Spring naar bijdragen

Help! Kortsluiting!


kmkuipers
 Share

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Nieuwe dag, nieuw probleem...

Het is begonnen met wat contactslot problemen, deze deed het niet meer en hier bleek een pootje van de schakelaar te zijn gesmolten en daarmee was de schakelaar uit elkaar gevallen. 

Deze heb ik weer in elkaar gezet, maar op de terugweg van het tankstation ontdekte ik twee dingen:

   1) de ventilator van de verwarming doet het niet meer

   2) er kwam rook uit de 'remote keyless access' module (die zit bij mij op het plafond tussen de twee zonweringskleppen) zie hieronder de foto's

Heeft iemand dit al eerder gezien? Waar moet ik nu beginnen met dit probleem vinden en oplossen?

 

Ik moet erbij zeggen dat ik ergens een lekstroom had en daarom een accu onderbrekingssysteem heb (zat er al in)

 

sensorfoto1.thumb.jpg.91b2c128da2fe652abd4742e3652c350.jpgsensorfoto2.thumb.jpg.748a34d14490ea62a143d8386c5744a1.jpg

bewerkt door kmkuipers
spelfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker is dat! Je Jeep had wel uit kunnen branden.

In zo een geval is het belangrijk eerst de lekstroom te lokaliseren en dat te repareren. Een wat omslachtige maar wel zekere en eenvoudige manier is door een 12 Volt gloeilamp tussen een accupool en de klem   te houden, in het geval van een lekstroom gaat die lamp branden.

Dan 1 voor 1 de zekeringen verwijderen, gaat de lamp uit , dan weet je in welk circuit de storing zit.

Succes, Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even verslag; 

De achtergrond; de ignition schakelaar was (een beetje) gesmolten en uit ekaar gevallen, die heb weer in elkaar gezet, op weg terug van het tankstation daarna is de remote keyless entry gaan roken (zie foto 1)

Na wat verdere inspectie kwam ik ook deze gesmolten punten tegen, dit is de schakelaar van de ventilator (foto 2)

Ik heb de ventilator doorgemeten, via de stekker en heb geen weerstand, dus ik denk dat daar de kortsluiting zit. terug van de ventilator schakelaar naar de fusebox vond ik een alternatieve voeding, zie foto 3 en 4. de zekering is gesmolten, maar is niet door. ik weet niet zeker of zowel de plus als de min pool aanderaakt werden door deze draad en er een bypass over de zekering liep. de draad lijkt ook dunner dan de rest. 

Onder de motorkap vond ik ook deze weerstand van 1.1 Ohm die er wat matig bij hangt (foto 5) (ik weet eigenlijk niet waar dit voor is)

Samenvattend ben ik er best wel van geschrokken, dit had heel anders af kunnen lopen. 

Dus nu:

- Hoe kan het dat de RKE module is gaan branden? kan er een negatieve stroom naar de printplaat dat ding doen ontbranden?

- Welke systemen moet ik verder nog checken / open maken? 

- Waar is die weerstand van op foto 5?

- Kan ik hier zelf mee aan de slag of moet ik naar een garage?

- Als ik niet achter de fusebox kan komen (die krijg ik niet opzij) hoe los ik dan op een nieuwe draad voor de ventilator schakelar te trekken op een veilige manier? 

En tot slot

- Hoe boos mag het bericht zijn naar de vorige eigenaar die me hiermee op pad heeft gestuurd?

klein3.thumb.jpg.d80e073a343ec1320c89166f71303c34.jpgklein2.thumb.jpg.22963534b620217b7e29725cf13d8e20.jpg976826342_klein6.thumb.jpg.5c1b4d935b654700adfc95ff20311e9b.jpgklein5.thumb.jpg.84df688af6ded1eeac3b5814261b0226.jpgklein4.thumb.jpg.299edcf4461a32d60cb3d0988c95ab52.jpg

bewerkt door kmkuipers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die RKE modules gaan meestal kapot door vocht. Condens van binnenzijde dakplaat valt op de print, en viola.... 

Staat mijns inziens los van de storing in het ventilator circuit. Ook de kapotte weerstand staat hier los van. De weerstand valt door ouderdom uit elkaar. 

Mijn tip, zorg dat je electrische schema's uit de FSM hebt, en controleer ook alle massa verbindingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...