rflikweert Geplaatst September 26, 2020 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2020 Recentelijk heb ik mijn Jeep Sahara 2014 ingeruild voor een Rubicon 2015. De Sahara stond op 35 inch banden met een gearing ratio van 4.56. De Rubicon heeft ook 35 inch, maar een gearing van 4.11. Wat ik nu merk is dat als ik offroad in de woestijn rijd (ik woon in Dubai), dat ik veel meer toeren gebruik (5 a 6000 RPM) met een lagere snelheid. Ik ben niet echt een techneut, maar klopt dit? Ik rijd voornamelijk 4 low, en ik vraag me af wat beter is voor off roaden; 4.11 of 4.56? En wordt de motor juist zwaarder of lichter belast als ik upgrade naar 4.56? Met vriendelijke groet, Roderik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rflikweert Geplaatst September 26, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2020 Sorry, i vergat te vermelden dat het gaat om een automaat en benzine motor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst September 26, 2020 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2020 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst September 26, 2020 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2020 Je Rubicon heeft in low gear 1:4 overbrenging in de tussen bak, je Sahara 1:2,72 De totale vertraging is in low gear bij je Rubicon groter dus meer toeren en minder zware belasting. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rflikweert Geplaatst September 28, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 28, 2020 On 9/27/2020 at 1:57 AM, JeePee said: Je Rubicon heeft in low gear 1:4 overbrenging in de tussen bak, je Sahara 1:2,72 De totale vertraging is in low gear bij je Rubicon groter dus meer toeren en minder zware belasting. Dankje Jeepee. Betekent dat een upgrade van 4.10 naar 4.56 ook het toerental omhoog gaat, of juist omlaag? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rflikweert Geplaatst September 28, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 28, 2020 Dank je Michel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roo4JK Geplaatst November 11, 2020 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2020 Regear doe met name voor op de weg als hij te weinig toeren maakt. (mijn mening) En bijv. als hij erg snel inzakt in de 'bergen' bij 2H/4H. De motor wordt iets minder zwaar belast bij een regear, ook omdat deze motoren bij te lage toeren minder vermogen hebben. (bij een 3.8L pas bij >2.000rpm) Maar een regear naar 4.56 zou bij 4L nog hogere toeren gaan maken, ca. 11% meer dan met nu 4.10. Verschil in de tussenbak van een Sahara/Sport of een Rubicon (Rock-Trac) is ook veel groter, dan een regear van 4.10 naar 4.56 of ZELFS naar 4.88 in 4L. Ikzelf ben van een standaard tussenbak van 2.72:1 naar een Atlas4 3.8:1 gegaan voor het afdalen in de bergen. (twijfelde ook tussen een Atlas en een 4:1 Rubicon bak) Maar kan me goed voorstellen dat je in de duinen juist liever een standaard 2.7 tussenbak had gewild... ipv een Rubicon. (heb deze standaard bak 2.72 nog liggen, maar daar heb jij in Dubai niks aan...) De toeren bij 100kmh ca. 220-240rpm hoger wordt bij een regear van 4.10 naar 4.56 in 2H/4H. Had dit destijds allemaal uitgerekend wat het beste voor mij was, maar ik heb een 3.8L (2007) ipv van de nieuwere motor 3.6L motor... Dus moet qua toeren een beetje gokken. Toeren nemen ca. 11-12% toe van 4.10 naar 4.56. Rij zelf ook op 35ers en een automaat, plus een regear van 4.10 naar 4.88, maar dit is dus de oudere 3.8L motor) Foto is van de regear van jouw type motor bij een snelheid van 112kmh. Succes en veel plezier in de duinen. Groet Roo 😎 3.6-jkgearing.webp Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.