Spring naar bijdragen

regelkleppen kachelhuis


Roy Gorris
 Share

Recommended Posts

Wie kan mij helpen, nadat ik een hele tijd geleden het dashboard heb gemonteerd (XJ uit 2001 4.0L) en gemonteerd (ivm lekkende kachelradiator) kan ik de regelkleppen van de kachelradiator niet meer bedienen. Ik kan hem wel nog warm en koud zetten maar ik kan de blaasrichting niet meer veranderen deze staat nu vast op de raam. Ik kan de knop wel gewoon draaien maar aan de stand van de lucht verandert er niets. Zover ik kan zien worden de kleppen d.m.v. vacuüm bediend en zitten er verder geen mechanische componenten (zoals tandwielen oid op).

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd, kan ik op een of andere manier het vacuüm systeem testen om zo erachter te komen waar het probleem precies zit?

Is het mogelijk dat hierdoor mijn cruise controle ook niet werk i.v.m. vacuüm probleem of is dit een ander systeem?

Heeft er iemand een werkplaatshandboek (op PDF) ter beschikking of weet iemand waar ik deze kan kopen

 

Het zijn een hoop vragen maar ik verwacht dat ze allemaal aan elkaar gelinkt zijn, ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kachel bediening en cruisecontrol werken beide op vacuüm. Als er met beide een probleem is zou ik daar gaan zoeken.

Zo uit het blote hoofd zitten er drie vacuüm bediende functies op het kachel huis en één met een servomotor. Ik kan even voor je kijken vanavond, ik moet nog een komplete bediening hebben liggen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Misschien is iemand die niet met zwarte handen aan de koffie zit wel sneller, maar....     Als je mij een pb stuurt met een email adres , heb ik vast wel vanavond een FSM voor je.

Succes, Siert. 

Bedankt, ik heb jou een PB gestruurd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Cantoon:

Ik heb precies hetzelfde gehad. Bleek lek in vacuumslang die langs de accubak loopt. Schijnt een veelvoorkomende plek te zijn. Ik heb er een water/luchtdicht stukje tape omheen gedraaid en het was opgelost.

Ik zal hier volgende week eens naar kijken, bedankt voor de tip

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 2/13/2020 at 8:45 AM, Roy Gorris said:

Ab wat wil je ervoor hebben, de 4 potjes heb ik zelf sowieso nog liggen. Zondag ga ik eerst nog een rit rijden en daarna wil ik eraan beginnen

Kijk eerst eens of je vacuüm goed is. Wat Cantoon zegt lijkt me erg waarschijnlijk, ik heb er ook al twee gehad met dezelfde lekkage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vandaag eindelijk eens begonnen met het onderzoek, hierbij heb ik het volgende vast gesteld:

1. Als ik met een handvacuümpomp de vacuüm membranen werken deze allemaal, echter blijft het vacuüm membraan van de "stand"voorruit bekrachtigd. De rest van de membranen vallen allemaal dicht als ik het vacuüm ophef.

2. Er komt geen vacuüm op de dunnen zwarte leiding welke onder het dashboard zit (op de plug met gekleurde vacuüm leidingen), oorzaak is waarschijnlijk de lekkende vacuümbol

3. De vacuüm bol lekt, hier kreeg ik geen vacuüm op getrokken. Daarna heb ik besloten om deze in een bak met water te dompelen en erin te blazen. Er komen luchtbubbels uit de lasnaad en bij de aansluiting van de slang

 

Omdat ik graag wil weten hoe het systeem werkt heb ik nog wat vragen, wellicht kan iemand mij hier antwoord op geven

Op het inlaatspruitstuk zitten twee vacuüm leidingen, een dikkere en een dunnere.

De dunnere vacuüm zorgt zo te zien voor de cruise controle en de regeling van de standen in het kachelhuis ook zit hier de vacuümbol op. Wat is eigenlijk de functie van de vacuümbol? (is dit een soort van expansievat welke de schommelingen in het vacuüm vast houd?)

De dikkere vacuüm leiding loopt naar onderstaand blok (zie rode cirkel) daarna loopt deze onder de auto door naar achteren waar deze ergens in een soort van "ijzeren bak" verdwijnt ter hoogte van de achterbank aan de onderzijde van de auto

image0.jpeg.4ae2d6da0ad69502ef0f8ca1bcec6d4c.jpeg

 

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen en een en ander uitleggen

 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Roy Gorris
foto fout geplaatst
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee werkplaatshandboek komt goed van pas, maar ik ben gewoon benieuwd hoe bepaalde systemen werken. Dit is de eerste Jeep voor mij en ik moet hier nog veel van leren.

Vandaar mijn vragen, stukje bij beetje kom ik er wel uit.

 

Zaterdag of maandag ga ik een andere vacuümbol ophalen, hopelijk heb ik dan een groot gedeelte van mijn problemen opgelost.

Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De oorzaak van het probleem met de regelkleppen van het kachelhuis is gevonden, de vacuümbol  en het laatste stuk leiding naar de vacuüm bol toe bleken lek te zijn. Dit heb ik inmiddels vervangen en de regelkleppen werken nu weer naar behoren. Waarschijnlijk is het probleem met de cruise control nu ook verholpen maar dit zal ik op een later tijdstip testen. Bedankt voor alle nuttige tips en informatie👍

 

Verder wil ik de ABS nog verwijderen, maar om het overzichtelijk te houden maak ik hier een nieuwe vraag voor aan, hopelijk kunnen jullie mij hier net zo goed mee helpen🤔

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...