Spring naar bijdragen

Gerommeld/gebonk bij voorwiel Cherokee XJ


Patz
 Share

Recommended Posts

Helemaal vers op het forum (en kersverse Cherokee XJ eigenaar) en gelijk met de 4x4e neus in de boter; al geruime tijd aan het rommelen met gebonk/gerammel bij het linker voorwiel. Komt alleen voor bij lage snelheid (en niet bij 'koude' motor, ik hoor het alleen nadat ik een tijdje gereden heb).Het geluid loopt gelijk aan het draaien van de wiel. Ook vreemd; het stopt als ik het rempedaal indruk, ook als ik het zachtjes indruk... haal ik mijn voet weer van het rempedaal begint het gebonk weer...De mannen van Maasbach zijn er twee keer mee bezig geweest. De diff is al goed bekeken, de assen zijn bekeken en eergisteren is er een kruisstuk vervangen. Het leek een dagje goed te gaan....maar toen...bonkerdebonkerdebonk.... Pffffff....Het lijkt eerder te starten als ik stevig instuur...

Ik hoor het gebonk niet alleen, ik voel het ook echt. 

Iemand iets soortgelijks meegemaakt?

O ja, het betreft een Xj '99 4ltr, LPG.

Thanks voor het meedenken!

Patz.

bewerkt door Patz
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het wiellager nog wel goed? Je zegt als je de rem al beetje intrapt is het weg dat kan want dan zou het wiel zegmaar weer recht in lijn lopen en als je hem dan weer loslaat zou hij zo gezegt weer kunnen slingeren. Dit geldt ook bij insturen doordat er dan meer zijwaartse druk op komt te staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jerrold, thanks voor je reactie. Schijnt dat het geluid echt anders is van een wiellager. Dit is echt ritmisch gebonk. Maar ja, als al het kruisstuk is vervangen blijft er bij het wiel niet zoveel meer over zou je denken... Ik heb steeds het gevoel dat de rem het antwoord is (omdat het geluid verdwijnt als je remt), maar dat schijnt ook niet te kunnen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 hours ago, REAL STRANGLER said:

Is je remblokken houder niet ingesleten? Bekende Jeep kwaal..

Succes, Siert. 

Kan best dat hierdoor je remklauw een beetje staat te klapperen. Met remmen is het dan weg...

Mocht dat het niet zijn, heb ik nog een paar opties voor je...

Komt het geluid echt wel van de linker voorzijde vandaan? Het is vaak slecht te horen als je in de wagen zit waar het vandaan komt. Beter iemand aan de buitenzijde laten luisteren terwijl het probleem zich voordoet.

Je schrijft, er is een kruisje vervangen. Welke?  Ik zou op de steekassen altijd beide kruisjes tegelijk doen, de andere is vaak net zo slecht.

Je schrijft verder dat je het ook voelt. Waar? In je stoel, in het stuur, op het rempedaal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Is je remblokken houder niet ingesleten? Bekende Jeep kwaal..

Succes, Siert. 

Dank voor je reactie! Ja, daar moest ik ook aan denken. Alleen klinkt het niet als metaal op metaal oid. Kan me voorstellen dat er iets loszit in de remklauw en dat dit aanloopt of zoiets?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei Ab:

Kan best dat hierdoor je remklauw een beetje staat te klapperen. Met remmen is het dan weg...

Mocht dat het niet zijn, heb ik nog een paar opties voor je...

Komt het geluid echt wel van de linker voorzijde vandaan? Het is vaak slecht te horen als je in de wagen zit waar het vandaan komt. Beter iemand aan de buitenzijde laten luisteren terwijl het probleem zich voordoet.

Je schrijft, er is een kruisje vervangen. Welke?  Ik zou op de steekassen altijd beide kruisjes tegelijk doen, de andere is vaak net zo slecht.

Je schrijft verder dat je het ook voelt. Waar? In je stoel, in het stuur, op het rempedaal?

Hoi Ab, dank voor je reactie. Dat was eigenlijk ook mijn eerste gevoel. De remklauw die tegen de rotor/remschijf rammelt of zo. Maar het wiel is al losgemaakt om bij het kruisstuk te komen, die leek slecht te zijn, kwam vooral naar voren bij warmte? Dus neem ik zomaar aan dat ze ook de remklauw hebben gechecked. Ik heb echt met mijn hoofd uit het raampje gehangen, het lijkt wel echt van links te horen. Ik denk dat ik het echt aan de vloer voel en in de pedalen. Ga nog een keertje er extra op letten. Nog even over het kruisstuk; dat wordt toch niet minder als je remt? Of wordt geluid anders overgedragen als je remt? Questions, questions, questions :-))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Jerrold:

Is het wiellager nog wel goed? Je zegt als je de rem al beetje intrapt is het weg dat kan want dan zou het wiel zegmaar weer recht in lijn lopen en als je hem dan weer loslaat zou hij zo gezegt weer kunnen slingeren. Dit geldt ook bij insturen doordat er dan meer zijwaartse druk op komt te staan.

Hoi Jerrold, thanks voor je reactie. Schijnt dat het geluid echt anders is van een wiellager. Dit is echt ritmisch gebonk. Maar ja, als al het kruisstuk is vervangen blijft er bij het wiel niet zoveel meer over zou je denken... Ik heb steeds het gevoel dat de rem het antwoord is (omdat het geluid verdwijnt als je remt), maar dat schijnt ook niet te kunnen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Ik zit nu te denken; als op een of andere manier een de 'brake pads' (ik weet ff niet de Nederlandse naam) loszit/niet goed vastzit in de klauw, kan deze bij lage snelheid gaan rammelen tegen de rotor/remschijf? Als ik dan rem wordt de brake pad weer vastgedrukt. Maar zou dan de losse brake pad bij hoge snelheid ook niet moeten rammelen?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Niet denken , maar doen..... opkrikken, linker voorwiel onder en boven beetpakken en controleren op speling en dan eraf en maar eerst eens naar de remblokken en de houder (zadel) kijken.

Succes,  Siert. 

Hahahaha, ja je hebt gelijk natuurlijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
Op 13/2/2020 om 7:21 PM zei Ab:

Kan best dat hierdoor je remklauw een beetje staat te klapperen. Met remmen is het dan weg...

Mocht dat het niet zijn, heb ik nog een paar opties voor je...

Komt het geluid echt wel van de linker voorzijde vandaan? Het is vaak slecht te horen als je in de wagen zit waar het vandaan komt. Beter iemand aan de buitenzijde laten luisteren terwijl het probleem zich voordoet.

Je schrijft, er is een kruisje vervangen. Welke?  Ik zou op de steekassen altijd beide kruisjes tegelijk doen, de andere is vaak net zo slecht.

Je schrijft verder dat je het ook voelt. Waar? In je stoel, in het stuur, op het rempedaal?

Wat bleek nou, het was idd iets met de remklauw, de remblokken zaten niet goed meer vast en gingen dus klapperen, ontdekt bij routinecontrole van de remblokken. Beetje laswerk bij de remklauw was de oplossing!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...