wimbo Posted June 3, 2021 Author Report Share Posted June 3, 2021 Ziezo, die zit terug mooi onder de jeep. Veel beter dan het roestige voorheen. Dit weekend de as terug monteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted June 10, 2021 Author Report Share Posted June 10, 2021 De as intussen onder de jeep gemonteerd. Dit weekend de hubs en remmen monteren. Het einde deel 1 komt in zicht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted June 13, 2021 Author Report Share Posted June 13, 2021 Vandaag alles afgewerkt. Assen afgemonteerd en alles op moment gezet. Enkel de flenzen op de steekas zijn nog niet definitief op moment vastgezet. Hoe doe ik 240 footpound? Heb buis erop gezet en vastgezet. Maar is dat genoeg? Nog bumperettes erop gemonteerd. Enkel nog remmen afstellen. Nu jeep terug in garage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REAL STRANGLER Posted June 14, 2021 Report Share Posted June 14, 2021 He Wimbo, Kan je niet even een grote momentsleutel lenen? Zet de bouten nu vast stevig vast, 32,5 mkg, dus 32 kg op 1 meter pijp! Als de Jeep dan weer rijdt, ga je even ergens langs voor het op moment zetten. Succes, Siert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted June 14, 2021 Author Report Share Posted June 14, 2021 Dat is een goede tip Siert, had ook al zo iets gedacht. Een vrachtwagen garage. Heeft wel zo een momentsleutel denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted June 14, 2021 Author Report Share Posted June 14, 2021 Had beetje tijd over deze avond. Begonnen met het verwijderen van emissie computer en overtollige sensors. Na installatie van een Weber carburator en het uitvoeren van de nutter bypass zijn die overbodig. Via de doorgang kabelboom emissie computer zal ik de kabel voor de stroomonderbreker trekken. Hopelijk start de jeep nog 🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ab Posted June 14, 2021 Report Share Posted June 14, 2021 33 minutes ago, wimbo said: Had beetje tijd over deze avond. Begonnen met het verwijderen van emissie computer en overtollige sensors. Na installatie van een Weber carburator en het uitvoeren van de nutter bypass zijn die overbodig. Via de doorgang kabelboom emissie computer zal ik de kabel voor de stroomonderbreker trekken. Hopelijk start de jeep nog 🤔 Dat ruimt lekker op onder de kap! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted June 23, 2021 Author Report Share Posted June 23, 2021 Zondag kabelboom afgewerkt en afgesoldeerd. Nu terug in goten doen en vastklemmen. Nieuwe koelwaterslangen geplaatst om dan toch maar te besluiten een lekkende radiator te vervangen. Herstellen van een 40 jaar oude en bijna versleten radiator vindt ik verspilling. Voor Alu gekozen. Motor bleef goed op temperatuur maar voor lange ritten en mogelijks file bij 30 graden heb ik toch liever een aluminium radiator. Bij Steven ook een fan schroud gescoord. Nu nog een stroomonderbreker kopen/installeren en het zou voorlopig af zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted June 28, 2021 Author Report Share Posted June 28, 2021 Zondag de radiator verwisseld. Natuurlijk pasr de shroud niet op die aluminium radiator. 😭 later maak ik daar paslatten voor. Heb nu even geen zin meer. Dus voorlopig zonder ventilator tunnel. Bij testdraaien geen watercirculatie. Wss lucht in het systeem. Moet dat nog nazien. Licht motorcompartiment werkt nu ook. Hopelijk heb ik dat niet nodig om een panne op te lossen onderweg 😀 om de accu los te koppelen zou ik de positieve klem sturen met een vrachtwagen relais. Is 12v/200A. Dit om te vermijden dat die dikke accu kabels door de firewall moeten geleid worden. Schakelaartje binnen schakelt dan de accu aan of uit. Is dat een goed idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted June 28, 2021 Author Report Share Posted June 28, 2021 Zondag de radiator verwisseld. Natuurlijk pasr de shroud niet op die aluminium radiator. 😭 later maak ik daar paslatten voor. Heb nu even geen zin meer. Dus voorlopig zonder ventilator tunnel. Bij testdraaien geen watercirculatie. Wss lucht in het systeem. Moet dat nog nazien. Licht motorcompartiment werkt nu ook. Hopelijk heb ik dat niet nodig om een panne op te lossen onderweg 😀 om de accu los te koppelen zou ik de positieve klem sturen met een vrachtwagen relais. Is 12v/200A. Dit om te vermijden dat die dikke accu kabels door de firewall moeten geleid worden. Schakelaartje binnen schakelt dan de accu aan of uit. Is dat een goed idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ab Posted June 28, 2021 Report Share Posted June 28, 2021 Als het alleen om dat wagen stroomloos te maken is, zou ik een schakelaar pakken, geen relais. Bijvoorbeeld zoiets... https://l-westfalia-eu.secure.footprint.net/medien/scaled_pix/356/356/000/000/000/000/063/398/95-produktbild-schakelaars-hoofdschakelaar_1000a_piekbelasting.1558503.0.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurjen Posted June 29, 2021 Report Share Posted June 29, 2021 Ik heb verder 'niks' met dit model (daar bedoel ik mee dat ik er zelf niet 1 zou kopen ofzo) maar ik vind het een fantastisch verhaal! Het is toch wel erg fijn als je de ruimte en de spullen hebt om zo'n project te draaien. Als het uiteidenlijk klaar is zal er een mooie CJ staan! (hoewel ik een rode mooier vind dan zo'n geel/beige kleurtje).Ben nieusgierig naar de volgende verslagen.😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted July 4, 2021 Author Report Share Posted July 4, 2021 Thx Jurjen. Zoveel ruimte heb ik niet maar ik kan op vrienden rekenen met een brug. Verder is het onder de jeep kruipen en werken met de middelen die ik heb. Alles is zo goed als af, maar steeds komt er iets onverwacht opduiken. Omdat ik nogal onhandig ben moet ik sommige werkjes twee tot drie keer doen 😂. De uitdaging is alles zelf te doen (behalve mooi lassen) en de voldoening hebben van ‘a job done’. Wat nog moet gebeuren: bekrachtigde remmen, carter afnemen, reinigen en buitenzijde spuiten, HEI ontsteking, nieuwe motorrubbers, voorste stukje chassis schuren en verven. Softtop nieuwe ramen steken. Dus uithalen en nieuwe lijmen en vaststikken. Assen met 3,73 of 4,10 zouden ideaal zijn maar dat is nog even dromen. Eigenlijk wil ik een automaat maar toen ik er een had heb ik die verkocht😂. Gelukkig ben ik trouwer aan mijn vrouw dan aan mijn jeeps. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted July 4, 2021 Author Report Share Posted July 4, 2021 Vandaag de shoks kunnen monteren. Door de nieuwe rubbers pasten die niet meer. Eventjes de schuifmaat erbij en blijkbaar is de montagepen op chassis te dik. Met boor 15 mm erdoor gegaan en na wat duwen toch kunnen monteren. Plots zie ik een probleem. Verkeerd moment gebruikt om u bolts vast te zetten. Voetpond ingesteld ipv newtonmeter 😨 de ankerplaat en ubolts zijn scheel. Nieuwe ubolts besteld en bladveer anker geschooid bij Steven 😂 gelukkig maar aan één zijde geblunderd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted July 6, 2021 Author Report Share Posted July 6, 2021 Vrachtwagenrelais en klemmen ontvangen. Dus de positieve klem zal gestuurd worden. Enkel twee draden blijven onder spanning. Een naar het klokje zodat het niet steeds moet op uur gezet worden en één naar het relais via een aan/uit schakelaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted July 6, 2021 Author Report Share Posted July 6, 2021 Effe het relais opengemaakt om te controleren dat het wel degelijk grote stromen aankan. Mocht iets zwazrder zijn uitgevoerd maar ik probeer het toch maar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Green bear Posted July 6, 2021 Report Share Posted July 6, 2021 Ik vindt het er erg klein en licht uit zien voor een 200 Amp Relais Deze maatvoering Is meestal tot 140 Amp geschikt, ik heb bij onze bedrijfswagens een 2de accu ingebouwd met een 160 Amp scheidingsrelais van Samlex deze waren 58x72x108 mm groot bij Amperewinkel.nl deze is om de 2de accu op te laden en uit te schakelen bij lage voltage. https://www.amperewinkel.nl/product/samlex-bswm-160-dual-intelligent-relais-euro-5-6/ Ik ben bang dat als je het relais van jou als hoofdstroom gaat gebruiken die ook naar je startsysteem ( startmotor ) gaat niet lang volhoud. De startmotor vraagt in een korte tijd een hoogvermogen tussen de 100 a 160 Amp, en als je een lier gaat gebruiken loopt de stroom nog hoger op tot 400 Amp. Mijn advies is : kijk goed waar je het relais voor wil gebruiken en kijk naar de piek stroom die het relais kan hebben en voor hoeveel seconden. Suc6 Ed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REAL STRANGLER Posted July 6, 2021 Report Share Posted July 6, 2021 Ook vanuit Delft een kritische noot over het relais. De enige echt goede methode om een accu los te koppelen van de Jeep is door de accuklem van een pool los te halen. Dat kan heel snel en makkelijk met een goede koperen snelsluiting. Dan heb je ook een eventuele lier getackeld. Second best is een schakelaar zoals Ab aangeeft, gemonteerd in het schutbord. Dus kabels in de motorruimte. Voor je klokje koop je maar een oplaadbare batterij. Succes, Siert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted July 8, 2021 Author Report Share Posted July 8, 2021 Op 6/7/2021 om 10:57 PM zei REAL STRANGLER: Ook vanuit Delft een kritische noot over het relais. De enige echt goede methode om een accu los te koppelen van de Jeep is door de accuklem van een pool los te halen. Dat kan heel snel en makkelijk met een goede koperen snelsluiting. Dan heb je ook een eventuele lier getackeld. Second best is een schakelaar zoals Ab aangeeft, gemonteerd in het schutbord. Dus kabels in de motorruimte. Voor je klokje koop je maar een oplaadbare batterij. Succes, Siert. Die batterij voor klok is nog beter. Ik gooi er zo een groot relais in om accu’s te scheiden. Allemaal bedankt om mee te denken 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted July 11, 2021 Author Report Share Posted July 11, 2021 Vandaag de versnellingspook onder handen genomen. De knop was afgebroken. Gaatje geboord om draadstuk in te lassen. Kon beter gecenterd zijn, maar precisie en accuraatheid zijn niet mijn beste eigenschappen. Toen ging ik slnel even de lichten afstellen. Wat was dat KUT. Eerst bleek de lamphouder stuk, even een uit mijn groene gesloopt. Toen bleek kortsluiting op het grootlicht. 🤬🤬🤬🤬🤬. Ik heb zin om die kutbak in de verkoop te gooien. Telkens als ik denk snel iets te doen blijkt het een verhaal te worden 😭. Een positieve noot is dat de motor echt wel mooi loopt nu alle leidingen correct zijn aangesloten. Door plaatsen van nieuwe rubbers op de pcv en carter ontluchting is de olie lekkage ook opgelost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cannonball Posted July 15, 2021 Report Share Posted July 15, 2021 Dat zijn herkenbare frustratie punten. Klusjes van 30 min. waar je vervolgens de halve of hele dag voor nodig hebt, zeker met een CJ. Zelf had ik afgelopen maand de CJ helemaal APK ready, na de keuring met een verse APK een rondje wezen rijden. Ik zet de CJ thuis op de oprit uit, breekt het contact slot inwendig, niet meer te starten. Zo heb je weer wat te prutsen. Houdt moed zou ik zeggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iceman Posted July 16, 2021 Report Share Posted July 16, 2021 Op 11/7/2021 om 10:52 PM zei wimbo: Telkens als ik denk snel iets te doen blijkt het een verhaal te worden 😭. Hoi wimbo, daar hebben ze bij ons thuis een naam voor: Ron-project 😉 Het vervangen van bv de 'fuzzy dice' (die ik overigens niet heb) aan het achteruitkijkspiegel resulteert in het verwijderen van de motor en het opnieuw afstellen van de 'toe in' ... dus domino effect. Welkom in de wereld van (oude) CJs 🙈 Maar het positieve: je Jeep project komt steeds dichter bij voltooiing 🤘 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted July 19, 2021 Author Report Share Posted July 19, 2021 (edited) Bedankt voor het duwtje in de rug. De lichten (sealed beam)werken terug. Nu het afstellen. Vooreest kan ik melden dat fie niet even helder zijn. Heb dat eens doorgenomen en dat lukt me niet. Parkeren voor de muur. Center lamp markeren op muur en kruis maken met tape. Vervolgens 10m afstand nemen van de muur en de grote lichten aandoen. De helderste plek van de bundel moet 13mm onder het center vallen. Bij mij schijnt die ver erboven, ook al draai ik de stelschroef volledig uit. Tips zijn welkom. Het doet me plezier te kunnen melden dat er (voorlopig) geen olielekkages meer zijn. En ja, alle oliën zijn vervangen (behalve het voorste differentieel dat wordt samen met het voorste stuk chassis en poetsen motorcompartiment aangepakt). Edited July 19, 2021 by wimbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ab Posted July 20, 2021 Report Share Posted July 20, 2021 Lichtbeeld van sealed beams is bijna niet goed af te stellen volgens de hier geldende regels. In Nederland zijn ze dan ook niet toegestaan. Beter de 7" Hella's pakken o.i.d. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted August 20, 2021 Author Report Share Posted August 20, 2021 Op 20/7/2021 om 10:32 PM zei Ab: Lichtbeeld van sealed beams is bijna niet goed af te stellen volgens de hier geldende regels. In Nederland zijn ze dan ook niet toegestaan. Beter de 7" Hella's pakken o.i.d. Hella armaturen en een garagist losten mijn lichtperikelen op. Deze morgen werd de jeep gekeurd om in te schrijven. De maiden trip gaat eind augustus door in Zeeland. Steven, Hubert, Frank, Koen en ik gaan met onze partner de zeewse wegen onveilig maken. Ik zie er alvast naar uit! Iedereen bedankt voor de raad, tips en advies. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.