Spring naar bijdragen

XJ 98 start niet/ slecht en loopt stationair niet lekker, wat kan het zijn?


Recommended Posts

Beste Jeepers,

Van de ene op de andere dag start mijn XJ niet meer, zie filmpje. Met veel gas bijgeven krijg ik hem uiteindelijk wel aan de praat, maar loopt dat stationair heel onregelmatig rond de 900. Andere dagen start hij wel goed maar ook dan loopt hij stationair onregelmatig. Hij lijkt ook iets meer te verbruiken. Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Groeten,

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei DogJeeper:

Brandstoftoevoer/Brandstofpomp.

Zou het? Zodra ik hem eenmaal aan de praat heb en een stuk ga rijden kan ik hem namelijk wel behoorlijk aantrappen zonder problemen. Het zit hem voornamelijk in het starten, stationair lopen (onregelmatig) en optrekken (bokken)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt. Ik heb hetzelfde. De brandstofpomp-unit houd de druk niet vast.

Je kunt dit een beetje 'helpen' door voor het starten het contact een paar maal aan-uit te doen en dan pas starten. 

Daarna zal de motor eventjes een beetje 'onregelmatig' lopen om vervolgens weer netjes gelijkmatig te draaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei DogJeeper:

Klopt. Ik heb hetzelfde. De brandstofpomp-unit houd de druk niet vast.

Je kunt dit een beetje 'helpen' door voor het starten het contact een paar maal aan-uit te doen en dan pas starten. 

Daarna zal de motor eventjes een beetje 'onregelmatig' lopen om vervolgens weer netjes gelijkmatig te draaien.

Thanks, ik zal eens kijken of ik het in die hoek kan oplossen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Rotor en verdelerkap vervangen en geen problemen meer gehad. Maar omdat hij het alweer deed weet ik niet of ik daarmee het probleem heb opgelost, hij kan namelijk een week goed starten en dan ineens niet meer. We gaan het zien, hopelijk geeft mijn JP me weer vertrouwen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien ben ik iets op het spoor, wat denken jullie? Het probleem is dus dat ik nooit weet of de motor aanslaat. Soms dagenlang feilloos starten, en dan ineens niet meer aanslaan. Vandaag sloeg hij weer niet aan, alles geprobeerd. Lang starten, kort starten, contact aan, uit, aan, uit etc, niets. Na rondneuzen op dit forum de ECU gereset. En wat denk je? Hij start ineens weer perfect. Toeval? Ik hoop het niet. Zou de storing uit de krukassensor (BDP) kunnen komen, wat denken jullie? En zo ja, waar kan ik dat ding vinden?

Groeten,

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit kan van alles zijn. Het kan ook best dat een connector niet helemaal lekker is. Of een draadbreukje ergens. Dagenlang gaat het goed. Je rijdt dan ergens over een hobbeltje. Het draadje of connector beweegt even en voila, je hebt een storing of een startprobleem.

Dit is gewoon een eliminatie spelletje. Ergens beginnen, alles nalopen of het nog wel goed vast zit e.d. Mocht dit niet het gewenste effect geven, dan op naar het volgende onderdeeltje. Zo kom je vanzelf bij de boosdoener.

 

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei Ab:

Krukas sensor en/of nokkenas sensor kan inderdaad zulke klachten geven. Meestal ook nog zonder foutcodes.

Dat dacht ik op dit forum al te bespeuren inderdaad. Ik wacht nu op het moment dat hij weer niet aanslaat, als hij dan na ECU reset direct weer aanslaat gaan we aan de sensoren beginnen, startend met krukas sensor, dat lees ik bij meerdere Jeepers met soortgelijke problemen. Keep you posted!

En o ja, het is me nog niet gelukt foutcodes uit te lezen. Bij on off on off on off oid gebeurt er niets. Op contact zetten met dagtrip knop in geeft wel een mooi showtje, maar daar word ik niet wijzer van. Enig idee of ik ze uit kan lezen met mijn '98?

bewerkt door Maarten De Pril
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Ab:

Met de sleutel-truc moet je m moeten kunnen uitlezen.

Je zou ook een eenvoudige (Bluetooth)ODB lezer aan kunnen schaffen. Die kosten niet zo veel meer tegenwoordig

Kan het zijn dat ik gewoon geen foutcodes heb? Alleen engine knippert 1 keer na de truc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Ab:

 

Je zou ook een eenvoudige (Bluetooth)ODB lezer aan kunnen schaffen. Die kosten niet zo veel meer tegenwoordig

Inderdaad, eerste een goede diagnose stellen. De ‘parts canon’ 😁 aanzetten in de hoop iets te zullen raken/vinden zoals de Amerikanen dat zo mooi zeggen, kan altijd nog.
 

Inmiddels heb ik goede ervaringen met een Autel Maxi AP200. De betere obd2 scanner die ook het abs systeem kan uitlezen. Dit lukte mij namelijk niet met een goedkope bluetooth obd2 scanner met de ELM327 chip van een tientje.

Voor ca.  € 44,-  heb je de rode versie (laatste model) van de Autel al in huis via Autel Germany. 

De witte versie is het oude model.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 hours ago, Maarten De Pril said:

Kan het zijn dat ik gewoon geen foutcodes heb? Alleen engine knippert 1 keer na de truc

Je zou op z'n minst code 55 moeten krijgen. 55 is "einde" 

Het je trouwens de stationair stel motor (IAC) al gecontroleerd? Als deze vervuild is krijg je ook vaak problemen met stationairloop. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Ab:

Je zou op z'n minst code 55 moeten krijgen. 55 is "einde" 

Het je trouwens de stationair stel motor (IAC) al gecontroleerd? Als deze vervuild is krijg je ook vaak problemen met stationairloop. 

Is dat hetzelfde als de stappenmotor? De symptomen die ik nu heb zijn: stationair onrustig lopen (het lijkt alsof hij af en toe een vonkje overslaat) en van de een op de andere dag wil hij niet meer aanslaan. Kan dat niet aanslaan ook met de IAC/ stappenmotor te maken hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 21/10/2020 om 4:01 PM zei Maarten De Pril:

Misschien ben ik iets op het spoor, wat denken jullie? Het probleem is dus dat ik nooit weet of de motor aanslaat. Soms dagenlang feilloos starten, en dan ineens niet meer aanslaan. Vandaag sloeg hij weer niet aan, alles geprobeerd. Lang starten, kort starten, contact aan, uit, aan, uit etc, niets. Na rondneuzen op dit forum de ECU gereset. En wat denk je? Hij start ineens weer perfect. Toeval? Ik hoop het niet. Zou de storing uit de krukassensor (BDP) kunnen komen, wat denken jullie? En zo ja, waar kan ik dat ding vinden?

Groeten,

Maarten

Krukaspositiesensor (CPS) zit achter op de behuizing van de Automaatbak. Daar waar het blok en de automaat aan elkaar vastzitten.

Is een lastige plek en enkel te bereiken met een ratel, meerdere verlengstukken en dop 10. Doormeten op de connector kan ook.

Ik heb zowel de CPS als een IAC wel liggen. Ik heb nl een tweede XJ uit 1998 staan voor onderdelen.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22/10/2020 om 10:43 PM zei www.jeepie.nl:

Controleer de massa kabel van het motorblok. Als deze slecht is geeft dit diverse vreemde storingen en meldingen. 

De massakabel vind op de achterste blokbout aan de inlaatzijde en zit bevestigt tegen het schutbord. In principe kan het geen kwaad als je alle massakabels even loshaalt en opschuurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Arjan, de cps kun je niet testen na de komst van de high output motoren. Alleen de oude Renix cps kon zo getest worden.

Zoals al eerder terecht gesuggereerd,  uitlezen en brandstofdruk testen.  Het blijft natuurlijk altijd een goed idee om de cps  te vervangen door een goede nieuwe als dat al lang niet gebeurd is.

Succes, Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...