Spring naar bijdragen

Nauwelijks lucht uit openingen ventilatie


Recommended Posts

Goedenavond,

Ik merk dat er zelfs met de ventilator op vol er maar heel weinig lucht uit de ventilatie openingen geblazen wordt (vandaag werd de Jeep nauwelijks gekoeld). Mijn WJ zou bij de vorige eigenaar al de blend door reparatie doorgemaakt hebben. Ik heb ook geen foutmeldingen, warm / koud doet het goed en ook het kiezen van een andere stand gaat goed (maar in iedere stand nauwelijks stroming). Nu google ik wat en zie ik dit filmpje (weliswaar een Wrangler, maar toch); 

daar is de oorzaak een verkeerd gemonteerde blower. Zou dat bij mij ook aan de hand kunnen zijn of ligt een andere oorzaak voor de hand? En hoe is dat te controleren en eventueel te verhelpen? Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt. De draaiknop werkt gewoon en er is in geen enkele stand een krachtige stroom.  Wel een beetje. Het voelt als een nagenoeg verstopte stofzuiger, maar dan andersom 🙂 

Inmiddels wat verder gezocht en begonnen met de kabels van de blower om te zetten. Echter toen kwam er helemaal niks meer uit, dus die waren gewoon goed aangesloten. Helaas viel de "easy fix" daar dus af.

Na wat door te zoeken op internet kwam ik dit filmpje tegen. https://www.youtube.com/watch?v=yElwiO6Cy70

Klinkt precies als mijn geval. Dan zou het de klep zijn boven de blowermotor, die dicht blijft. Die blowermotor geprobeerd los te halen, echter er is één verroeste schroef die ik (nog) niet loskrijg (zie foto, schroef linksonder). Iemand daarvoor tips?

Ik heb ook de bovenkant bij de luchtinlaat losgemaakt, maar kom er via gat luchtinlaat helaas niet aan, in ieder geval niet met mijn handen. Dat gat is te klein. Kan wel met camera telefoon zien, de klep lijkt dicht. Verder voel ik daar met de blower op vol geen enkele aanzuigende luchtstroom, hetgeen volgens mij toch wel zou moeten zijn..? Wederom zijn tips / suggesties welkom.

 

Blowermotor.PNG

Klep.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, nog even een update dan.

Met wat zweet en veel kruipolie die ene rotte schroef toch losgekregen. De blower verwijderd en inderdaad trof ik daarboven de recirculatieklep aan die bovenop het "stroomgat" lag (zoals in het filmpje hierboven). Hoe deze precies hoort te zitten en te functioneren en of dit nog herstelbaar was, was mij niet duidelijk. Ik zag wel aan de binnenkant dat er iets was afgebroken en dat er zonder die klep gewoon een doorlopende luchtstroom was. Ik gebruik recirculatie vrijwel nooit, dus redeneerde dat ik die recirculatieklep best kon missen. De elegante oplossing daarom gelaten voor wat het was en de klep verwijderd. Vervolgens alles weer aangesloten en de "airflow" is weer helemaal top. Probleem opgelost en klaar voor het warme weer. 

 

Jeep recirculatieklep.jpg

Jeep recirculatieklep 2.jpg

Jeep nu.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...