Spring naar bijdragen

YJ ‘91 31 10,5/15


Recommended Posts

Hallo, ben helemaal nieuw op dit Forum.

paar weken terug een YJ 4.0 ‘91 aangeschaft met BFG  AT 31. 10,5/15 onder. Staan op de standaard ophanging, zonder verhoging. Bij lichte off road schuren de banden de fender flares.

Hoeveel denken jullie dat ik hem het best verhoog, en hoe ? Wagen wordt vooral op de weg en af en toe landwegen gebruikt.

Thnx voor de input.

D18A6F86-369E-42F5-9EA8-B3FF76EE4FDB.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gezien de bladveer aan de voorkant lijkt het alsof die helemaal vlak ligt of iets doorgebogen. Daarom raken de wiel zo snel de fender flares want normaal moet 31ers geen probleem zijn. 

Goedkoopste weg is een body lift.

Als je een beetje budget hebt zou ik voor een verenpakket gaan zo 2 tot 3inch niet hoger. Vroeg of laat zijn je huidige bladveren toch aan vervanging toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enig idee wat ik allemaal moet vervangen als ik hem 2 à 3 inch wil verhogen met nieuwe of andere veren ? De bladveren lijken mij ook heel plat te staan in vergelijking met foto's van andere YJ's.

Zou het volstaan om enkel nieuwe veren, (originele; of iets meer gebogen , Indien dit kan) te steken ? Of is er meer werk aan de winkel.

 

Thnx

S

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Jerrold

Wat betreft die body lift, heb ik me laten zeggen (of wijsmaken) dat dit het stuurgedrag (wiebelen) erg beinvloed. En daar deze vooral op de weg gebruikt zal worden, denk ik dat ik dit als laatste optie zou willen houden. Of indien ik hem helemaal verhoog, dan een body lift  onder steken.

Thnx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met body lift breng je alleen de koets omhoog waardoor je alsware iets met tophoogte maakt. Maakt het invloed met rijden? Geen idee. 

Als je een verenpakket neemt dus bladveren met schokdempers wat stuggere bussen en een verlaagde pitman voor het stuur dan lift je de auto maar dan kan je kiezen wat voor liftkit je neemt want de een is wat stugger dan de ander en daardoor kan je de beste keuze maken. Een bosylift is een bodylift en vroeg of laat moet je misschien nog steeds de veren vervangen doordat het slijtage heeft. Voordat je iets onderneemt laat je auto even bekijken door iemand die er verstand van heeft want die kan jou precies vertellen hoe de stast van de auto is. Als je uit Zuid-Holland komt dan wil ik wel met je meekijken en anders zijn er nog genoeg techneuten hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Elke lift, of dit nu een body lift of veren lift is verhoogt het zwaartepunt, dus ook het weggedrag van de wagen. Waarschijnlijk ga je dit het meeste merken met de bodylift variant. Het verdere onderstel blijft hierbij ongewijzigd. (dus oud en slap). Bij een verenlift steek je nieuwe rubbers e.d. en misschien ook nieuwe schokdempers. Deze verbeteringen doen weggedrag waarschijnlijk zoveel verbeteren dat het nadeel van het hogere zwaartepunt weg valt.

Belangrijke vraag is ook, sleutel je zelf of ga je deze werkzaamheden laten uitvoeren?  

Voor een beetje handige Harry zijn deze werkzaamheden prima zelf uit te voeren. Ga je het laten doen, dan zou ik eerst eens langs de garage rijden en daar kijken wat ze kunnen en wat de kosten zijn. Een beetje onderdeel prijzen kijken op het interweb kun je niet vergelijken met als je het werk gaat laten uitvoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12/3/2020 om 6:12 PM zei Jerrold:

Met body lift breng je alleen de koets omhoog waardoor je alsware iets met tophoogte maakt. Maakt het invloed met rijden? Geen idee. 

Als je een verenpakket neemt dus bladveren met schokdempers wat stuggere bussen en een verlaagde pitman voor het stuur dan lift je de auto maar dan kan je kiezen wat voor liftkit je neemt want de een is wat stugger dan de ander en daardoor kan je de beste keuze maken. Een bosylift is een bodylift en vroeg of laat moet je misschien nog steeds de veren vervangen doordat het slijtage heeft. Voordat je iets onderneemt laat je auto even bekijken door iemand die er verstand van heeft want die kan jou precies vertellen hoe de stast van de auto is. Als je uit Zuid-Holland komt dan wil ik wel met je meekijken en anders zijn er nog genoeg techneuten hier.

Thnx, denk dat ik dan best gewoon voor een volledige lift kit zal gaan van 2 à 2,5". Enkel de bladveren vervangen is half werk heb ik begrepen. Je voorstel om eens langs te komen is top, maar ik woon in Belgische kust aan de Franse grens. Lijkt me beetje ver. Toch bedankt. En thnx voor de input.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13/3/2020 om 9:21 PM zei Ab:

Elke lift, of dit nu een body lift of veren lift is verhoogt het zwaartepunt, dus ook het weggedrag van de wagen. Waarschijnlijk ga je dit het meeste merken met de bodylift variant. Het verdere onderstel blijft hierbij ongewijzigd. (dus oud en slap). Bij een verenlift steek je nieuwe rubbers e.d. en misschien ook nieuwe schokdempers. Deze verbeteringen doen weggedrag waarschijnlijk zoveel verbeteren dat het nadeel van het hogere zwaartepunt weg valt.

Belangrijke vraag is ook, sleutel je zelf of ga je deze werkzaamheden laten uitvoeren?  

Voor een beetje handige Harry zijn deze werkzaamheden prima zelf uit te voeren. Ga je het laten doen, dan zou ik eerst eens langs de garage rijden en daar kijken wat ze kunnen en wat de kosten zijn. Een beetje onderdeel prijzen kijken op het interweb kun je niet vergelijken met als je het werk gaat laten uitvoeren.

Thnx voor je input, zal voor een volledige liftkit kiezen van 2 à 2,5". 

Zelf sleutel ik er nog niet veel aan, maar ken hier wel iemand die dit wel doet, zal daar eens mijn oor (ogen) te luisteren leggen om te kijken of ik dit zelf kan met de tools die ik heb. Thnx voor de input.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Ab:

Houd je rekening met de regels w.b.t. de jaarlijkse keuring in België? Modificaties aan het onderstel is meestal geen goedkeur....

Wagen staat in Spanje, heb me laten informeren daar, en normaal zou tot 2,5¨ verhoging geen probleem mogen zijn. Zal wel mijn F flares moeten vervangen zodat m'n banden binnen zitten. Ik bekijk het daar te plaatse eens bij de local 4x4-boer. Die zal er wel meer ervaring mee hebben. Zal dan mss wel iets meer betalen, maar ja; kennis kost ook geld zeker. Thnx voor je opmerking

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...