Spring naar bijdragen

Gezocht: Complete 5.9 V8 met automaat uit een Grand Cherokee


Mr. Liftkit
 Share

Recommended Posts

Ik kan je er niet direct aan helpen, maar volg wel heel graag het project!

Heb er ook sterk aan zitten denken om de 304 in de CJ te vervangen door een 5.9 Magnum. Moderne techniek met injectie, onderdelen makkelijk te verkrijgen, veel snellere automaat... Complete 5.9 erbij gekocht met goedlopend blok/bak, en vanwege tijdgebrek is het daar een beetje bij gebleven. Heb wel veel zitten lezen en rondvragen, Michel heeft ook veel met me meegedacht.

Voordeel van de bak+blok aan de Dana300 te koppelen is dat je de assen kunt behouden, maar die gaan het zwaar krijgen met 2/3x zoveel vermogen. Als je de tussenbak van de niner meeneemt, dan zit je weer met het voordiff die origineel op de CJ aan de andere kant zit, dat komt niet uit. Assen van de niner ook meenemen kan ook, als je het goed doet heb je meteen spiraalveren, hoop werk, maar dan wordt de boel weer te breed en vind persoonlijk dat dat niet mooi meer is.

Ik had wel een leverancier gevonden die adapters maakte voor de 46RE bak van de niner op de Dana300 aan te sluiten. Motorsteunadapters hadden zij ook.

Mooi project, maar kost een hoop tijd en je moet de ruimte van 4/5 auto's hebben wil je alles echt goed kunnen doen. Mooiste is om de body van de CJ er compleet af te halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei michel1972:

Waarom geen Chevy V8 met TH350 of TH400?

Die vindt je sneller als een goede 5.9 ben ik bang.

Ik heb hier een hele goede 5.9 liggen zonder bak, bekabeling enz waar ik al flink veel geld voor moest neerleggen na lang zoeken

Kijk ook op de bekende autosites even in Nederland en omstreken. Kans is aanwezig dat je daar eerder een complete Cherokee ZJ vindt dan alleen motor enz.

Pas ook gelijk je vooras aan mocht die nog origineel zijn. Dana 30 is niet happy met 250pk of meer en 33 inch banden of groter.

Geen Chevy om de simpele reden; Chevy is te gewoon, hou het bij mopar😃, en omdat ik mijn adapters al zelf heb gemaakt. Ik heb hier een AX 15 liggen met de Dana 300 er al aan.

Deze bak past achter de 5.9 zonder adapters, maar ik twijfel nog een beetje tussen auto of handbak.  Wat de assen betreft, de achteras is al helemaal klaar, de vooras moet nog.

Wil je de 5.9 eventueel verkopen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Masis:

Ik kan je er niet direct aan helpen, maar volg wel heel graag het project!

Heb er ook sterk aan zitten denken om de 304 in de CJ te vervangen door een 5.9 Magnum. Moderne techniek met injectie, onderdelen makkelijk te verkrijgen, veel snellere automaat... Complete 5.9 erbij gekocht met goedlopend blok/bak, en vanwege tijdgebrek is het daar een beetje bij gebleven. Heb wel veel zitten lezen en rondvragen, Michel heeft ook veel met me meegedacht.

Voordeel van de bak+blok aan de Dana300 te koppelen is dat je de assen kunt behouden, maar die gaan het zwaar krijgen met 2/3x zoveel vermogen. Als je de tussenbak van de niner meeneemt, dan zit je weer met het voordiff die origineel op de CJ aan de andere kant zit, dat komt niet uit. Assen van de niner ook meenemen kan ook, als je het goed doet heb je meteen spiraalveren, hoop werk, maar dan wordt de boel weer te breed en vind persoonlijk dat dat niet mooi meer is.

Ik had wel een leverancier gevonden die adapters maakte voor de 46RE bak van de niner op de Dana300 aan te sluiten. Motorsteunadapters hadden zij ook.

Mooi project, maar kost een hoop tijd en je moet de ruimte van 4/5 auto's hebben wil je alles echt goed kunnen doen. Mooiste is om de body van de CJ er compleet af te halen.

Zekers een leuk project en heb gelukkig geen haast. Dus alles op mijn dooie gemakkie uitzoeken. De ruimte gaat nog komen in het voorjaar, op dit moment is de garage erg smal en lang ongeveer 4 breed en 12 lang, daar komt in het voorjaar 3 meter lengte bij. De achteras is al intern versterkt, de vooras moet ik nog. Na 5 herseninfarcten twijfel ik heel erg of het een automaat moet worden of dat ik de AX 15 blijf gebruiken. Dit ivm linkse uitval en krachtverlies (koppeling).

Maar ik blijf lekker alles verder uitpluizen en al doende komt het antwoord vanzelf wel. We blijven positief en doorgaan!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Mannen, dromen is prima! Maar dromen zijn vaak bedrog....

De AX15 past niet op de Magnum 5.9.

Siert.

Weet je dat zeker? Er staat een filmpje op you tube waar ze dat doen. Er moet alleen een ander price as lager in de krukas.

Maar ik ben nog op onderzoek uit, ik weet nog niet helemaal wat ik wil, dus zit nog veel op internet te snaaien om te kijken wat wijsheid is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei michel1972:

Zelfs al zou die met wat aanpassingen passen dan nog is het niet ideaal. 460NM koppel of meer vinden deze bakken niet fijn. Max is toch wel 400NM. Voor achter een tamme V8 geen probleem maar de 5.9v8 van de jeep is geen tamme V8.

Hoe ziet de rest eruit qua type assen, overbrenging, bandenmaat en sperren

Op youtube zijn filmpjes van magnum 5.2 / 5.9 blokken met een AX15 ervoor in een Jeep TJ of YJ. Die heb ik voorbij zien komen.

Daarom ben ik nog veel op onderzoek uit. De AX15 moet nog gereviseerd worden en heb een heavy duty revisie set gezien op internet.

De assen ben ik niet zo bang voor AMC20 achter met superior 1 piece assen, 4.10:1 overbrenging met Air locker

Voor Dana 30 met power lock en ook 4.10:1. Ook in deze worden de steekassen vervangen.

Bandenmaat is nu 33", maar wordt 35".

Als een 5.9 met een AX 15 in een TJ of YJ kan, dan kan het ook in een CJ!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei michel1972:

Alles kan. Zie link 98 Grand Cherokee swap to manual AX15 with 5.2L V8 | Jeep Grand Cherokee Forum (nagca.com)

Een dana 30 met power lock en 35ers met versterkte steekassen is nog steeds heel snel oud ijzer zonder waarde.

Zelfs je AMC20 met straks 250PK  / 460NM koppel, sper en 35ers krijgt het zwaar in het terrein in 4WD modus. Krachten nemen dan flink toe.

Als je kiest voor de veel goedkopere 5.2 van de jeep die bijna overal wel te koop is blijft je jeep veel langer heel en veel betrouwbaarder.

 

Kijk! Dat zijn tips waar ik iets mee kan. Ook aan de 5.2 heb ik al zitten denken , andere optie die ik nog overweeg is om de 304 met de AX15 te houden,

maar dan met 360 koppen (Het revisiebedrijf heeft 1 kop een vernaggeld). Er zit nu een Edelbrock Performer op.

De Holley eraf en gewoon weer een Quadrajet erop. De 304 heeft nu 190 Pk op de wielen, maar Pk's vindt ik niet belangrijk. Het gaat om koppel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei michel1972:

Is je AMC 304 verder goed of moet die eventueel goed nagekeken worden?

Je weet nu wat je hebt en alles wat je 2e hands haalt is maar afwachten. Je zal niet de eerste zijn hier op het forum die iets 2e hands koopt en uiteindelijk meer geld eraan kwijt is om het weer goed te maken dan dat je de andere weg had bewandelt.

Mijn Jeep is totaal (Body off) gerestaureerd en gereviseerd. Motor heeft na revisie nog maar 2100 km gereden. Maar de motor is origineel gereviseerd, dus niks geen aanpassingen of hoog compressie zuigers.

Mijn T150 en Dana 20 zijn er inmiddels er ook onderweg. Beide ook gereviseerd en te koop.

Weet jij toevallig het globale verbruik van een 5.2? In mijn beleving zou een MPI zuiniger moeten zijn dan een throttle body injectie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei michel1972:

De T150 en Dana 20 zijn niet de meest gewilde items in de markt. Ik heb ze ook hier liggen en zelfs 1 met een aangepast dana 20 naar een 3.15 overbrenging maar ze zijn wel beresterk.

De T150 is beter bestand tegen een V8 dan de AX15

Ik weet het van de T 150 en Dana 20, maar hoop nog op puristen.😃😃 De AX15 wordt nog gereviseerd met een HD set. Dan bestand to 600 lb/ft.

En de Jeep wordt ook omgebouwd naar gas, vandaar de Quadrajet. Maar ik wil ook de vernaggelde kop vervangen. Achterste boutgat waar de bout van het inlaatspruitstuk in moet is open geknapt. Dus deze kan niet meer op kracht aangedraaid worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei michel1972:

Ik kan je 1 ding met zekerheid zeggen geen enkele AX15 is bestand tegen 600 lb/ft Zelfs niet met een triple tot de macht 2 HD set erin.

600Nm is haalbaar maar dat is de absolute max.

Dan zal het 600 Nm zijn. Is al een tijdje geleden dat ik dat artikel heb gelezen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn vraag aan jou is:

1. Waar om wil je ombouwen.

2. Waar ga je de CJ voor gebruiken.

3. Wat denk je er mee te bereiken.

Iedereen kan hier wel iets gaan roepen, maar als we niet weten waarom je de aandrijving wil veranderen van de CJ dan wordt het moeilijk om een goed advies te geven. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Green bear:

Mijn vraag aan jou is:

1. Waar om wil je ombouwen.

2. Waar ga je de CJ voor gebruiken.

3. Wat denk je er mee te bereiken.

Iedereen kan hier wel iets gaan roepen, maar als we niet weten waarom je de aandrijving wil veranderen van de CJ dan wordt het moeilijk om een goed advies te geven. 

 

 

Wat ik begrepen heb voor dagelijks gebruik en hoopt lager verbruik te krijgen met een MPI, mijn advies was dan ook LPG inbouwen en de huidige motor lekker laten zitten ondanks dat ik met hem contact had over koop van een 5,9MPI.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Green bear:

Mijn vraag aan jou is:

1. Waar om wil je ombouwen.

2. Waar ga je de CJ voor gebruiken.

3. Wat denk je er mee te bereiken.

Iedereen kan hier wel iets gaan roepen, maar als we niet weten waarom je de aandrijving wil veranderen van de CJ dan wordt het moeilijk om een goed advies te geven. 

 

 

Ik heb vandaag een beslissing genomen, na veel denk- en speurwerk.

Ik blijf mijn AMC v8 gebruiken, deze is totaal gereviseerd dus ik weet wat ik heb. De Holley Pro Jection gaat eraf en ik ga weer terug naar carburateur en later LPG.

Even de antwoorden op jouw vragen Green bear; 1) Om een 5e versnelling te krijgen

                                                                                 2) Dagelijks gebruik met af en toe Off Road

                                                                                 3) Wil een degelijke en betrouwbare auto die elke dag start en met een beetje geluk met een acceptabel verbruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Ab locked this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...