Spring naar bijdragen

Geur tijdens hard werken


Recommended Posts

Mijn oom (Jeeper) zegt altijd: "Zo'n Jeep houdt ervan af en toe hard te werken." Nou mag die van ons af en toe op pad met onze caravan, bijna 2 ton gewicht. Wat mij dan altijd opvalt tijdens het klimmen is dat de temperatuur van de motor oploopt (maar nooit in het gevarengebied, 260 graden Fahrenheit geloof ik, maar wel ergens tussen de 210 bedrijfstemperatuur en de 260). Echter zodra het wat vlakker wordt zakt de temperatuur weer, dus maak me daar nooit zo'n zorgen over. Echter gisteren tijdens een lange klim in de Limburgse heuvels niet alleen oplopende temperatuur, maar ook een vrij penetrante geur die mij deed denken aan de geur van een slippende koppeling. Het gaat om een WJ V8 en er werd wel een aantal keer gewisseld van 2 naar 3 en eens terug, maar over het algemeen bijna de hele weg in de 2 omhoog gegaan rond de 2300 TPM. Tijdens het afkoppelen 5 minuten later hing de deur nog een beetje rond de auto. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en is het zorgwekkend?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Automatische transmissies gebruiken automatische transmissievloeistof (ATF).  Het is een hydraulische olie, stukken dunner en dus vloeibaarder dan versnellingsbakolie.

Automatische transmissievloeistof wordt – in tegenstelling tot versnellingsbakolie – wel heet en kookt tot het punt dat het uitzet en gaat lekken. Meestal gaat het dan ook stinken.

Ik heb zelf een ZJ gehad V8 5.9L en die had een extra automaten olie koeler omdat ik bij een 2 ton ook hoog temperaturen had in de transmissie. 

Zelfs extra ventilator.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klinkt erg plausibel, zeker in combinatie met de geur die inderdaad ook naar verbrande olie kon ruiken. Maar is dit dan specifiek bij de ZJ en WJ zo? Of hebben andere Jeeps met automatische transmissie (of zelfs andere merken) hier ook last van? En kan het kwaad als dat (incidenteel) gebeurt? 

Nu zijn beklimmingen met de caravan tot nu toe zeldzaam, maar we hadden eigenlijk een route door Scandinavië gepland voor deze zomer. Dan zouden er flink wat meer hoogtemeters in hebben gezeten. Is het dan raadzaam om zo'n extra koeler te installeren? En wat kost zoiets ongeveer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is altijd raadzaam om een koeler te plaatsen voor je automaat. Zeker wanneer je geregeld een zware last trekt. Je wilt niet dat je bak zo heet wordt dat je olie verbrand. Dat geldt niet alleen voor jeep. Als je een peilstok hebt kun je de olie wellicht beoordelen of daar je geur vandaan komt. En als die bij de beurt niet vervangen is zal ik het alsnog doen. Als de olie zwart of donker is weet je genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok thnx voor de hulp weer. Ik heb inmiddels de olie gepeild van de bak. Ik kan me vergissen, maar volgens mij zit er niks meer in. Kan niks zien aan de peilstok. Wel wat doorzichtige vloeistof, maar dat zit over de hele peilstok. Wel veel olie rond / in de buurt van de bak, lijkt me toch wat meer dan zweten. zie foto's. Wat denken jullie ervan?

IMG_9230.jpg

IMG_9231.jpg

IMG_9235.jpg

bewerkt door Beurstel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt, vandaag in N gepeild en zag inderdaad helder rode vloeistof op het juiste niveau. Het is alleen lastiger te zien dan gewone olie, maar daarvoor zitten die gaatjes in de peilstok ben ik achter nu. Maar dat probleem lijkt minder ernstig dan ik vreesde, gelukkig. Olielekkage en die geur tijdens het zwoegen zit me niet lekker, laat daar dinsdag even naar kijken en zal dan zeker ook de optie van een automaten oliekoeler bespreken. En iets aan die lekkage (laten) doen. Maar wat op die foto's van de onderkant te zien is, lijkt mij ook niet echt ATF of in ieder geval niet alleen, dus die lekkage zal ergens anders vandaan komen. 

Ik zal de afloop nog melden hier 🙂

bewerkt door Beurstel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeep heeft op de brug gestaan. Olielek is niet direct herleidbaar, maar zou van keerring uit versnellingsbak kunnen komen. Echter er druppelt niks en volgens garage is de hoeveelheid olie niets om zorgen over te maken. Betreft "opbouw van jaren" die erger lijkt dan het is. Verder is de ATF nog netjes en op niveau en wordt deze trouwens al door de fan gekoeld; er loopt een leiding vanuit de bak langs de fan. Wist ik niet. De geur zou kunnen komen doordat er als gevolg van de hogere motortemperatuur dan normaal wat meer van die olieresten wordt verbrand; ook dat is niet zorgelijk, maar wel fijn als je weet waar de geur vandaan komt. Kortom, ik durf het wel weer aan 🙂 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...