Jump to content

Nieuwe Jeep CJ7 Laredo


Recommended Posts

hoi Wimbo,

 

die trekhaak is echt persoonlijke voorkeur. Zelf ben ik hier geen voorstander van, aangezien die vaak in de weg zit (kniëen en schenen zijn je dankbaar) en in het veld wel eens te laag hangt. Voor de rest nog sukses met je project: heb je een 'dan moet 'ie klaar zijn'datum?

Blij dat we weer officieel de weg opmogen in NL met de 'old timers' 😎 het is inmiddels al weer bijna 3 jaar geleden met een prachtige Ammy Day in Baarlo met mooie route langs de Maas ...

IMG-20180706-WA0008.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hi Iceman. Inderdaad, kniën en schenen plus ik vind dat esthetisch niet staan. De enige reden is dat er een sleeplint aan kan bevestigd worden. Maar dit zal geen moddermonster worden. Wat betreft een streefdatum, ik ben er al een jaar mee bezig. Eerst dacht ik dat enkel de benzinepomp diende vervangen. Toen was het de koppeling en vloerplaat. Dan besloot ik de ophanging aan te pakken, dus ook de wiellagers. Omdat de benzinemeter het niet deed gelijk ook maar de tank eronderuit. Dus was dat het moment om de ondezijde body en get chassis aan te pakken. De achteras is nu gemakkelijk te demonteren en kan ook een verflaagjr gebruiken. Dus ook de bladveren horen terug zwart te zijn. En natuurlijk de remmen gelijk maar nazien. Omdat er een Weber gemonteerd is gelijk maar de nutterbypass gedaan. Hierdoor kan ik alle emissie spagettie wegdoen, dus een trimbeurt onder de motorkap staat ook op de agenda. Graag wil ik die eind april af hebben. Maar castgeroeste bouten spelen mij parten. Mss is het de tijd om zo een mini ductor bij HBM aan te schaffen. Gisteren steekassen eruit getrokken met een slagtrekkersetjr geleend bij Jeepertje.

49C47C74-94D5-458D-9290-AC62E5D456E0.jpeg

8101417E-199B-489A-AAA8-BA531226AFE3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Intussen as onder de jeep gehaald en schoon gemaakt. Morgen lagers persen. Dan as en bladveren laagje verf geven. Wat doe ik met onderzijde body/frame? Met staalborstel losse stukken weg,Instrijken met roestoplosser en in lak zetten? Wat is het best tegen corrosie? Wil geen kleverige bitumen of zo gebruiken. Enkel lak.

Link to comment
Share on other sites

Mooi project! Ik volg het met veel bewondering.

Gebruik roterende staalborstels en komborstels met messing draden op de boormachine om de roest te verwijden.

Uit een praktijktest van 9 jaar (!) blijkt dat Hammerite, Brantho Korrux en loodmenie de beste bescherming tegen roest hebben. 

https://www.oldtimerautosite.nl/update_roest_test_4_maart_2019.htm

Link to comment
Share on other sites

Ok Bob, dat is een referentie. Bedankt voor je tip. Hammarite gebruik ik frequent. Voor de assen en bladveren wordt een slijptol met staalborstel gebruikt. Het chassis wil ik zachter aanpakken met boormachine en messing borstels. Ik ben vang dat de vonken in de garage brand veroorzaken. Heb dat al eens meegemaakt. Ik kon de jeep nig net buiten trekken of alle garages waren in de vlammen opgegaan. Hier nog een fototje van het lakken. Helaas kon ik vorige zondag de lagers niet persen. Nu de zaak opnieuw verplicht moet sluiten zal ik een versnelling hoger schakelen. De jeep moet af. Let op het deukje in het deksel. De as viel can de steun 😨 ik zal dat nog uitdeuken.

51F0E7B2-28F5-48E4-8191-AFE0C78C8FA8.jpeg

Edited by wimbo
Link to comment
Share on other sites

Vandaag beetje verder gedaan. Linker bladveer zat muurvast. Enkele keren kruipolie spuiten en een paar slagen met de BFH deden de bout besluiten uit de bus te komen. De bladveer gereinigd met hogedrukreiniger en opgeschuurd. Dan de wielkast opgekuist en voorzien van een eerste laag hammerite. Ook de laatste bouten van de trekhaak losgekregen zonder die te breken. Geduld loont. Een begin gemaakt met opkuisen chassis. Dan een koppige torxbout uit het diffdeksel geprutst. Het differentieel ziet er goed uit. Deze week worden de ankerplaten geborsteld en gespoten.

B72D68AC-C7EE-4B7B-BF7C-EDDF535809DD.jpeg

3D0ADCB5-2ED5-46EA-9F87-E5C87DFA5C45.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Gisteren avond nog een beetje verder gedaan. Tweede bladveer overspoten met hammerite, klein plaatwerk opgeschuurd, onderkant body waar benzinetank zit met staalborstel opgekuist en WD40 kruipolie in de ankerpunten body gespoten. Hier en daar komt al zo een bout los. Ik wil vermijden dat die afbreken want binnenkant body is al herspoten. Dus boren en lassen is niet de bedoeling. Ook lagers af en op achterste steekassen geperst. Een lager was blijkbaar gebarsten, vandaar de speling

CA79B107-586C-4D42-96E4-F148AC314388.jpeg

E7D666B9-4290-4583-9543-FCA1F981FC5B.jpeg

64BA9E7E-3B06-4FC7-948A-ABA45E56DB6A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Het tempo is wat kalmer. Er komt steeds iets tussen als ik aan de jeep wil werken. Het schuren, ontvetten en stofvrij maken van chassis en bodem neemt meer werk dan verwacht. Toch al het stuk waar benzinetank moet komen van laagje Hammerite voorzien.  Ook het linker deel van chassis en body mounts aangepakt.

6B08CDB2-FD76-4B90-BB8D-9F152C7C0A6F.jpeg

C9B3BC4E-FFE0-4F45-A00E-6FB928E3912D.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Heb rvs bussen gemaakt voor bladveren, onderkant is helemaal on hammerite gezet. Alle body mount vervangen. Vandaag de benzinetank uit de beschermplaat gehaald en deze gereinigd. Deze week met staalborstel schuren en ook in hammerite zetten. Omdat de benzinemeter niet werkte heb ik de sending unit nagemeten. Helemaal niks, is dus stuk. Ga eens kijken als die te herstellen is, indien niet wordt het een nieuwe. Vanaf nu iw het terug opbouwen en hopelijk klaar als het weer beter wordt 😀

8B04EB76-5C64-4635-A9CD-CE16EEF2F57A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...