Spring naar bijdragen

cherokee 2 wiel aandrijving


rookie2
 Share

Recommended Posts

hallo,

Ik heb vorige week een betaalbare cherokee zien staan wat mij wel wat leek. het is echter een 2 wielaangedreven uitvoering met een 6 cilinder benzine motor.

De jeep heeft al bijn 3 ton gereden en is al 30 jaar oud . wel goedkoop in het kwarttarief wat betreft wegenbelasting, maar mijn vraag is of bijna 3 ton een probleem is voor een jeep.

Het is overigens een automaat.  Mijn vraag is of het de moeite waard is om naar de auto te gaan kijken, of is een 30 jaar oude jeep met bijna 3 ton op de teller vragen om problemen ?

En is 4 wielaandfijving handiger als je de auto gebruuikt als trekauto ?  Ik wil er een zware aanhanger achter hangen dus de auto moet nog wel aan het werk. En hoe zit het met de grip? Ik heb begrepen dat de auto wordt aangedreven op de achterwielen, dus geen druk op de achterwielen oftewel weinig grip. Het lijkt mij vooral een probleem bij gladheid, en het het wel erg snue als je met een terreinwagen  niet wegkomt vanwege de gladheid 😄 .

 

graag jullie mening\ervaringen,

alvast bedankt 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oké bedankt voor je reactie,

ik ga er van uit dat een jeep voldoende pk heeft, maar dat zegt uiteraard ook niet alles. ik heb een vw caddy gehad met een 1.9 tdi motor. De auto accelereerde als een malle, en trok goed door in de versnellingen, helemaal als de turbo er nog in kwam. (ook niet zo gek want de auto had behoorlijk wat vermogen bij een vrij lichte auto). Als er echter een (zware) aanhanger achter hing kwam de auto moeilijk van de plek en moest ik de koppeling langzaam op laten komen, dus had behoorlijk wat te lijden. en de auto was erg licht dus verplicht langzaam door een bocht rijden anders werd de auto scheefgedrukt.  dus vermogen zegt ook niet alles versnelling en gewicht spelen ook mee. Mijn vito heeft ongeveer hetzelfde vermogen, veel zwaarder en 6 i.p.v 5 versnellingen en niet vooruit te branden maar ik merk er niets van als er een zware aanhanger achter zit.

Een diesel of 8 cilinder heeft dus meer trekkracht ? en hoe zit het met een automaat ? beter of slechter dan een schakelbak bij zware lasten ? een automaat lijkt mij beter want de auto schakeld pas over bij een bepaald toerental. bij een schakelbak ben je al gauw geneigd te snel over te schakelen naar een hogere versnelling en dus minder trekkracht lijkt mij.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei michel1972:

PK's zeggen helemaal niks / nada / nop / geen ruk en daar heb je ook helemaal niks aan als je zware aanhangers moet gaan trekken. Dan heb je koppel / trekkracht nodig bij lage toeren. Een Turbo of V8 zorgt voor redelijk wat koppel / trekkracht al bij lage toeren en dat is iets waar een 4.0HO blok niet in uitblinkt als je zware aanhangers wil gaan trekken.

Tevens heb je het hier over een blok wat al ruim 30 jaar niet verder ontwikkeld is en dat kan je niet vergelijken met een vito die gemaakt is om te werken als bestelbus. Versnellingen dragen ook bij aan een betere trekkracht doordat de schakelmomenten dichter bij elkaar zitten waardoor je beter kan accelereren met zware aanhangers.

Tevens is het zo dat je op papier 180PK hebt maar haal daar het verlies naar de achterwielen en tussenbak vanaf en ook nog even de leeftijd / kilometerstand die het blok al heeft geleefd / gelopen dan zijn er al heel wat paarden verdwenen naar het hiernamaals.

Joh je moet gewoon doen wat je zelf wilt maar ik zeg je als je vaker een zware aanhangwagen ga trekken is een Cherokee niet de beste keus PUNT UIT!

 

oké duidelijk, ik kan dus beter op zoek gaan naar een toyota land cruiser als het toch een 4x4 moet zijn , of naar een bus met een iets zwaardere motor. en i.i.g een schakelbak i.p.v een automaat. en uiteraard een auto met niet teveel km.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...