Spring naar bijdragen

Dakrek op een ZJ


Recommended Posts

Vorig jaar zijn we met de ZJ naar de Jeepers Jamboree geweest. Daktent erop en gaan.
De daktent zat vast op de originele dakdragers. Maar dat beviel ons niet. Erop en eraf was veel werk en wij wilden meer op het dak.

Wij zouden dit jaar naar IJsland en wilde dus een fatsoenlijk dakrek. Voor een ZJ bleek dat een zoektocht, Uiteindelijk zijn we eruit gekomen.
Via Ebay de "Smittybilt DS5-6" besteld, dat zijn 6 beugels die op de originele rail van een ZJ passen. Toen de hulp van Pascal van 4x4 St Annaland ingeschakeld.

Op zijn advies hebben wij een Frontrunner Slimline II gekocht, in de afmeting 146x216. Het rek is wat breder dan de daklijn, maar naast de daktent moet er ook een 270-luifel aan.
Gezien dat de tent 125 breed is zouden we met een rek van 125 te weinig ruimte hebben voor de luifel. Wij hebben gelijk de snelsluitingen voor een daktent gekocht, dus erop en eraf is een echt 2 minuten werk.

Eerst wilden wij ook het reservewiel op het dakrek, maar dan moet het rek een stuk langer worden. Vandaar dat wij gekozen hebben voor een achterbumper met wieldrager. Ik had al eens 4x4Escape in Tsjechië gevonden.
Zij verkopen zo'n bumper, maar die was in een jaar tijd 40% duurder geworden. Maar google is geduldig, dus uitgekomen bij JanPol4x4 in Polen. Die hadden dezelfde bumper voor een betere prijs.
Bumper, wieldrager, kentekenplaathouder en sleepogen inclusief verzenden en BTW voor €813,-  De bumper had een productietijd van 4 weken, maar eenmaal klaar was deze in 3 dagen geleverd na betaling.
Maar zij verkopen nog veel meer en wij hebben gelijk een lier, led-lampen, RAPTOR primer en RAPTOR bedliner gekocht. De bestelling was ook in 3 dagen geleverd. Zij rekenden €69 verzenden voor deze bestelling.
Wij hebben het privé aangeschaft, maar zakelijk is nog interessanter, want in Polen is de BTW 23%. 

De site is helaas in het Pools, maar met google translatie kom je een heel eind. Daarnaast bellen, appen of mailen kan in het Engels en hebben ze mij van goed advies gediend en er een mooie aanbieding van gemaakt. 
Al met al was het een beste investering in de ZJ, maar uiteindelijk hebben we wat we wilden en hebben we aardig wat geld bespaard. Het wordt een internationale ZJ. Een voorbumper uit Spanje, een achterbumper en diversen uit Polen en een dakrek uit Duitsland.
Bumpers komen er binnenkort op, dan zal ik wel weer wat foto maken. 🙂

Nu weer sparen om de ZJ mat antraciet te laten spuiten, want de blanke lak begint er echt serieus vanaf te "vallen"........ Als iemand nog een voordelige spuiter weet dan graag. 

Volgend jaar wel met de ZJ naar IJsland!

ZJ met dakrek.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Wij hebben de daktent eerst op de originele dragers gehad. Het plastic uiteinde zit teveel speling op met als gevolg dat het redelijk doorhing. 
Wij hebben het rek op de Smittybilt, en op het rek komt de daktent. Het is veel steviger dan origineel. Echter alleen de Smittybilt heb je niet genoeg aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de achterbumper erop. 🙂 Maar ook de Smittybilt aan moeten passen. Metaal op aluminium dakrail knelde niet genoeg af en het dakrek kon verschuiven.......
Doordat iemand bij de garage met het dakrek een garagedeur raakte ontdekte wij dat. Gelukkig niet met de daktent erop... Maar dik rubber ertussen en nu zo vast als een huis.
Alleen de kentekenplaatverlichting er op maken en de bouten zwart maken.

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden. Op naar de voorbumper.

 

ZJ achterbumper01.jpg

ZJ achterbumper02.jpg

ZJ dakdrager01.jpg

ZJ dakdrager02.jpg

bewerkt door pierewaai
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er goed uit. Die achterbumper is erg mooi gemaakt. Die volgt nog de originele 'lijnen' en dat ziet er beter uit dan die ARB etc. bumpers (vooral voor is oerlelijk). Maar hoe zet het met die 'recovery points'? Die zijn op de bumper geschroefd. Sterk genoeg? Maar nogmaals, zet er heel goed uit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Jurjen:

Ziet er goed uit. Die achterbumper is erg mooi gemaakt. Die volgt nog de originele 'lijnen' en dat ziet er beter uit dan die ARB etc. bumpers (vooral voor is oerlelijk). Maar hoe zet het met die 'recovery points'? Die zijn op de bumper geschroefd. Sterk genoeg? Maar nogmaals, zet er heel goed uit!

Of de sleepogen sterk zijn moet ik door ervaring gaan leren denk ik. 🙂 Maar bedankt voor t compliment.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kentekenplaathouder met kentekenverlichting LED DC 800 mm Ziet er goed uit allemaal. Zie alleen dat je geen nummerplaat verlichting meer hebt. Deze gebruik ik op mijn Jeep. 

Verder zal de grootste boosdoener in het terrein de trekhaak zijn. Zeker in rots achtige gebieden blijf je op deze denk ik hangen. 

Dat is het enige min puntje wat ik zo zie. Echt mooi gedaan allemaal. Toppie

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Leeft deze discussie nog? Ik heb een ZJ uit 1994 en wilde een daktent aanschaffen. Maar werd verteld - en las dat ook hier - dat dat geen goed idee is met de origine dakdragers. Wat zijn inmiddels de laatste inzichten over wat mogelijk is? En wie/waar dit te laten fixen? (Ben zelf niet zo handig) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verkopers van dakrekken genoeg, vaak ook via de daktent leveranciers. 

Frontrunner heeft hele mooie, ook die van Smittybilt en Vevor zijn degelijke. Kijk / vraag eens bij Roan, Jeepparts, 4Low, 4offroad, 4WD shop, 4x4 Haarlemmermeer, Saris of 4x4 St. Annaland. Keuze genoeg...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...