Jump to content

Recommended Posts

Goedemorgen,

Mijn WJ (V8, '99) heeft het soms moeilijk met koude motor. Lijkt bijna uit te vallen en vandaag viel hij zelfs uit toen automaat in P werd gezet. Startte wel weer gewoon. Bij warme motor treedt dit probleem niet (merkbaar) op. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Dank.

Posted (edited)

Ik zal er op letten. Hij "blaast" wel als hij helemaal koud is, maar of het toerental hoger is, niet op gelet. Kan dit ook iets met de accu van doen hebben?

Edited by Beurstel

Het probleem lijkt inderdaad de klep (in het gasklephuis toch?) te zijn. Bij koude motor stationair valt hij nu standaard uit en komt check engine in beeld. En auto in een soort noodloop kennelijk? Gasklephuis gaat volgende week nagelopen worden. 

2 uur geleden zei stephan:

Ik bedoel niet je gasklep zelf maar je iac klep. Die zit aan je gasklephuis bevestigd. Deze regelt het toerental.

IAC = Intake Air Contolller. De rechter IAC op de afbeelding is de originele, de linker van Standard Motor Products.

69FFDFB3-9EEB-4E66-AB3D-CFAEFE9352D7.jpeg

Die IAC heb ik ook vernieuw voor mijn WJ 4.0l. Bij Aliexpress besteld voor €9,71. Werkt als origineel.....Komt bij mij een andere vraag op : is het stationair toerental nu 800 of 500 tpm? (het 'eerste dikke streepje of er 2 streepjes boven?)

Edited by Jurjen

Thnx, de code kon nu toch worden uitgelezen en het zou de krukassensor zijn. Deze wordt vervangen en dan even afwachten of het daarmee is opgelost, of dat het toch een gecombineerd probleem betreft. Omdat het eigenlijk alleen bij koude motor speelt, vraag ik me wel af of het alleen de sensor is. 

• 1 month later...
Posted (edited)

Nou, nog even een update dan. De krukassensor (vliegwielsensor?) is destijds vervangen en loopt sindsdien weer als een zonnetje. En dat al een dikke maand en zo'n 2000 km verder, dus ik ben tevreden 🙂

Edited by Beurstel