Spring naar bijdragen

cherokietje is weer ziek...


dree
 Share

Recommended Posts

MijnXJ van 1989 doet het weer es niet...

Wel een vonk op alle bougies, maar misschien niet op tijd.

Ook brandstof, dus dat is ook gedekt.

De bougies heb ik 1 voor 1 aan massa gelegd (op kleppendeksel) en ze vonken allemaal. Wat kan er dan nog mis zijn ?

iemand ideeen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zegt het zelf al: kan van tijd zijn!

Maar hoe ziet je vonk eruit? je moet echt een sterke vonk (PETS) zien/horen hoor!

Onder druk, slaat de vonk namelijk veel moeilijker over! M.a.w: als je vonk niet al te sterk is, kan het maar zo zijn dat hij in de cilinder niet overspringt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Nov 15 2005, 20:00

Je zegt het zelf al: kan van tijd zijn!

Maar hoe ziet je vonk eruit? je moet echt een sterke vonk (PETS) zien/horen hoor!

Onder druk, slaat de vonk namelijk veel moeilijker over! M.a.w: als je vonk niet al te sterk is, kan het maar zo zijn dat hij in de cilinder niet overspringt!

<div align="right">

tja hoe ziet de vonk eruit ?! een beetje zoals een lichtflits laugh.gif

Hoe kan ik erachter komen of de vonk in de cilinder ook overspringt ? Wat kan ik doen aan een zwakke vonk? Ik heb de (Champion)bougies en -kabels net vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja... das lastig uit te leggen....

Een sterke vonk...ehhh

ok, poging:

Haal eens een bougiekabel van een bougie, en druk in plaats van een bougie, eens een passende bout o.i.d. in de bougiedop.

probeer nu het andere einde van die bout op 2 mm van een metalen deel van de motor te plaatsen, en start eens. De vonk moet nu van de bout naar het blok overspringen.

Voer nu de afstand op... steeds met een mm ofzo, en probeer het weer. Je moet op deze manier toch zeker een cm kunnen halen!

Wanneer de vonk echter niet verder als een 5 mm kan overbruggen, heb je een probleem met de sterkte van de vonk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Nov 16 2005, 22:28

Tja... das lastig uit te leggen....

Een sterke vonk...ehhh

ok, poging:

Haal eens een bougiekabel van een bougie, en druk in plaats van een bougie, eens een passende bout o.i.d. in de bougiedop.

probeer nu het andere einde van die bout op 2 mm van een metalen deel van de motor te plaatsen, en start eens. De vonk moet nu van de bout naar het blok overspringen.

Voer nu de afstand op... steeds met een mm ofzo, en probeer het weer. Je moet op deze manier toch zeker een cm kunnen halen!

Wanneer de vonk echter niet verder als een 5 mm kan overbruggen, heb je een probleem met de sterkte van de vonk!

<div align="right">

okee dan pak ik een oude bougie en buig hem open en leg hem aan massa.

Maar als bij 5mm de vonk niet overspringt heb ik een probleem met de sterkte van de vonk!

maar wat doe ik eraan ? waar ga ik zoeken ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Ogdak@Nov 17 2005, 18:08

Denk dat je dan helemaal geen vonk krijgt.

<div align="right">

Klinkt raar, iig... aan de massa leggen.

Maar ik denk dat hij de electrodenafstand wil vergroten en de buitenkant van de bougie aan de massa wil leggen.... Zoniet.... snap ik niet wat 'ie bedoelt.

Maar wanneer de vonk geen 5mm kan overbruggen, dan kan het aan de bobine, de ontstekingsmodule of slechte massa van de bobine liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Nov 17 2005, 22:49

Klinkt raar, iig... aan de massa leggen.

Maar ik denk dat hij de electrodenafstand wil vergroten en de buitenkant van de bougie aan de massa wil leggen.... Zoniet.... snap ik niet wat 'ie bedoelt.

Maar wanneer de vonk geen 5mm kan overbruggen, dan kan het aan de bobine, de ontstekingsmodule of slechte massa van de bobine liggen.

<div align="right">

zeggen ze wel vaker tegen me, dat ik onduide;lijk ben.

87wrangler schreef:probeer nu het andere einde van die bout op 2 mm van een metalen deel van de motor te plaatsen, en start eens. De vonk moet nu van de bout naar het blok overspringen.

Voer nu de afstand op... steeds met een mm ofzo, en probeer het weer. Je moet op deze manier toch zeker een cm kunnen halen!

Dus da's toch hetzelfde als de electrodenafstand vergroten ?

Stomme vraag misschien, maar wat is het verschil tussen bobine en module ? Dat is toch één blok ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Nov 19 2005, 21:48

Jep, bij de 4.0i lowport wel!

En met grotere electrodenafstand kun je dat inderdaad ook probereb!

<div align="right">

IK SNAP er nog steeds niks van .... xjeetje slaat niet aan. Heb de +connector van de bobine al direct aan accu-plus aangesloten, maar geen resultaat. Dan moet het dus een slechte impuls zijn van de ECU, maar dan zou ik toch geen vonk krijgen.

Er zit op de module ook nog een middelste stekker (nr 2), met twee connectoren. Eén ervan is maar in gebruk en dat heet "ECU square wave input ignition coil interface" . blink.gif

is dat nog iets waar ik iets aan kan doormeten ? dry.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Nov 20 2005, 20:50

Hier heb je het schema van je injectiesysteem:

4lp.jpg

Daarmee kun je zien welke draad welke spanning moet voeren!

Succes!

<div align="right">

idd, de gele draad van linksonder op het schema, naar rechtsboven aan de ecu (pin D13) .

hoe check je die ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt er een oscilloscoop opzetten... maar wat meet je dan en wat zou je moeten meten?

Het beste kun je nu eerst met een stroboscoop gaan meten. Inductieve pick-up aansluiten op de eerste cilinder, en vanaf de linkerkant ( rechts als je voor de auto staat) richten op de krukaspulley en de ontstekingsmerktekens.

Dan een helper laten starten en kijken op welk punt de onsteking staat afgesteld.

Maar doet de motor helemaal niets dan, ook niet ploffen oid?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Nov 21 2005, 21:25

Je kunt er een oscilloscoop opzetten... maar wat meet je dan en wat zou je moeten meten?

Het beste kun je nu eerst met een stroboscoop gaan meten. Inductieve pick-up aansluiten op de eerste cilinder, en vanaf de linkerkant ( rechts als je voor de auto staat) richten op de krukaspulley en de ontstekingsmerktekens.

Dan een helper laten starten en kijken op welk punt de onsteking staat afgesteld.

Maar doet de motor helemaal niets dan, ook niet ploffen oid?

<div align="right">

nee niks, en dat is gek want een plof(je) of een lekkere backfire is wel het minste wat je zou verwachten....

Misschien moet ik nog es proberen de luchtinlaatslang los te halen en een beetje benzine in de inlaat te druppelen ? ph34r.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent toch zeker dat je benzine ingespoten krijgt? Hoe heb je dit gecontroleerd?

Je injectoren worden toch wel geopend en gesloten? Hoe heb je dit gemeten?

Als je benzine krijgt, je krijgt een vonk, dan moet hij aanslaan, ten alle tijde, hij moet eventueel niet blijven draaien maar wel aanslaan.

Kijk je benzinesysteem en injectoren eens na.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...