Spring naar bijdragen

Noob vraag over 4x4


Recommended Posts

Na 10 jaar en mijn derde ZJ kom ik met een beginnersvraag over het hoe en wat van 4-wiel-aandrijving...... 😶

Ik heb blijkbaar een LSD met Trac-Lok achter (Dana 44a) en een Dana 30 voor. Van de Dana 44 begrijp ik dat wanneer een achterwiel minder grip heeft, er meer vermogen gaat naar het andere achterwiel, maar hoe zit dat met het samenspel tussen voor en achter? En dan vooral wat gebeurt er wanneer een van de, of beide voorwielen minder of geen grip hebben?

Regelt de tussenbak dan dat het vermogen naar achteren gaat of gaat dan al het vermogen naar de (slippende) voorwielen? Of stuurt de tussenbak altijd 50% naar voren en 50% naar achteren?

De reden is dat ik binnenkort een nacht-geo-cache ga rijden en die is voor een groot deel onverhard. Met de regen van afgelopen tijd verwachten we geen mooie droge zandpaden...... Dan ga ik de Niner eindelijk gebruiken waarvoor hij gemaakt is.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb permanente 4x4 (die 2H optie heb ik niet). Volgens mij heet het bij mij Quadra-Trac (https://www.fourwheeler.com/project-vehicles/131-9802-1998-4x4-of-the-year-models-jeep-grand-cherokee-5-9l-limited/)

Het filmpje laat de theorie zien en ik snap het nog steeds niet helemaal.......

LSD en Trac-Lok, is dat trouwens gewoon hetzelfde?

Wat ik nog gevonden heb over de Quadra-Trac is het volgende: "In 1993-1995 the viscous coupling was used to lock the differential when in low range (NP249 transfer case). In 1996-1998 the differential is mechanically locked when in low range (NV249 transfer case)." Betekent dit dat in 4H het vermogen variabel tussen voor en achter verdeeld wordt en in 4L altijd 50/50%? En wat heeft dat dan voor gevolgen wanneer een van de (of beide) voorwielen geen grip meer heeft (want voor heb je geen LSD of Trac-Lok)?

Verder begrijp ik nu ook dat in het achter diff 'limited slip plaatjes' zitten en dat die, net als koppelingsplaten, slijten. Hoe kan ik bepalen of die versleten zijn en dus vervangen moeten worden? Vragen, vragen, vragen.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trac-Loc is de aanduiding die Jeep gebruikt voor het limited slip differentieel. 

Om de werking even snel te testen die je het volgende. Zet met een krik beide achterwielen van de grond. Draai aan één wiel, draait de ander dezelfde kant op dan werkt de LS. Draait de ander tegengesteld dan werkt de LS niet, of is niet aanwezig. 

Bij kraak en kreun geluiden uit het diff (vooral bij korte bochtjes) is het aannemelijk dat de plaatjes gesleten zijn. Ook kan zijn dat de frictie verbeteraar in de olie niet meer werkt en deze vervangen moet worden.

Diffolie hoort elke 50.000km vervangen te worden, inclusief de LS toevoeging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...