rado Geplaatst March 14, 2020 Rapporteren Share Geplaatst March 14, 2020 Kan iemand mij vertellen waarom een dynamo van een 5.9 zwaarder is dan van de 5.2? Ik heb de Denso 56041394AA maar kan niet erugvinden wat de specs zijn. Is deze geschikt? Ciao en fijn (Coronavrij) weekend Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst March 14, 2020 Rapporteren Share Geplaatst March 14, 2020 Dat komt doordat een 5.9 een elektrische fan heeft en een 5.2 een mechanische fan. 5.9 heeft een 150 amp, en een 5.2 136 amp. 5.2 amp kan op zich ook wel gebruikt worden in een 5.9, maar moet wat harder werken. Persoonlijk zou ik liever de 5.9 reviseren dan een nieuwe kopen voor een 5.2. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst March 14, 2020 Rapporteren Share Geplaatst March 14, 2020 Volgens mij trekt een start motor van een 5,2L een 1,2 KW en die van een 5,9L 2.2 KW 1000 watt verschil 93 amp tegen 172 amp Dat betekend diep ontlading voor de accu waarop de dynamo is aangepast bij een 5.9 naar 150Amp Daar komt ook nog bij bij warme motor de elektrische fan...... Dus het lijkt mij duidelijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst March 14, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 14, 2020 thnx! ondertussen ook deze gevonden: 1998 FSM mentions the following alternators:* 4.0 117 amps (56005685)* 4.0 136 amps (56005686)* 5.2 117 amps (56027912)* 5.2 136 amps (56027913)* 5.9 150 amps (56041394AA) 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vette73 Geplaatst June 12, 2020 Rapporteren Share Geplaatst June 12, 2020 On 3/14/2020 at 8:22 PM, www.jeepie.nl said: Volgens mij trekt een start motor van een 5,2L een 1,2 KW en die van een 5,9L 2.2 KW 1000 watt verschil 93 amp tegen 172 amp Dat betekend diep ontlading voor de accu waarop de dynamo is aangepast bij een 5.9 naar 150Amp Daar komt ook nog bij bij warme motor de elektrische fan...... Dus het lijkt mij duidelijk. Apart. In het onderdelenboek kan ik maar een nummer vinden. De 5600 4934. Voor zowel de 5.2 als de 5.9. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
OIIIIIIIO Geplaatst June 16, 2020 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2020 Een startmotor is geen dynamo........ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vette73 Geplaatst June 16, 2020 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2020 Joh, je meent het..... Vraag van Rado (en het antwoord van Jeepie) ook gelezen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
OIIIIIIIO Geplaatst June 17, 2020 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2020 (bewerkt) @Vette73 Oh, heb ik weer niet goed gelezen, verwarrend dat er een plaatje verscheen van een startmotor, sorry hoor!! @www.jeepie.nl de juiste redenering..... June 17, 2020 bewerkt door OIIIIIIIO Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst June 18, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2020 Oke, dan nu een basisvraagje. meten of de dynamo nog genoeg amps levert door airco, groot licht en koelfan aan te zetten en amp meten over de accu? Kan je met een huis tuin en keuken multimeter 150 amps meten? Of frituur ik em dan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst June 18, 2020 Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2020 Nee dat gaat niet. Dan heb je een shunt nodig. Deze geeft vermogen aan in milliampère Bijvoorbeeld 100 Amp door shunt is 100 milliampère. (de meeste multimeters zijn maar 10 amp max) Persoonlijk zou ik hem eruit halen en laten controleren bij een dynamo revisie bedrijf als je echt denkt dat dit het is of zeker wilt zijn. Als hij niet goed is kan je hem gelijk laten reviseren. Bijvoorbeeld bij: Rietveld Dynamo's en Startmotoren Beeklaan 374 2562 BG Den Haag Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst June 18, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2020 thnx! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vette73 Geplaatst June 19, 2020 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2020 (bewerkt) @Rado Wat scheelt eraan waardoor je twijfelt aan de dynamo? Een hele simpele test die je zelf kan doen met een eenvoudige multilmeter is het volgende: Meet de spanning van de accu met de motor uit. Die is als het goed is iets boven de 12V Start de motor en meet de spanning van de accu bij stationair. Als de dynamo werkt is die hoger dan 13V Laat de motor wat meer toeren maken en meet weer de accu. De spanning zou moeten oplopen tot ruim 14V Schakel nu bij stationair toerental zoveel mogelijk verbruikers in, Groot licht, airco, elektrische fan, achterruitverwarming etc. De spanning zou weer ong. gelijk moeten zijn als bij punt twee. Laat nu de motor weer wat meer toeren maken (net zoals bij punt 3) en meet weer. Als je ong. dezelfde uitkomst krijgt als bij meeting 3, dan is de dynamo elektrisch gewoon goed. Dan zou je nog kunnen luisteren of er geen lagers enzo mechanische geluiden maken bij de dynamo. De max. hoeveelheid stroom die een dynamo kan leveren verandert niet met de leeftijd. Het is dus niet zo dat die 150A dynamo na verloop van jaren bijv. nog maar 100A kan leveren. Een 150A dynamo die functioneert kan altijd 150A leveren. June 19, 2020 bewerkt door Vette73 Typo's Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.