Spring naar bijdragen

Voorwielen wringen in de bocht in 4WD fulltime


Recommended Posts

Hi allen,

Sinds kort wringen de voorwielen bij bochten in 4WD (full time) en maakt er een lelijk geluid bij. Enig idee wat het kan zijn? Rondlezend op dit forum zou het de olie/ LS in de tussenbak kunnen zijn, maar deze is eind vorig jaar nog vervangen door Cherokee4me, hier heb ik dus wel vertrouwen in. Andere symptomen die misschien helpen in de zoektocht:

- Na het terugzetten in 2WD duurt het wel 100 meter voordat hij er weer in zit, is dat normaal?

- Er heeft een tijd olie gelekt uit de vooras, het kwam er bij het wiel uit. Zou het wringen hiermee te maken hebben?

Bedankt weer!

Maarten

bewerkt door Maarten De Pril
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat terug gaan naar 2wd lang duurt vanuit 4WDpart time, heb ik ook. Vanuit 4WD part-time is het soms echt lastig hem eruit te krijgen. Wisselend voor-achteruit rijden en met stuur draaien help bij mij vaak om hem uit de 4wd (part time) te krijgen.

PS let niet op de lampjes, die zijn verbonden met je schakelhandel, niet met wat er werkelijk in de bak gebeurd.

Bij 4WD in full time hoor ik meer geluid, maar hij wringt niet bij bochten. 

Ik zou eens bij Maasbach (Afoort) informeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zit geen LS in de tussenbak. Dus dat kan het niet zijn.

Maar als er olie uit je as lekt, dan is waarschijnlijk een keering kapot. En als er olie uit kan, dan kan er ook vuil in.

Ik zou het diff in de vooras even nakijken. Laag oliepeil en vuil is geen goede combinatie in een diff.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Alex47:

Dat terug gaan naar 2wd lang duurt vanuit 4WDpart time, heb ik ook. Vanuit 4WD part-time is het soms echt lastig hem eruit te krijgen. Wisselend voor-achteruit rijden en met stuur draaien help bij mij vaak om hem uit de 4wd (part time) te krijgen.

PS let niet op de lampjes, die zijn verbonden met je schakelhandel, niet met wat er werkelijk in de bak gebeurd.

Bij 4WD in full time hoor ik meer geluid, maar hij wringt niet bij bochten. 

Ik zou eens bij Maasbach (Afoort) informeren.

 

EDIT: Zojuist eea geprobeerd met de stand van de hendel, maar helaas alleen maar wringen. Wat een naar gevoel en geluid op verharde weg. Is er uiteindelijk met een harde bonk uitgekomen, hopelijk niets beschadigd. Ik blijf wel ff 2WD rijden tot ik weer naar de garage ga, bang dat ik iets kapot maak.

 

bewerkt door Maarten De Pril
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei DogJeeper:

Er zit geen LS in de tussenbak. Dus dat kan het niet zijn.

Maar als er olie uit je as lekt, dan is waarschijnlijk een keering kapot. En als er olie uit kan, dan kan er ook vuil in.

Ik zou het diff in de vooras even nakijken. Laag oliepeil en vuil is geen goede combinatie in een diff.

Ook dit klinkt logisch. De keering is inderdaad niet goed, dat zeiden ze al. Het oliepijl zal niet al te hoog zijn. Is dat een probleem bij het 2WD rijden of kan ik er even mee door denk je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist eea geprobeerd met de stand van de hendel, maar helaas alleen maar wringen. Wat een naar gevoel en geluid op verharde weg. Is er uiteindelijk met een harde bonk uitgekomen, hopelijk niets beschadigd. Ik blijf wel ff 2WD rijden tot ik weer naar de garage ga, bang dat ik iets kapot maak.

Maar het is toch niet de bedoeling om in 4wd op de verharde weg te gaan rijden of zie ik dat verkeerd? dan bouw je toch spanning op in je aandrijflijn omdat de rolsnelheid in de bochten dan toch gelijk is of is dit met deze aandrijflijn anders? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei brandend zand:

Zojuist eea geprobeerd met de stand van de hendel, maar helaas alleen maar wringen. Wat een naar gevoel en geluid op verharde weg. Is er uiteindelijk met een harde bonk uitgekomen, hopelijk niets beschadigd. Ik blijf wel ff 2WD rijden tot ik weer naar de garage ga, bang dat ik iets kapot maak.

Maar het is toch niet de bedoeling om in 4wd op de verharde weg te gaan rijden of zie ik dat verkeerd? dan bouw je toch spanning op in je aandrijflijn omdat de rolsnelheid in de bochten dan toch gelijk is of is dit met deze aandrijflijn anders? 

Op fulltime kun je ook op verharde weg 4WD rijden, dat deed hij eerder prima. Op parttime niet inderdaad, dat is voor in de modder. Maar parttime gebruik ik eigenlijk nooit. Al voelt de 4WD full time nu als de parttime. Volg je hem nog? :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei michel1972:

Je hebt tussenbakken in de Cherokee XJ die niet geschikt zijn om 4wd op de openbare weg te rijden en je hebt 4wd bakken die wel geschikt zijn om op de openbare weg te rijden.  Je hebt een part time 4wd functie en een full time 4wd functie op de XJ. Daar zit het verschil in.

Precies, je kunt zelf kiezen tussen 2WD fulltime en 4WD fulltime voor op de weg, en voor in de modder kun je ook de 4WD parttime gebruiken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Maarten De Pril:

Precies, je kunt zelf kiezen tussen 2WD fulltime en 4WD fulltime voor op de weg, en voor in de modder kun je ook de 4WD parttime gebruiken

In de handleiding staat uitgelegd wanneer je 4WD full of 4WD parttime kan gebruiken voor het type wegdek verhard of onverhard of bij sneeuw.
Ook hoe 4 LOW in te schakelen met de automaat in N. Stukje achteruit rijden op onverharde weg om het schakelen te vergemakkelijken, etc.

Cherokee4me heeft de handleiding op zijn website staan. Blz. 87. 😃

https://cherokee4me.nl/wp-content/uploads/2017/04/instructie_cherokee_1997-2001_XJ_Face_Lift.pdf

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Kapt. Bob:

In de handleiding staat uitgelegd wanneer je 4WD full of 4WD parttime kan gebruiken voor het type wegdek verhard of onverhard of bij sneeuw.
Ook hoe 4 LOW in te schakelen met de automaat in N. Stukje achteruit rijden op onverharde weg om het schakelen te vergemakkelijken, etc.

Cherokee4me heeft de handleiding op zijn website staan. Blz. 87. 😃

https://cherokee4me.nl/wp-content/uploads/2017/04/instructie_cherokee_1997-2001_XJ_Face_Lift.pdf

 

Ik heb hem, dank je. Ik moet eerst maar eens die keerring laten fixen en vullen met olie...

bewerkt door Maarten De Pril
Aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik ben erachter dat ik de hendel iets verder dan de 4WD fulltime moet trekken, dan zit hij erin. Ik zet de versnellingspook langzaam rollend in N, trek de aandrijf pook (of hoe heet dat ding) net iets voorbij 4WD FT (door hem het hoekje om een cm in de richting van 4LOW te trekken) en dan de versnelling in D. Het lijkt erop dat ik de stang van de aandrijf pook moet afstellen. Iemand een idee hoe je dat doet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan eerst alles even goed schoonmaken en in de kruipolie zetten voordat je het gaat afstellen, meestal zit het wat vast doordat het niet vaak gebruikt word en te vies is. Je kan op YouTube de linkage afstel vids vinden bijvoorbeeld deze hieronder. Het is een beetje een over-ontwikkeld Jeep systeem, ik hem hem zelf vervangen met een Boostwerk set wat erg goed en soepel werkt. http://www.boostwerksengineering.com/-Transfer-Case_c_13.html

  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10/2/2021 om 6:53 PM zei DogJeeper:

Onder de auto zitten een aantal 'stangetjes'. Op 1 van deze stangetjes zit een soort van verstelbaar blokje. Met dit blokje kun je de positie van je hendel stellen.

Ik bedoel de shift rod. Zie afbeelding.

615375926_Shiftkitinstructions-partremoval.thumb.jpg.ac3e0380aab9d4bd2d663a0e5c747d16.jpg

Dank je, ik ga eens onder de wagen kijken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13/2/2021 om 9:16 PM zei Adebisi:

Je kan eerst alles even goed schoonmaken en in de kruipolie zetten voordat je het gaat afstellen, meestal zit het wat vast doordat het niet vaak gebruikt word en te vies is. Je kan op YouTube de linkage afstel vids vinden bijvoorbeeld deze hieronder. Het is een beetje een over-ontwikkeld Jeep systeem, ik hem hem zelf vervangen met een Boostwerk set wat erg goed en soepel werkt. http://www.boostwerksengineering.com/-Transfer-Case_c_13.html

  

Dit filmpje laat mooi zien hoe ik hem moet afstellen, dank je! En ik zal kijken of ik tegelijk eea kan schoonmaken en smeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...