Spring naar bijdragen

Fenders & banden 30mm buiten de afscherming


Green bear
 Share

Recommended Posts

Hallo, 

Ik zit er aan te denken aan tube fenders voor de CJ  en wil de fenders  naar binnen laten komen boven het hart van de vooras zoals de foto hier onder.

Nu is mijn vraag kan dit volgens de APK regels en waar ligt de grens.

 

Jeep tube fenders 3

 

Bij de APK keuring gaat de bekende bezemsteel tegen het midden van de  band en wordt er gemeten tot het spatbord.

Ik kan alleen de onderstaande APK punten vinden op het net.

De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's:

  1. moeten goed zijn afgeschermd;
  2. mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken, en
  3. mogen niet aanlopen.

     

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ed, je geeft zelf al antwoord in punt 2. Daar waar afscherming zit mogen de wielen niet meer als 30mm uitsteken. Als je fenders dus naar binnen lopen is de 30mm je maatstaaf, dat ga je denk ik niet redden. Het midden wordt inderdaad als meetpunt genomen maar ik had op mijn apk examen(15 jr geleden)een voorscherm met deuk lager als het midden van het scherm en dat was afkeur. Je fender is dus je afscherming en 30mm is de te meten maat maximaal.

Gr Stephan 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 30 mm regel is mij bekend, ik was benieuwd of ik aan de voorkant van de fender niet smaller kon. 

mijn doel was de regel van 30mm te volgen  en de fender bij de neus iets terug te laten lopen voorbij het hart van het wiel.

 

bewerkt door Green bear
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ed,

Op zolder ligt hier een setje schermverbreders wat ik gemaakt heb voor een klant van mij. Die rijdt met een Gen Right kit die inderdaad taps toe loopt. 

De dekking is midden boven het wiel volgens de 30mm norm, maar de afscherming van het wiel is mede door de smalle voorbumper onvoldoende volgens de steekproef controleur. Zoals gebruikelijk komen ze dan weer met het oude vrouwtje......

Als de bumper breder was geweest, was het geen punt geweest. Dus jouw keuze.....

Voor de klant heb ik een beugel gemaakt die de bumper verbreed en dan naar het scherm loopt, midden boven het wiel. Iedereen blij.

Succes, Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...