Spring naar bijdragen

Geen 1e Versnelling In D en vroeg schakelen. 42RE 4.0 wj


Recommended Posts

Mijn WJ 4.0 uit 2001 (256K km) met een 42 RE heeft in D geen eerste versnelling. Ik heb hem in oktober gekocht en toen deed ie het wel. Ik heb het idee dat het gekomen is na de keuring. Met de keuring hebben ze de remmen getest op een 2 rols testbank, maar de quadradrive zorgde er ook voor dat de voorwielen wilde gaan draaien dus dat was beetje raar. Maar goed dat is gebeurd en in overleg hebben ze de vooras losgekoppeld en de remmentest was daarna wel goed. Wellicht heeft het er niks mee te maken, maar ik meld het toch even.  Toen ik van de keuring naar huis reed sloeg de motor ook plotseling af en wilde even niet meer starten. Maar na die ene keer heb ik er nooit meer last van gehad.

Nu ben nu aan het zoeken en dingen aan het repareren, maar het wil maar niet beter worden. Ook na het stellen van de TV cabel is het er niet beter op geworden, op welke stand de kabel stond weet ik niet meer, maar elk tandje heb ik wel tig keer geprobeerd.

even de problemen op een rijtje:

  • geen 1e versnelling in D, 1 - 2 en D handmatig dan loopt ie netjes door de versnellingen heen. Overdrive on/off werkt 
  • kickdown, maar tot 3000 - 3500 toeren en dan al overschakelen. TV kabel al op elk tandje geprobeerd.
  • met aanhanger bij een snelheid van 80 á 90 km/h wisselen tussen overdrive en 4e versnelling. (nog niet getest maar ik hoop dat het over is met een transgo shift kit, JR versie)
  • met kickdown deed hij wel eens 2-3 maal schakelen van 2 naar 3 en van 3 naar 2 om vervolgens pas in 3 te blijven. Met wat afstellen van Tv kabel en na ombouw shift kit heb ik het nog niet gehad).

Onderdelen vervangen

  • olie ververst en filter
  • governer pressure solenoid en sensor (eerst een Borg Warner solenoid, maar computer gaf melding P1762 en p1763, dus de oude terug en geen melding meer. maar nu inmiddels een nieuwe omix ada governer solenoid geplaatst. Ook geen melding maar nog geen 1 in D)
  • snelheidsmeter uitgaande as tussenbak
  • gasklepstand sensor.
  • Valve body uit elkaar gehaald en een transgo shift kit jr gemonteerd. 

Na diverse fora afgespeurd te hebben zou ik nog het volgende kunnen proberen.

  • TV kabel vervangen, staat nu op het laatst strakste tandje.
  • sensors op automaat vervangen.
  • 2e Lambdasensor  (O2) vervangen, deze gaf in het begin wel wat storing maar dat is er nu bijna niet meer. P0138

Dan ben ik eigenlijk door mijn opties heen voor zover ik weet. Na van het weekend 3 keer de cartepan van de automaat er onderuit te hebben gehaald en heerlijke hydroliek douches gehad te hebben, hoop ik erop dat er  hier iemand weet wat het probleem kan zijn voor ik verder ga.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo te lezen heb je drukverlies, kan je transmission pressure sensor zijn, of de pakking waar je governor sensor op zit 

of een klepje in je valvebody sluit niet goed, tv cable zou ik er niet achter zoeken , wat betreft schakelen tussen 3e versnelling en 

overdrive is heel normaal dat doet mijne al 300000 kilometer ga maar keer in de Alpen rijden, gewoon overdrive uitzetten.

Succes🤙

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat idee heb ik inmiddels ook een beetje. Ik heb gisteren nog het eea geprobeerd. Hij start namelijk niet altijd in zijn D. Dus ik had het vermoeden dat de schakel kabel niet helemaal goed zit. Dus ik heb de automaat tussen D en 2 gezet. Nu blijkt, de kickdown reageerd goed en trek door naar 5500 toeren, schakel ook eerder naar een lagere versnelling als je het gas een beetje intrapt en af en toe rijd hij weg in de eerste versnelling, maar schakel dan bij een beetje rollen al snel over naar zijn 2.

De lekkage bij de governor sensor en solenoid lijkt me inmiddels wel bijna uitgesloten na 3 keer monteren en wisselen van sensors. Ik ben er wel op bedacht dat de rubben o-ringen niet verkeerd goed meegaan. ook na loshalen geen hapjes uit de ringen gezien.

Nu heb ik met de shift kit montage de schakel arm wat aangepast volgens de handleiding (zie hieronder). en met montage en afstellen zat er wat speling in de manual valve plunjer en de rooster comb meenemer. Maar als ik de kabel wat anders afstel op de keuze handel dan start de auto helemaal niet meer in Park (nog wel in N). Dus dan lijkt het erop dat er iets mis is met de rooster comb of wat slijtage aan het plastic die tegen de P en N sensor aandrukt.

Ik ga kijken of ik de olie drukken kan meten op de automaat, alleen dat moet rijden gebeuren of met de wielen los. dus even puzzelen hoe dat het gemeten kan worden.

20210123_211042.thumb.jpg.09048639e09c944a992d132b6ef8f971.jpg

 

20210123_230619.thumb.jpg.0a35fc38a8542712b75873460184b103.jpg

bewerkt door A.J
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag bij JSM cars te Almere geweest en daar de Snap-on computer aan de jeep gehangen. Er waren geen foutcodes (meer) zichtbaar, maar die had ik ook gewist na installatie laatse solenoid. Na installatie solenoid heb ik ca 300 km meer gereden dus als er een fout in zat dan had die wel zichtbaar moeten zijn neem ik aan. 

Tijdens een proefrit diverse waarden opgeslagen, die zijn hieronder via de link bijgevoegd. De Gov Pressures lijken goed te zijn en te kloppen met de FSM. 

Dus nu maar op zoek gaan naar drukmeters en kijken wat de hydrauliek drukken zijn op de test poorten van de automaat.

wordt vervolgd

link naar diverse runs

https://1drv.ms/u/s!AilLB50snNoAg9IxupoEiLQ4mHqvZQ?e=nwdPcX

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...