Spring naar bijdragen

4x4 Remtest


Recommended Posts

Ben voor de eerste maal naar de autokeuring gegaan met mijn 2015 Jeep Cherokee 2.2 automaat.Kilometerstand 45000 Km. De persoon die de wagen op de rollen plaatste was blijkbaar nog niet goed wakker en begon direct aan de remtest en ik zag hem bijna al scheef van de rollen vliegen en dacht dat komt hier niet goed. Hij remde plots en de wagen belande van de rollen terug op de vloer net op tijd want anders had het niet goed gekomen. Dan reed de inspecteur de wagen op de brug om de onderkant te inspecteren en ik vond dat hij heel zenuwachtig deed na hij de onderkant had bekeken, waarom wist ik niet. Dan een beetje met de wielen schudden en draaien en alles was ok zei de inspecteur. Mocht gaan betalen en vertrekken met de wagen. Dacht ja weer een jaartje gesteld met wagen want alles is in orde heb een groene kaart zonder opmerkingen. Blij dat ik was, maar dat was van korte duur hoor. Onderweg bij het rijden begint er plots een lampje te branden 4x4 service en de boordcomputer melde dit ook. De wagen reed namelijk heel goed en ondervond geen problemen namelijk alleen een licht kloppend geluid aan de achterkant. Dacht in mijzelf wat is dit nu weer. Heb dat lampje even genegeerd en dacht dat zal wel weggaan en inderdaad het ging weer weg maar niet voor lang want het kwam weer terug zo op en af. Dan na enkele dagen begon er olie te lekken aan het achter differentieel en heb gebeld naar de jeep garage voor dat na te zien maar die konden mij niet helpen omdat ze midden in verbouwingen zitten. Dus zocht ik een andere jeep garage en daar kon ik een week later komen. Intussen begon dat kloppend geluid harder te worden en wist nu dan dat het niet ok was met mijn wagen. Bij controle van mijn wagen bleek heel mijn achter differentieel defect te zijn. Hoe komt dit nu zomaar de wagen reed heel het jaar perfect en ik ga een keer naar de autokeuring en mijn auto is kapot. De garagist kon daar niet op antwoorden of wilde daar niet op antwoorden, vreemd ! heel vreemd ! Nu de wagen moest toch binnen voor groot onderhoud en dacht laat dat ook gauw doen in diezelfde garage en kreeg een rekening van over de 5400,00 euro voorgeschoteld, Het duurste was de achter differentieel natuurlijk. Heb gemaild naar de tweedehandsverkoper waar ik de wagen had aangeschaft om te melden dat ik schade had aan mijn wagen. Kort nadien belde hij mij en het eerste wat hij vertelde was je hebt de wagen toch niet op de remtest laten zetten want die wagen kan er niet tegen. Toen begon er een lampje te branden bij mij inderdaad die wagen heeft op de remtest gestaan en kort nadien zijn de problemen begonnen en is het misschien daardoor dat die auto inspecteur zo zenuwachtig deed tegen mij want zijn frank was gevallen als hij de onderkant inspecteerde en zag al die cardans van voor en achter en slikte tweemaal en dacht in zijn eigen shit dit is een 4x4 aangedreven voertuig !!! Bij de remtest draaiden de achterwielen naar voor. Heb ook eens in mijn boekje gekeken en heb iets gevonden over het takelen van mijn wagen. Takelen mag niet op de achterste of de voorste wielen gebeuren want anders zou er schade ontstaan, het voertuig moet met alle vier wielen van de grond getakeld worden vanwege het een 4x4 is. Heb opgezocht dat er met een 4x4 een andere procedure is bij de remtest tegenover een 2 wiel aangedreven voertuig, maar wat is die ander procedure dan ? Weet iemand dat misschien. Er is een expert toegewezen geweest voor mijn wagen om de schade te beoordelen en zijn oordeel is, hoofdlager mankeert enkele balletjes. Deze balletjes zijn losgekomen en hebben het differentieel zwaar beschadigd. Deze schade is niet in verband te brengen met een remtest op de keuring. Einde verhaal en trap het nu maar af, zo voelde dat aan bij mij . Heb mail gestuurd dat ik niet akkoord ga met deze uitkomst en heb nog steeds niets van hen gehoord. Heb het gevoel dat ik hier zwaar belazerd word of heb ik het mis ??? Hopelijk kan iemand mij  wijzer maken en word dit opgehelderd . Met vriendelijke groeten David

Remtest.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Active drive op de KL? Mag inderdaad niet op rollen testbank voor de remmen test. Alleen op platenbank of rijtest met decelleratie meter. 

Waarschijnlijk is het aandrijven van de achterwielen (met de rollers) ook de reden dat de wagen uit de rollenbank kwam. Ik denk dat je de schade maar eens moet voorleggen aan het teststation....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Masis:

Deze remtesten met aandrijving zijn niet geschikt voor een 4x4! Deze kun je alleen op een remtest met plaat testen.

Dat ken ik niet hoor met plaat. Volgens de expert kan mijn wagen ertegen en ligt de fout aan mijn wagen. Heb een email gestuurd naar Amerika een verkoper van jeep en die wist meteen te zeggen (if it was put on a 2wheel drive dyno, yes that could damage the transfer case) De remtest was niet ingesteld voor een 4x4 aandrijving. Wat nu? Kan ik dit aanvechten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Ab:

Active drive op de KL? Mag inderdaad niet op rollen testbank voor de remmen test. Alleen op platenbank of rijtest met decelleratie meter. 

Waarschijnlijk is het aandrijven van de achterwielen (met de rollers) ook de reden dat de wagen uit de rollenbank kwam. Ik denk dat je de schade maar eens moet voorleggen aan het teststation....

 

Dat hebben ze niet in Belgie met plaat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...