Spring naar bijdragen

Liberty 2003 3.7 loopt niet stationair


Wim Smits
 Share

Recommended Posts

Beste mede jeepers,

Enige tijd geleden een Jeep Liberty  V6 3.7(USA uitvoering) gekocht met koelproblemen, inmiddels radiateur, thermostaat, koelreservoir vernieuwd en dat lijkt nu opgelost, echter hij blijft niet stationar lopen bij warme motor en geeft foutcode P1698 bij uitlezen motormanagement. Heb de auto voorzien van 6 nieuwe bougies, 2 nieuwe katalysators (1 rammelde(binnenwerk lag er los in) en ander zat dicht) 4 nieuwe Lambdasondes en een nieuwe uitlaat, maar helaas wil hij nog niet lekker lopen. Na de vele uren die ik nu aan de auto heb besteed weet ik het even niet meer, zoeken op internet helpt wel en geeft me een idee over die code, dat kan te maken hebben met slechte massa of andere slechte stekker, maar kan het nog niet vinden.

Kan het aan de IAC of een andere sensor liggen?? Bij koude motor loopt hij wel goed..

Iemand hier die me op weg kan helpen of even mee wil kijken? Auto staat in Zwaag bij Hoorn.

 

Alvast dank voor de hulp

 

Wim

 

 

IMG-20210114-WA0005.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig! Ook aan jou de vraag... welk merk Labda sensors heb je gemonteerd?

Als ik je goed begrijp, loopt de Jeep netjes in de open loop als hij koud is maar zodra hij opwarmt en in de closed loop beland gaat het niet goed. Dan verdenk ik toch de Labda sensors, natuurlijk alleen de 2 eerste oftewel upstream, de bedrading daarvan is niet te heet geweest? Gasklephuis is netjes schoon? Geen LPG?

Succes, Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Siert, lambda sensors gisteren samen met de katalysators nieuw gemonteerd, merk weet ik zo niet, zou toch niet zo heel veel moeten uitmaken, met de oude erin liep hij ook niet goed...En nee geen LPG en gasklephuis heb ik schoongemaakt. Maar in ieder geval dank voor de tips.

 

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas, motoren bepalen zelf wanneer ze vonken, hoeveel brandstof ze wanneer willen enz. dat berekenen ze permanent aan de hand van metingen van een stel sensoren. De Labda sensoren zijn hier heel belangrijk in en Jeeps zijn erg gevoelig voor welk merk je gebruikt.

Dus maakt het uit. Helaas, het is niet anders. Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de jeep weer even gestart, na resetten van de code P1698 komt die elke keer weer terug, dacht een andere accu te proberen maar dat gaat niet zomaar want bij een normale accu zitten de polen andersom(dan moet ik dus een nieuwe kopen met risico dat dat het niet is).... Kwam er nu wel achter dat ie bij constant 5500 toeren (of iets in die buurt) in toeren gaat varieeren, net of je met het gas speelt, maar dat deed ik niet. Iemand die dit beeld herkent?? Moet nog 1  nieuwe lambda snesor monteren maar heb niet het idee dat het daaraan ligt.

Tips nog steeds welkom

 

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ligt waarschijnlijk ook niet aan je accu, hij start toch normaal? En bij draaiende motor heb je normaal een hogere spanning als de accu spanning. Ook iets wat je even zou kunnen meten

Tevens zou je ook de voedingsspanning op TCM kunnen meten, dan weet je of je daar onderspanning hebt. Dit is nogal eens de oorzaak van deze storingscode als ik de US fora mag geloven...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

weer even verder in de tijd.... het slecht lopen bleek te komen doordat 1 cilinder geen compressie had, na demontage bleek de klepziiting van de uitlaatklep los te zitten tussen de klep en de kop waardoor de klep dus open bleef staan, Dit gerepareerd en kop weer gemonteerd en hij loopt supernetjes!

Alleen.... de code P1698 blijft terugkomen waardoor de bak niet schakelt, blijft volgens mij in 1 versnelling staan, achteruit doet het wel gewoon... Vandaag de tcm vervangen door een andere, maar helaas NO LUCK... Accu is inmiddels ook vervangen en ik kan geen slechte verbindingen tussen TCM en ECU vinden, wie heeft er nog een goede tip waar te zoeken?? Las ook ergens dat het aan de alternator kan liggen, maar om zomaar een nieuwe erin te zetten zonder zeker te weten of dat gaat helpen??

Het is en blijft een superstoere mooie wagen, maar dit moet wel even opgelost worden...

Thanks Wim

 

 

IMG-20210413-WA0003.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan heb je veel geluk gehad dat hij niet in de zuiger is gevallen!

Wat betreft de automaat, zou nogmaals heel goed de bedrading en connectoren controleren. TCM heb je al vervangen, maar het probleem kan ook aan de PCM liggen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...