Spring naar bijdragen

dynamo 5.9


Recommended Posts

Dat komt doordat een 5.9 een elektrische fan heeft en een 5.2 een mechanische fan.

5.9 heeft een 150 amp, en een 5.2 136 amp. 5.2 amp kan op zich ook wel gebruikt worden in een 5.9, maar moet wat harder werken. Persoonlijk zou ik liever de 5.9 reviseren dan een nieuwe kopen voor een 5.2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij trekt een start motor van een 5,2L een 1,2 KW en die van een 5,9L 2.2 KW

1000 watt verschil 

93 amp tegen 172 amp

Dat betekend diep ontlading voor de accu waarop de dynamo is aangepast bij een 5.9 naar 150Amp

Daar komt ook nog bij bij warme motor de elektrische fan......

Dus het lijkt mij duidelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

thnx! ondertussen ook deze gevonden:

 

1998 FSM mentions the following alternators:
* 4.0 117 amps (56005685)
* 4.0 136 amps (56005686)
* 5.2 117 amps (56027912)
* 5.2 136 amps (56027913)
* 5.9 150 amps (56041394AA)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
On 3/14/2020 at 8:22 PM, www.jeepie.nl said:

Volgens mij trekt een start motor van een 5,2L een 1,2 KW en die van een 5,9L 2.2 KW

1000 watt verschil 

93 amp tegen 172 amp

Dat betekend diep ontlading voor de accu waarop de dynamo is aangepast bij een 5.9 naar 150Amp

Daar komt ook nog bij bij warme motor de elektrische fan......

Dus het lijkt mij duidelijk.

Apart. In het onderdelenboek kan ik maar een nummer vinden. De 5600 4934. Voor zowel de 5.2 als de 5.9.

GC_52_59_starter.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, dan nu een basisvraagje. 
meten of de dynamo nog genoeg amps levert door airco, groot licht en koelfan aan te zetten en amp meten over de accu? Kan je met een huis tuin en keuken multimeter 150 amps meten? Of frituur ik em dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee dat gaat niet. Dan heb je een shunt nodig. Deze geeft vermogen aan in milliampère Bijvoorbeeld 100 Amp door shunt is 100 milliampère.

(de meeste multimeters zijn maar 10 amp max)

Persoonlijk zou ik hem eruit halen en laten controleren bij een dynamo revisie bedrijf als je echt denkt dat dit het is of zeker wilt zijn. 

Als hij niet goed is kan je hem gelijk laten reviseren.

Bijvoorbeeld bij:

Rietveld Dynamo's en Startmotoren
Beeklaan 374
2562 BG Den Haag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rado Wat scheelt eraan waardoor je twijfelt aan de dynamo?

Een hele simpele test die je zelf kan doen met een eenvoudige multilmeter is het volgende:

  • Meet de spanning van de accu met de motor uit. Die is als het goed is iets boven de 12V
  • Start de motor en meet de spanning van de accu bij stationair. Als de dynamo werkt is die hoger dan 13V
  • Laat de motor wat meer toeren maken en meet weer de accu. De spanning zou moeten oplopen tot ruim 14V
  • Schakel nu bij stationair toerental zoveel mogelijk verbruikers in, Groot licht, airco, elektrische fan, achterruitverwarming etc. De spanning zou weer ong. gelijk moeten zijn als bij punt twee.
  • Laat nu de motor weer wat meer toeren maken (net zoals bij punt 3) en meet weer. Als je ong. dezelfde uitkomst krijgt als bij meeting 3, dan is de dynamo elektrisch gewoon goed.

Dan zou je nog kunnen luisteren of er geen lagers enzo mechanische geluiden maken bij de dynamo.

De max. hoeveelheid stroom die een dynamo kan leveren verandert niet met de leeftijd. Het is dus niet zo dat die 150A dynamo na verloop van jaren bijv. nog maar 100A kan leveren. Een 150A dynamo die functioneert kan altijd 150A leveren.

 

bewerkt door Vette73
Typo's
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...