Spring naar bijdragen

Deathwhobble


Recommended Posts

Sinds enige ondervind ik de deathwhobble. Vrij arelaxed. Dus aan de gang gegaan. Vervangen: draagarmen, wiellagers, fuseekogels (mooie klus!) spines, trackbar stock, shocks 2 inch lift Ranco's. uitgelijnd. Kan geen enkele speling meer ontdekken. 

Vanochtend met frisse moed naar mn werk en tot mijn verbazing is er vrij weinig veranderd! Ik weet nu echt niet meer waar ik het moet zoeken. Iemand nog suggesties? Degene die het juist heeft krijgt een fles thuisgestuurd want een Starlet van 22 jaar is leuk maar de Jeep is net wat leuker... 

o ja de setup:

2 inch liftkit (budget boost)

25 mm spoorverbreders 

BF Goodrich t/a KO2 (zitten er nu 3 jaar onder)

bewerkt door rado
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Ivo:

Er zal toch ergens speling zitten, of de bout van de trackbar is losgelopen.

Laat iemand met het stuur korte slagen maken en controleer alles op speling.  Succes!

bouten trackbar heb ik nagelopen. kunnen het ook de banden zelf zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rado,

Zitter in je de velgen van die dunnen spacer centreer ringen ???

Het zou kunnen dat je velgen of spoorverbreders niet geheel aankomen, hierdoor dragen de velgen of spoorverbreders niet helemaal.

We hebben dit weleens met een TJ gehad , de dunnen spacer ringen weggehaald en het probleem was over.

 

Suc6 Ed

bewerkt door Green bear
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spacers kunnen geen oorzaak zijn van death wobble, wel kunnen ze het effect versterken van death wobble als er al ergens speling zit. Net als de stuurdemper, een stuurdemper kan niet de oorzaak zijn van death wobble, wel kan een goede of 2e stuurdemper de death wobble verdoezelen. Toch zal er ergens speling moeten zitten. Kijk even of de boutgat van je trackbar aan de aszijde niet 'uitgevreten' is, waardoor de bout toch iets meer ruimte krijgt. Is een bekend probleem op de ZJ.

Stuurhuis zelf heeft geen speling? En inderdaad even alle stuurkogels goed nakijken op speling door iemand in de wagen te laten draaien aan het stuur en zelf alle kogels te voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

53 minuten geleden zei Masis:

Spacers kunnen geen oorzaak zijn van death wobble, wel kunnen ze het effect versterken van death wobble als er al ergens speling zit. Net als de stuurdemper, een stuurdemper kan niet de oorzaak zijn van death wobble, wel kan een goede of 2e stuurdemper de death wobble verdoezelen. Toch zal er ergens speling moeten zitten. Kijk even of de boutgat van je trackbar aan de aszijde niet 'uitgevreten' is, waardoor de bout toch iets meer ruimte krijgt. Is een bekend probleem op de ZJ.

Stuurhuis zelf heeft geen speling? En inderdaad even alle stuurkogels goed nakijken op speling door iemand in de wagen te laten draaien aan het stuur en zelf alle kogels te voelen.

ga ik zeker doen, heb ik ook al gedaan. dat was de reden dat ik de fuseekogels heb gedaan. is de 2 inch lift zonder verstelbare trackbar een oorzaak? nee toch? of een band die uit balans/op is? ik ga weer op zoek. thnx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals je weet , geeft een onbalans in een wiel een trilling die je voelt of hoort, soms is wat modder al genoeg! Maar een onbalans geeft geen DW , ook al is het wel de veroorzaker. 

Zoals andere al schreven is speling of te weinig Caster (is naloop,)  de oorzaak.

Succes, Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan het zijn doordat de voorkant hoger staat dan de achterkant? nee toch neem ik aan? staat wel lelijk, heb de RANCHO RS55239 gekocht die voor 2-3 inch lift bestemd zijn. achter ligt een zware gastank...

https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=6590872&cc=1315953&jsn=2929

 

 

IMG_4774.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik had het moeten weten LPG geeft alleen maar ellende.. :)

en als ik deze shock achter leg helpt dat? bounced wat na bij inveren en loslaten. beetje off topic... 

https://www.jeepparts.nl/winkel/product/shock-absorber-front-or-rear-76-98-jeep-models/

of moet ik een andere veer nemen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei The Blue Laredo:

Bij mijn CJ werd de DW veroorzaakt door kapotte(niet meer ronde) voorbanden.

Nieuwe banden laten monteren en DW opgelost.

Groet, Bart

Die banden zouden ook zomaar kunnen maar dat geeft toch ook trillingen ih stuur bij normaal rijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag plaatje op het gat vd trackbar gelast. Bout zit nu super strak. Voorbanden gebalanceerd. Rechts is niet helemaal rond. Nog exact hetzelfde!!
Fusee draglink ook best gaar maar zie geen speling. Ook maar besteld. Net als een set banden want die zijn ook al 5 jaar oud. Als dat niks oplost weet ik het niet meer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals je beschrijft treedt het met name op in een langzame bocht naar links, dat doet me vermoeden dat je wellicht last hebt van een trilling maar geen death wobble. Bij een death wobble schudt je auto zo hevig zodat je het gevoel hebt dat hij uit elkaar gaat vallen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei JeePee:

Zoals je beschrijft treedt het met name op in een langzame bocht naar links, dat doet me vermoeden dat je wellicht last hebt van een trilling maar geen death wobble. Bij een death wobble schudt je auto zo hevig zodat je het gevoel hebt dat hij uit elkaar gaat vallen....

Het begint bij een bocht naar links maar daarna precies zoals jij omschrijft 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...