Jump to content

Gezocht: Complete 5.9 V8 met automaat uit een Grand Cherokee


Recommended Posts

Ik kan je er niet direct aan helpen, maar volg wel heel graag het project!

Heb er ook sterk aan zitten denken om de 304 in de CJ te vervangen door een 5.9 Magnum. Moderne techniek met injectie, onderdelen makkelijk te verkrijgen, veel snellere automaat... Complete 5.9 erbij gekocht met goedlopend blok/bak, en vanwege tijdgebrek is het daar een beetje bij gebleven. Heb wel veel zitten lezen en rondvragen, Michel heeft ook veel met me meegedacht.

Voordeel van de bak+blok aan de Dana300 te koppelen is dat je de assen kunt behouden, maar die gaan het zwaar krijgen met 2/3x zoveel vermogen. Als je de tussenbak van de niner meeneemt, dan zit je weer met het voordiff die origineel op de CJ aan de andere kant zit, dat komt niet uit. Assen van de niner ook meenemen kan ook, als je het goed doet heb je meteen spiraalveren, hoop werk, maar dan wordt de boel weer te breed en vind persoonlijk dat dat niet mooi meer is.

Ik had wel een leverancier gevonden die adapters maakte voor de 46RE bak van de niner op de Dana300 aan te sluiten. Motorsteunadapters hadden zij ook.

Mooi project, maar kost een hoop tijd en je moet de ruimte van 4/5 auto's hebben wil je alles echt goed kunnen doen. Mooiste is om de body van de CJ er compleet af te halen.

Link to post
Share on other sites

Het voordeel die jij en Masis hebben is dat jullie reeds een v8 erin hebben zitten. Omkeuren bij de RDW is niet nodig. We weten natuurlijk niet wat de toekomst gaat bieden maar voorlopig is het te realiseren zonder de RDW ermee lastig te vallen. Mijn advies is wel om ervoor te zorgen dat je papieren bij de aankoop van het blok krijgt. Dus chassisnummer en kenteken auto waar blok uit is gekomen. De komende jaren kunnen er zaken gaan veranderen mbt de rdw of mrb of beiden en mocht je om wat voor reden uiteindelijk naar de rdw toegestuurd worden heb je bewijs van herkomst blok. Kan eventueel een hoop ellende schelen in de toekomst.

Succes met je keus en neem de tijd om alles goed te overzien.

Edited by michel1972
Link to post
Share on other sites
21 uur geleden zei michel1972:

Waarom geen Chevy V8 met TH350 of TH400?

Die vindt je sneller als een goede 5.9 ben ik bang.

Ik heb hier een hele goede 5.9 liggen zonder bak, bekabeling enz waar ik al flink veel geld voor moest neerleggen na lang zoeken

Kijk ook op de bekende autosites even in Nederland en omstreken. Kans is aanwezig dat je daar eerder een complete Cherokee ZJ vindt dan alleen motor enz.

Pas ook gelijk je vooras aan mocht die nog origineel zijn. Dana 30 is niet happy met 250pk of meer en 33 inch banden of groter.

Geen Chevy om de simpele reden; Chevy is te gewoon, hou het bij mopar😃, en omdat ik mijn adapters al zelf heb gemaakt. Ik heb hier een AX 15 liggen met de Dana 300 er al aan.

Deze bak past achter de 5.9 zonder adapters, maar ik twijfel nog een beetje tussen auto of handbak.  Wat de assen betreft, de achteras is al helemaal klaar, de vooras moet nog.

Wil je de 5.9 eventueel verkopen?

Link to post
Share on other sites
21 uur geleden zei Masis:

Ik kan je er niet direct aan helpen, maar volg wel heel graag het project!

Heb er ook sterk aan zitten denken om de 304 in de CJ te vervangen door een 5.9 Magnum. Moderne techniek met injectie, onderdelen makkelijk te verkrijgen, veel snellere automaat... Complete 5.9 erbij gekocht met goedlopend blok/bak, en vanwege tijdgebrek is het daar een beetje bij gebleven. Heb wel veel zitten lezen en rondvragen, Michel heeft ook veel met me meegedacht.

Voordeel van de bak+blok aan de Dana300 te koppelen is dat je de assen kunt behouden, maar die gaan het zwaar krijgen met 2/3x zoveel vermogen. Als je de tussenbak van de niner meeneemt, dan zit je weer met het voordiff die origineel op de CJ aan de andere kant zit, dat komt niet uit. Assen van de niner ook meenemen kan ook, als je het goed doet heb je meteen spiraalveren, hoop werk, maar dan wordt de boel weer te breed en vind persoonlijk dat dat niet mooi meer is.

Ik had wel een leverancier gevonden die adapters maakte voor de 46RE bak van de niner op de Dana300 aan te sluiten. Motorsteunadapters hadden zij ook.

Mooi project, maar kost een hoop tijd en je moet de ruimte van 4/5 auto's hebben wil je alles echt goed kunnen doen. Mooiste is om de body van de CJ er compleet af te halen.

Zekers een leuk project en heb gelukkig geen haast. Dus alles op mijn dooie gemakkie uitzoeken. De ruimte gaat nog komen in het voorjaar, op dit moment is de garage erg smal en lang ongeveer 4 breed en 12 lang, daar komt in het voorjaar 3 meter lengte bij. De achteras is al intern versterkt, de vooras moet ik nog. Na 5 herseninfarcten twijfel ik heel erg of het een automaat moet worden of dat ik de AX 15 blijf gebruiken. Dit ivm linkse uitval en krachtverlies (koppeling).

Maar ik blijf lekker alles verder uitpluizen en al doende komt het antwoord vanzelf wel. We blijven positief en doorgaan!!

Link to post
Share on other sites
11 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Mannen, dromen is prima! Maar dromen zijn vaak bedrog....

De AX15 past niet op de Magnum 5.9.

Siert.

Weet je dat zeker? Er staat een filmpje op you tube waar ze dat doen. Er moet alleen een ander price as lager in de krukas.

Maar ik ben nog op onderzoek uit, ik weet nog niet helemaal wat ik wil, dus zit nog veel op internet te snaaien om te kijken wat wijsheid is.

Link to post
Share on other sites
42 minutes ago, Mr. Liftkit said:

Weet je dat zeker? Er staat een filmpje op you tube waar ze dat doen. Er moet alleen een ander price as lager in de krukas.

Maar ik ben nog op onderzoek uit, ik weet nog niet helemaal wat ik wil, dus zit nog veel op internet te snaaien om te kijken wat wijsheid is.

460NM koppel of meer vinden deze bakken niet fijn. Max is toch wel 400NM. Voor achter een tamme V8 geen probleem maar de 5.9v8 van de jeep is geen tamme V8.

Hoe ziet de rest eruit qua type assen, overbrenging, bandenmaat en sperren

Hier een link van een 5.2 conversie naar de AX15. Zal voor de 5.9 niet heel veel anders zijn.

98 Grand Cherokee swap to manual AX15 with 5.2L V8 | Jeep Grand Cherokee Forum (nagca.com)

Edited by michel1972
Link to post
Share on other sites
19 minuten geleden zei michel1972:

Zelfs al zou die met wat aanpassingen passen dan nog is het niet ideaal. 460NM koppel of meer vinden deze bakken niet fijn. Max is toch wel 400NM. Voor achter een tamme V8 geen probleem maar de 5.9v8 van de jeep is geen tamme V8.

Hoe ziet de rest eruit qua type assen, overbrenging, bandenmaat en sperren

Op youtube zijn filmpjes van magnum 5.2 / 5.9 blokken met een AX15 ervoor in een Jeep TJ of YJ. Die heb ik voorbij zien komen.

Daarom ben ik nog veel op onderzoek uit. De AX15 moet nog gereviseerd worden en heb een heavy duty revisie set gezien op internet.

De assen ben ik niet zo bang voor AMC20 achter met superior 1 piece assen, 4.10:1 overbrenging met Air locker

Voor Dana 30 met power lock en ook 4.10:1. Ook in deze worden de steekassen vervangen.

Bandenmaat is nu 33", maar wordt 35".

Als een 5.9 met een AX 15 in een TJ of YJ kan, dan kan het ook in een CJ!

Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, Mr. Liftkit said:

Daarom ben ik nog veel op onderzoek uit. De AX15 moet nog gereviseerd worden en heb een heavy duty revisie set gezien op internet.

De assen ben ik niet zo bang voor AMC20 achter met superior 1 piece assen, 4.10:1 overbrenging met Air locker

Voor Dana 30 met power lock en ook 4.10:1. Ook in deze worden de steekassen vervangen.

Bandenmaat is nu 33", maar wordt 35".

Als een 5.9 met een AX 15 in een TJ of YJ kan, dan kan het ook in een CJ!

Alles kan. Zie link 98 Grand Cherokee swap to manual AX15 with 5.2L V8 | Jeep Grand Cherokee Forum (nagca.com)

Een dana 30 met power lock en 35ers met versterkte steekassen is nog steeds heel snel oud ijzer zonder waarde.

Zelfs je AMC20 met straks 250PK  / 460NM koppel, sper en 35ers krijgt het zwaar in het terrein in 4WD modus. Krachten nemen dan flink toe.

Als je kiest voor de veel goedkopere 5.2 van de jeep die bijna overal wel te koop is blijft je jeep veel langer heel en veel betrouwbaarder.

 

Edited by michel1972
Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden zei michel1972:

Alles kan. Zie link 98 Grand Cherokee swap to manual AX15 with 5.2L V8 | Jeep Grand Cherokee Forum (nagca.com)

Een dana 30 met power lock en 35ers met versterkte steekassen is nog steeds heel snel oud ijzer zonder waarde.

Zelfs je AMC20 met straks 250PK  / 460NM koppel, sper en 35ers krijgt het zwaar in het terrein in 4WD modus. Krachten nemen dan flink toe.

Als je kiest voor de veel goedkopere 5.2 van de jeep die bijna overal wel te koop is blijft je jeep veel langer heel en veel betrouwbaarder.

 

Kijk! Dat zijn tips waar ik iets mee kan. Ook aan de 5.2 heb ik al zitten denken , andere optie die ik nog overweeg is om de 304 met de AX15 te houden,

maar dan met 360 koppen (Het revisiebedrijf heeft 1 kop een vernaggeld). Er zit nu een Edelbrock Performer op.

De Holley eraf en gewoon weer een Quadrajet erop. De 304 heeft nu 190 Pk op de wielen, maar Pk's vindt ik niet belangrijk. Het gaat om koppel!

Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden zei michel1972:

Is je AMC 304 verder goed of moet die eventueel goed nagekeken worden?

Je weet nu wat je hebt en alles wat je 2e hands haalt is maar afwachten. Je zal niet de eerste zijn hier op het forum die iets 2e hands koopt en uiteindelijk meer geld eraan kwijt is om het weer goed te maken dan dat je de andere weg had bewandelt.

Mijn Jeep is totaal (Body off) gerestaureerd en gereviseerd. Motor heeft na revisie nog maar 2100 km gereden. Maar de motor is origineel gereviseerd, dus niks geen aanpassingen of hoog compressie zuigers.

Mijn T150 en Dana 20 zijn er inmiddels er ook onderweg. Beide ook gereviseerd en te koop.

Weet jij toevallig het globale verbruik van een 5.2? In mijn beleving zou een MPI zuiniger moeten zijn dan een throttle body injectie.

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Mr. Liftkit said:

Kijk! Dat zijn tips waar ik iets mee kan. Ook aan de 5.2 heb ik al zitten denken , andere optie die ik nog overweeg is om de 304 met de AX15 te houden,

maar dan met 360 koppen (Het revisiebedrijf heeft 1 kop een vernaggeld). Er zit nu een Edelbrock Performer op.

De Holley eraf en gewoon weer een Quadrajet erop. De 304 heeft nu 190 Pk op de wielen, maar Pk's vindt ik niet belangrijk. Het gaat om koppel!

Bij wie is de AMC 304 op de testbank geweest om het vermogen te meten?  Bij 190pk op de wielen zal het koppel ergens rond de 340 a 350Nm koppel zijn geweest. Heb je de uitdraai nog en tot hoeveel toeren kwam die voordat de curve instortte? 

Ik heb het er met Masis al eens eerder over gehad. Een AMC 304 kan je best goed tunen zonder het extreem te maken qua compressie en toeren. Op top vermogen qua pk zit je niet te wachten daar de jeep toch geen 130km per uur voertuig wordt. Belangrijkste is goed koppel bij lage toeren en dat lekker lang vast houden.

De huidige koppen kan je aanpassen naar 1.84/1.50 kleppen en wat flowwerk verrichten om de kanalen wat beter te maken, 1.7 ratio roller rockers plaatsen, 1 7/8 headers, MSD ontsteking, Goede intake die je al hebt en een carb van rond de 600CFM in combinatie met een nokkenas die vanaf 1000 toeren tot 5000 zijn beste prestaties levert. Dit alles is goed voor een vermogen van rond de 300pk met een koppel tussen de 1500 en 4800 toeren van minimaal 400Nm.

Op het moment dat je de koppen aanpast met andere kleppen of een grotere kop plaatst in combinatie met je huidige intake en carb gaat je winst niet heel spectaculair zijn maar zodra je er een goede geschikte nokkenas in gaat plaatsen met een juiste set headers qua diameter ga je stappen maken.  

Ik heb dat een aantal keren nu gedaan in het verleden. Ik begon met het 1 en dacht oh leuk. Toen het ander oh het wordt leuker toen weer wat anders en dacht ik is dit alles en toen de nokkenas en headers en toen maakte ik pas echt stappen en klappen.

Link to post
Share on other sites
27 minuten geleden zei michel1972:

De T150 en Dana 20 zijn niet de meest gewilde items in de markt. Ik heb ze ook hier liggen en zelfs 1 met een aangepast dana 20 naar een 3.15 overbrenging maar ze zijn wel beresterk.

De T150 is beter bestand tegen een V8 dan de AX15

Ik weet het van de T 150 en Dana 20, maar hoop nog op puristen.😃😃 De AX15 wordt nog gereviseerd met een HD set. Dan bestand to 600 lb/ft.

En de Jeep wordt ook omgebouwd naar gas, vandaar de Quadrajet. Maar ik wil ook de vernaggelde kop vervangen. Achterste boutgat waar de bout van het inlaatspruitstuk in moet is open geknapt. Dus deze kan niet meer op kracht aangedraaid worden.

Link to post
Share on other sites
44 minutes ago, Mr. Liftkit said:

Ik weet het van de T 150 en Dana 20, maar hoop nog op puristen.😃😃 De AX15 wordt nog gereviseerd met een HD set. Dan bestand to 600 lb/ft.

En de Jeep wordt ook omgebouwd naar gas, vandaar de Quadrajet. Maar ik wil ook de vernaggelde kop vervangen. Achterste boutgat waar de bout van het inlaatspruitstuk in moet is open geknapt. Dus deze kan niet meer op kracht aangedraaid worden.

Ik kan je 1 ding met zekerheid zeggen geen enkele AX15 is bestand tegen 600 lb/ft Zelfs niet met een triple tot de macht 2 HD set erin.

600Nm is haalbaar maar dat is de absolute max.

Link to post
Share on other sites
21 minuten geleden zei michel1972:

Ik kan je 1 ding met zekerheid zeggen geen enkele AX15 is bestand tegen 600 lb/ft Zelfs niet met een triple tot de macht 2 HD set erin.

600Nm is haalbaar maar dat is de absolute max.

Dan zal het 600 Nm zijn. Is al een tijdje geleden dat ik dat artikel heb gelezen.

 

Link to post
Share on other sites

Mijn vraag aan jou is:

1. Waar om wil je ombouwen.

2. Waar ga je de CJ voor gebruiken.

3. Wat denk je er mee te bereiken.

Iedereen kan hier wel iets gaan roepen, maar als we niet weten waarom je de aandrijving wil veranderen van de CJ dan wordt het moeilijk om een goed advies te geven. 

 

 

Link to post
Share on other sites
15 uur geleden zei Green bear:

Mijn vraag aan jou is:

1. Waar om wil je ombouwen.

2. Waar ga je de CJ voor gebruiken.

3. Wat denk je er mee te bereiken.

Iedereen kan hier wel iets gaan roepen, maar als we niet weten waarom je de aandrijving wil veranderen van de CJ dan wordt het moeilijk om een goed advies te geven. 

 

 

Wat ik begrepen heb voor dagelijks gebruik en hoopt lager verbruik te krijgen met een MPI, mijn advies was dan ook LPG inbouwen en de huidige motor lekker laten zitten ondanks dat ik met hem contact had over koop van een 5,9MPI.

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Ivo said:

Wat ik begrepen heb voor dagelijks gebruik en hoopt lager verbruik te krijgen met een MPI, mijn advies was dan ook LPG inbouwen en de huidige motor lekker laten zitten ondanks dat ik met hem contact had over koop van een 5,9MPI.

Dagelijks gebruik met 35 ers en een sper in de vooras en achteras is dan weer iets te veel voor dagelijks gebruik. Hij is ook bezig geweest met een 5.7 Hemi om die erin te plaatsen. Ook best een blok die een slokje lust.

Voor dagelijks gebruik of offroaden zeg ik net als Ivo hou de AMC, pas de koppen aan en gooi er gas in en je hebt minimaal 200PK. Prima voor dagelijks verkeer.

Edited by michel1972
Link to post
Share on other sites
22 uur geleden zei Green bear:

Mijn vraag aan jou is:

1. Waar om wil je ombouwen.

2. Waar ga je de CJ voor gebruiken.

3. Wat denk je er mee te bereiken.

Iedereen kan hier wel iets gaan roepen, maar als we niet weten waarom je de aandrijving wil veranderen van de CJ dan wordt het moeilijk om een goed advies te geven. 

 

 

Ik heb vandaag een beslissing genomen, na veel denk- en speurwerk.

Ik blijf mijn AMC v8 gebruiken, deze is totaal gereviseerd dus ik weet wat ik heb. De Holley Pro Jection gaat eraf en ik ga weer terug naar carburateur en later LPG.

Even de antwoorden op jouw vragen Green bear; 1) Om een 5e versnelling te krijgen

                                                                                 2) Dagelijks gebruik met af en toe Off Road

                                                                                 3) Wil een degelijke en betrouwbare auto die elke dag start en met een beetje geluk met een acceptabel verbruik.

Link to post
Share on other sites
  • Ab locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...