Spring naar bijdragen

Help : nieuw radio in wrangler jk combineren met infinity amplifier (versterker)


Boxman
 Share

Recommended Posts

vraag voor de electro heren/dames onder de leden:

Betreft : Wrangler JKU 3.8 2007

gisteren uren bezig geweest om de originele radio/cd unit te vervangen door een 'aftermarket' Sony unit (met carplay/bluetooth/etc. ), en dit is helaas niet gelukt qua aansluitingen. 

Het passen en monteren in dashboard is geen probleem + antenne aansluiten (mbv adaptor) ook niet. Alles, incl. achteruitrijcamera, werkte behalve geluid. 

Probleem is het volgende:

Ik was niet op de hoogte dat ik , onder het stuur, een Infinity versterker heb waarop alle speakers zijn aangesloten. Dit zijn de tweeters dashboard, voorluidsprekers en de luidsprekers in de rollbar. 

Vanuit deze infinity loopt een stekker naar de originele radio, echter daarin zitten maar 4 luidsprekerdraden.  Blijkbaar stuurt de originele radio zelf aan op fader + balans. 

Als je nu een optionele stekker aansluit op deze 'infinity stekker' en inplugt in de sony unit  komt er geen geluid uit de boxen omdat er geen aansluiting is van de 4x2 speakerkabels naar de 4 draden van de infinity stekker. 

Dus internet afgezocht en kom tot volgende opties:

óf een extra PAC adaptor kopen (nr. C2R-CHY4) en deze aansluiten maar dan verlies je fader (je sluit maar 2x2 luidsprekerdraden van de sony/pac adaptor aan op de infinity stekker) + is niet goedkoop.  Je moet ook nog de stekker wijzigen met deze luidsprekerdraden. Daarnaast ben ik niet zeker hoe dit werkt (en óf dit werkt). 

óf de infinity omzeilen en de draden van de originele luidsprekers direct aansluiten op de Sony, maar ik heb begrepen dat de originele speakers 2 Ohm zijn en blijkbaar 4Ohm output is van Sony en dus slechte geluidskwaliteit geeft (?? geen idee wat dit qua afwijking Ohm betekend). 

óf, en daarvoor dit topic geopend, hebben jullie een veel beter idee om een 'after market' unit aan te sluiten op de infinity versterker of te omzeilen ?  Ik heb geen stuurbediening of navigatie op de huidige standaard radio, dus dat is geen probleem. 

graag jullie advies, ervaringen ?

thanks !

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf een Kenwood dubbel din in de Jeep en dit gedaan met de interface. Dit omdat de infinity in te laten schakelen via het canbus signaal. 

Werkt perfect en een super geluid. Okey kastje kost denk ik 150 euro maar plug en play. Geen draadboom losnemen en doorknippen met veel soldeer en isoleer werk. Daar had ik dus echt geen zin in.

Bij dubbel din moet je nog wel een stukje in je dashboard weg slijpen met een Dremel.

Als je een interface kastje zoekt kan je die zo bestellen bij https://www.pijlaudio.nl te Amersfoort

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13/1/2021 om 5:25 PM zei Boxman:

thnx voor je info.  Heb jij met die interface nog wel de 'fader' functie ?  Heb je ook de stekker aan moeten passen om deze interface via de twee 'achterluidspreker uitgangen' te laten lopen?

 

 

Geen fader functie

Geen aanpassing aan de stekkers

Werkt perfect en voor achter gebruik ik toch al nooit.

Alles speakers hebben een goede audio en links rechts werkt wel gewoon.

Via de interface kabel stuur je eigenlijk de gehele versterker van de Jeep aan.

Deze zit net onder je stuur met een grote stekker.

Groet Rene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

uiteindelijk de 'handdoek in de ring' gegooid en inderdaad een PAC interface gekocht.  De iets eenvoudigere PAC c2rCHy4 was prima omdat ik geen stuurbediening heb voor audio.  Deze was stukje goedkoper en besteld bij Amazon USA. 

Na heleboel gedoe met bedrading (en youtube filmpjes kijken) nu  prima werkende Sony audio met apple carplay / telefoon / achteruitrijcamera. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...