heb ik simpel weg niet het correcte lager besteld?
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de reacties, de spacer zit er nog in.
Simpelweg de as er uit gehaald, nieuwe lager in de asbuis gezet om te meten, deze viel er dus helemaal in. Echter was het nieuwe lager even dik als de oude, dus ik dacht dat het wel goed zat. 
Gezien de keerring en spacder nog bijna als nieuw er uit zagen, ben ik door gegaan met het vervangen van het lager. 

Via rockauto, SKR BR5, deze zou voor een amc 20 moeten zijn. 

Heb nu een volledig setje bij Jeepparts besteld, incl spacer. 

Even kijken hoe dit uit gaat pakken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vanuit Jeepparts nu de volledige inhoud besteld en ontvangen.

Keerring, spacer, press ring, lager en seal plate. 

Om de spacer uit de asbuis te krijgen, dacht ik dat een poelietrekker wel de oplossing was. Hier kreeg ik echter geen enkele beweging in. Nadat ik nog een keer een plan van aanpak ging bedenken, zag ik dat de spacer voorbij de opstaande rand in de asbuis was geslagen of geduwd door de speling. IMG-20210508-WA0002.thumb.jpeg.99f38463094d3864dbd9c441b5bb355a.jpeg

Met een kleine boor twee gaten gemaakt om de druk van de spacer er af te halen, daarna kon ik de spacer er zo uit halen. 

IMG-20210509-WA0000.thumb.jpeg.8d77201537f92e4a53b555ac20c5900e.jpeg

De asbuis schoongemaakt, de nieuwe keerring er in met de nieuwe spacer, daarna het lager er in om te passen.
Deze kwam precies uit binnen de marge. (tussen de 0.03" en 0.06"). Achter het zichtbare plaatje zit nog een plaatje van 0.024 inch, samen 0.05 inch. 

IMG-20210509-WA0005.thumb.jpeg.57230459b4456dbcc0dc069caa75d88d.jpeg

 

Oude press ring ingeboord en de schaal ingeslepen, daarna met een beitel de laatste slag gegeven om het te breken.

DSC_0180.thumb.JPG.2977e8731e0a00d8e0e2c8ea25d8b936.JPG

Nieuw spul er weer op met behulp van een oude ring als bescherming voor bescherming en gelijke druk. 

1457258371_DSC_0181(1).thumb.JPG.22fd9ccfcc34930d6098159b4b690dc5.JPG

 

Bij het monteren van de as, zag en voelde het al een stuk beter aan. Een testritje bevestigde het gevoel, geen speling op het wiel en de asbuis was niet warm na het rijden.

Op naar de APK. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...