Spring naar bijdragen

lambda sonde P0138 storing


Boxman
 Share

Recommended Posts

Wrangler JK 3.8 welke al lang een P0138 melding heeft = lambda sonde bank1, sensor 2. 

Jeep rijdt perfect, niks aan de hand alleen werkt de cruise control niet door deze melding. 

Dus reeds de sensor vervangen door een nieuwe (aan de cilinder 1 kant /oneven en de 2e sensor, na de katalysator). 

geen positief gevolg, lampje ging bijna direct weer aan.  

Daarna een truc met een 'fouler' bij deze ene sensor (terug de originele erin gezet) ertussen maar helaas ook weer binnen 24 uur een p0138 melding. 

Iemand nog een idee hoe op te lossen / te omzeilen ?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De nieuwe sensor, is dat eentje van de dealer? Dan ben je nu arm....    maar als hij niet van de dealer is, welk merk? Wat je wilt is NTK, dat is oe. 

Verder, heb je de bedrading al na gemeten? Draden willen wel eens beschadigen onder de Jeep of tegen de uitlaat komen. Heb je netjes 5Volt op de sensor?

Succes, Siert. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, sensoren van NTK of Mopar kopen. Als je er een van Crown hebt kan die direct al de prullenbak in.

Heb je wel de juiste kant vervangen? De cylinder order is op de 3.8L andersom dan de andere Jeep V6/V8 blokken (5.2/5.9/3.7/4.7). Bij die laatste blokken is links (bestuurderskant) bank1/cilinder1, bij de 3.8 is rechts (passagierskant) bank1/cilinder1.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dank voor de reacties;

de sensor kwam van amazon USA en is van merk Scitoo (??).  Was ding van 20 dollar, wellicht is dat al niet een goede keuze geweest.. 

Vervanging is idd aan bijrijderszijde gedaan, daar zitten de oneven cillinders. 

Doormeten van 5 volt heb ik niet gedaan, moet ik checken. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

vandaag de nieuwe NTK senzor gemonteerd.  Hoera, de P0138 bank 1 senzor 2 melding is weg...

helaas, direct nieuwe melding P0038 bank1 senzor 2, ingangsspanning hoog...

waarschijnlijk dus toch ergens in de bedrading van deze senzor een probleem. 

Siert: hoe meet ik die 5 volt, weet jij toevallig welke po(o)l(en) ik moet meten en waar aarde vandaan ? 

Iemand al eerder dit probleem gehad en oplossing gevonden ?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...