Jump to content
Sign in to follow this  
michel1972

Jeep CJ6 4.2L startproblemen

Recommended Posts

Na een tijdje stilgestaan te hebben vorige week de jeep proberen te starten. Dat was geen succes. Aangezien de jeep al voor mij ook lang stil heeft gestaan ben ik alvast preventief dingen gaan vervangen/ schoon gaan maken. Brandstoftank gereinigd, Fuel sending unit vervangen, Brandstofslang vervangen en Brandstoffilter vervangen. De brandstofpomp werkt en de carb krijgt zijn brandstof en spuit dat het blok in.

De oude bobine en waardes waren niet goed meer en deze vervangen door een MSD Blaster 2 met een primaire weerstand van 0.7 Ohm en een secundaire weerstand van 4.7 Ohm. Ook de draad naar de bobine gaf geen voltage en dat bleek te liggen aan het feit dat de 30A zekering er steeds uitklapte als contact aan ging. Na het vervangen van de bobine klapte de zekering er niet meer uit en had de resistance wire van het contact weer 12.7 Volt. Na het aansluiten van de draad aan de bobine zakt de spanning naar 10.8 Volt wat nog te hoog is. Het zou max 10 Volt moeten zijn als ik de verhalen lees.

Jeep startte na bovengenoemde punten te hebben gedaan maar na nog geen 10 seconden sloeg de CJ af om daarna niet meer te starten. Vanochtend gekeken of de verdeler zijn werk doet maar die geeft geen vonk naar de bougies en die schijn je nodig te hebben om te kunnen starten.

Wat kan er aan een verdeler kapot gaan waardoor deze geen vonk geeft? Bobine heeft nog steeds waardes van 0.7 en 4.7 Ohm

ontsteking....jpg

Ontsteking...jpg

Ontsteking..jpg

ontsteking.jpg

Mies, door het aan laten staan van het contact, (terwijl de punten net gesloten waren) is de zaak vermoedelijk te heet geworden. Dus, nieuwe punten en vooral condensator , bobine heb je al.

Als je een voorschakel weerstand gebruikt, moet je ook een daarvoor geschikte bobine gebruiken. De bedoeling is dat deze bobine volle 12 volt krijgt bij het starten, vanaf het startsalaris, en dat hij na de start dus de voorschakel draad gebruikt.

Ik kan mij niet herinneren dat jij een voorschakelweerstand had op de CJ.

Succes, Siert.

PS, als het contact van een auto met contactpunten langer aan moet staan, altijd even de plus van de bobine trekken.

• Like 1

Siert,

vanaf contact loopt een roze draad die coil wire heet. Deze gaat naar de bobine. Volgens gegevens zou dit een resistance ( weerstand ) draad moeten zijn maar verder zie ik geen weerstand zitten vanaf contact tot aan bobine. 

Wat voor condensator en nieuwe punten raadt jij aan samen met wat voor weerstand?

Gr Michel 

Siert,

Die nieuwe punten zitten in de verdeler kap?

Wat doet die condensator. Wie weet als ik hem zie heb ik een idee maar vooralsnog gaat er geen lampje branden nog.

de condensator een belangrijke rol. Zijn taak is drieledig.

1. deze neemt de inductiestroomstoot op zodat er geen vonk ontstaat tussen de contactpunten van de onderbreker. Zonder condensator zouden de contactpunten heel snel inbranden.
  2. de condensator zorgt samen met de zelfinductie van de bobine (ze vormen een zogenaamde LC-kring) voor een wisselstroom in de bobine die daardoor als transformator kan werken: een gelijkstroom kan niet worden getransformeerd.
  3. de condensator zorgt voor een zo hoog mogelijke inductiespanning. Het opladen van de condensator op het moment waarop de contactpunten worden geopend, gebeurt zo snel (de stijging is zo steil) dat het magnetisch veld van de bobine veel sneller instort (plm. twintig maal sneller) dan zonder condensator het geval zou zijn. In eenvoudige voorstelling: het in de bobine opgeslagen vermogen vloeit niet simpelweg naar de massa af, maar de bobine wordt door de condensator als het ware leeggezogen. Daardoor ontstaat aan de secundaire kant van de bobine een veel hogere spanningspiek en die zorgt ervoor dat tussen de elektroden van de bougie een heel felle vonk ontstaat.
  • Like 1

23 minutes ago, Green bear said:

Hey Mies,

Ben je van GOOGLE afgesloten ofzo,

Hebben we niet in het buitengebied hier in Zeeland Ed. Tis behelpen hier met een schotel, gastank en septic tank. Back to basics 😎

Edited by michel1972

47 minuten geleden zei michel1972:

Hebben we niet in het buitengebied hier in Zeeland Ed. Tis behelpen hier met een schotel, gastank en septic tank. Back to basics 😎

Dus het is toch waar, zodra de Haringvlietbrug open gaat valt bij jullie het internet uit.

23 minutes ago, Green bear said:

Dat is is um.

Heb je ook een ontstekingsmodule bij jou er in zitten ??

Hoi Ed,

Heb net bij dashboard en schutboard gekeken en heb alleen 1 roze + draad lopen vanaf zekeringenkast naar mijn bobine en van de bobine een - draad naar de verdeler. Verder geen module, capacitor of wat dan ook kunnen vinden. 

Edited by michel1972

9 minutes ago, Green bear said:

Dus het is toch waar, zodra de Haringvlietbrug open gaat valt bij jullie het internet uit.

We hebben nog een kabeltje internet lopen over Goeree hè mocht de Haringvlietbrug eruit knallen en anders kunnen wij nog terug vallen op het Belgische internet. We hebben hier ook Belgische zenders.

1 hour ago, Ab said:

Het schema van Ed geeft mooi aan hoe je ontsteking werkt. 👍

Die MSD bobine heeft trouwens wel een weerstand nodig...

https://oldschoolproducts.nl/shop/Ontstekingen-&-Accesoires/msd-blaster-2-bobine

Je bobine maakt toch wel goeie massa op het blok en het blok weer naar de accu?

Ab,

Bobine zit met metalen beugel vast aan motorblok.

Vanaf motorblok gaat dikke kabel naar noodschakelaar en van daaruit naar de negatieve pool op de accu.

DF37DA2C-F93D-46FD-B797-DC3225B14E71.jpeg

F43874F2-25F5-4435-A54E-B24C17499314.jpeg

AE53807B-225C-4D54-B814-110500B88F2F.jpeg

Edited by michel1972

Effe de tijd gehad om wat uit te zoeken.

In 1976 is deze CJ6 uitgevoerd met een Prestolite ignition. In mijn CJ6 zit nu een Delco distributor die normal in 74 of ouder zit.

1 hour ago, Ab said:

Geen optie om naar een HEI te gaan? 

Ab,

Over de HEI hoor ik positieve en negatieve dingen. Wat is het voordeel als ik overstap naar een HEI en wat heb jij nu in jouw jeep zitten met het 4.2 blok?

Ik heb nu een HEI (GM model) erin zitten. Een jaar of wat geleden bij 4WD gekocht, maar Jeepparts heeft m ook. https://www.jeepparts.nl/winkel/product/hei-l6-4-2l/

Vergeleken met de oude bobine / verdeler setup geeft deze een behoorlijk krachtiger vonk, loopt mooier / regelmatiger stationair en pakt sneller op bij gas geven.

De (inwendige) bobine heb ik vervangen door eentje van MSD, de mijne was ook kapot gegaan door te lang (1/2 dag) het contact aan te laten staan.

Tip, zet het tandwieltje van je originele verdeler over op de HEI, dan blijft het slijtage patroon hetzelfde.

• Like 1

7 hours ago, Ab said:

Ik heb nu een HEI (GM model) erin zitten. Een jaar of wat geleden bij 4WD gekocht, maar Jeepparts heeft m ook. https://www.jeepparts.nl/winkel/product/hei-l6-4-2l/

Vergeleken met de oude bobine / verdeler setup geeft deze een behoorlijk krachtiger vonk, loopt mooier / regelmatiger stationair en pakt sneller op bij gas geven.

De (inwendige) bobine heb ik vervangen door eentje van MSD, de mijne was ook kapot gegaan door te lang (1/2 dag) het contact aan te laten staan.

Tip, zet het tandwieltje van je originele verdeler over op de HEI, dan blijft het slijtage patroon hetzelfde.

Hoi Ab,

Dank voor de uitleg. Ik ben er nu uit.

Gr

8 uur geleden zei Ab:

Ab, Wordt  HEI ontsteking  van 4WD ook op de motor specificaties afgesteld door de fabrikant, ik heb nu 2x een DUI ( Davis Unified Ignition ) gekocht 1x voor een Ford V8 en heb er nu 1 liggen voor mn 304 AMC beide keren heb ik een vragen lijst ingevuld.

Davis Unified Ignition, wou de gegevens van de motor en Carb Cfm  + max RPM, hiermee stelden zij de ontstekingsunit af voor  de motor.

54 minuten geleden zei michel1972:

Hoi Ab,

Dank voor de uitleg. Ik ben er nu uit.

Gr

53 minuten geleden zei michel1972:

Mies als je overstapt naar een HEI ontsteking zorg er dan ook voor dat je goede bougie kabels  8.5 mm2  en bougies neemt.

Met een goede  ontsteking setup  en een goede afstelling kan het een wereld van verschil zijn hoe je motor loopt en reageert. 

• Like 1

Zo ver ik weet zijn deze sets al specifiek voor de 258. Wellicht dat Edwin  daar wat meer over weet . Een vragenlijst heb ik nooit ingevuld. Een instelbare programmering zit er bij deze HEI volgens mij ook niet in, misschien dat dit bij een DUI wel zo is.

Kabels zijn inderdaad belangrijk, 8mm siliconen geschild voor HEI zijn aan te raden!