Maarten De Pril Geplaatst November 2, 2020 Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2020 Hi allen, Ik ga vier breedstralers op het dak monteren, alleen ben ik benieuwd hoe te schakelen. Het makkelijkst lijkt me om het op de schakelaar van de mistlampen aan te sluiten. De schakelaar zit er en de 'standaard' mistlampen onder de bumper gebruik ik niet. Maarrrrr... ik denk niet dat ik daar 220Watt op kan zetten (15A*12V=180Watt). Hebben jullie een idee hoe te schakelen? Bedankt weer! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
brandend zand Geplaatst November 2, 2020 Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2020 Met een relais zoals het hoort, staan genoeg voorbeelden van op het net. Google er maar op, dan zou je de schakelaar kunnen gebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maarten De Pril Geplaatst November 2, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2020 1 uur geleden zei brandend zand: Met een relais zoals het hoort, staan genoeg voorbeelden van op het net. Google er maar op, dan zou je de schakelaar kunnen gebruiken. Goeie tip, Google er maar op 🤣 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maarten De Pril Geplaatst November 9, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 9, 2020 (bewerkt) Ik heb zelf met zeer goed resultaat een light bar gemaakt, als iemand geïnteresseerd is wil ik wel uitleggen hoe ik het precies gemaakt heb. Een mooie oplossing op de bestaande rails en dakdragers met een op maat gemaakte alu balk. Nu is nog steeds de vraag: hoe te schakelen? Mijn bestaande mistlampen blijken op fuse 17 (20A) te zitten (headlight switch en datalink connector), en niet op fuse 25 (15A) (fog light relay) . Kan ik ze gewoon schakelen op fuse 17, of vraag ik dan teveel vermogen? Je zou zeggen dat zolang je de data link connector niet gebruikt, de lampen aan kunnen. Die connector gebruik je toch alleen om uit te lezen? Of heeft iemand andere ideeen hoe 220 watt (18A) te schakelen? November 9, 2020 bewerkt door Maarten De Pril Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 9, 2020 Rapporteren Share Geplaatst November 9, 2020 Als je de schema's uit de FSM er even bij pakt, kan je zien hoe de lampen aangesloten zitten. Ik vermoed dat de schakelaar en het relais beide een eigen zekering hebben... Ik zou de lampen apart, buiten alles om, met een relais schakelen. Zoiets als onderstaand. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maarten De Pril Geplaatst November 10, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2020 (bewerkt) 14 uur geleden zei Ab: Als je de schema's uit de FSM er even bij pakt, kan je zien hoe de lampen aangesloten zitten. Ik vermoed dat de schakelaar en het relais beide een eigen zekering hebben... Ik zou de lampen apart, buiten alles om, met een relais schakelen. Zoiets als onderstaand. Dank je Ab, het plaatje zoals je hebt getekend snap ik en als het zo simpel was had ik het kunnen fixen. Ik heb het idee dat er bij mij iets niet goed is aangesloten, maar ik zal inderdaad nog eens kijken of ik er met de FSM wijs uit word. En anders bouw ik gewoon een aparte boom in met relais zekering en schakelaar (aftermarket). Groeten,Maarten November 10, 2020 bewerkt door Maarten De Pril Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.