Spring naar bijdragen

Problemen versnellingsbak


Recommended Posts

Beste forum gebruikers.

Auto: Jeep Patriot 2008 - handgeschakeld - tellerstand nu 110.000 km.

Bij 50.000 km werd de versnellingsbak reeds een keer onder garantie vervangen, dus deze fabrieks-ruilbak bak zit er nu 60.000 km in.

Nu komt het probleem.

Enkele dagen geleden heb ik een aanrijding gehad waarbij de tegenpartij vol tegen mijn rechtse voorwiel is aangereden met natuurlijk de nodige schade.

Zelf ben ik volcasco verzekerd, en de tegenpartij is schuldig aan het ongeval. De plaatwerkschade is te verhelpen dat is het probleem niet.

Het grote probleem is het volgende: gelijk bij het wegrijden na de aanrijding heb ik geconstateerd dat er een vreemd schurend geluid komt uit mijn versnellingsbak dat bij toenemend toerental in de hogere versnellingen alsmaar toe neemt.

Als ik nu de koppeling intrap is dit geluid weg. Het komt dus zuiver uit de versnellingsbak.

Volgens de verzekerings expert die is komen kijken bij het schade herstel bedrijf waar mijn auto staat kan dit niet het vervolg zijn van de aanrijding, maar het feit is wel dat vanaf dit moment het probleem zich voor doet.

Volgens hem is er niets aan de hand, maar er is niemand beter in staat dan over dit geluid te oordelen dan ik zelf omdat ik dagelijks in deze auto rijd en dus ieder rammeltje er van ken.

Ik ben nu bang dat mijn versnellingsbak onder het rijden ineens blokkeert of vast loopt met de nodige gevolgen van dien, zeker als dit bij hogere snelheden gebeurd op b.v. de autosnelweg.

Wat zou er in mijn versnellingsbak gebeurd kunnen zijn na deze harde klap van opzij tegen mijn rechtse voorwiel, en hoe kan ik gefundeerd aantonen dat de gevolgen van de schade in de bak wel afkomstig zijn van deze aanrijding.

Ik durf niet meer te rijden in mijn auto die nu nog steeds bij het schade herstel bedrijf staat.

Voor iedere suggestie die mij in deze kan helpen zal ik dankbaar zijn.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei Ab:

Tijd voor een gedegen diagnose door een Jeep specialist. Leg je twijfels voor aan de schade hersteller, zij kunnen ook contact opnemen met een dealer of specialist hierover. Laat je in ieder geval niet met een kluitje het riet insturen door de verzekerings expert. 

Geachte forum gebruikers.

Hartelijk dank voor Uw reactie.

Om alle misverstanden gelijk uit de wereld te helpen allereerst vooraf; mijn Patriot staat nu op dit moment niet ter reparatie bij mijn eigen Jeep dealer (althans het bedrijf waar ik deze auto gekocht heb) maar bij een karosserie bedrijf op loopafstand van deze dealer. De betreffende dealer had namelijk weinig interesse om aan deze klus te beginnen toen ik daar aankwam met mijn schade en het verhaal over de versnellingsbak tenminste deze indruk bestond bij mij, een kletsverhaal over een borg etc van 500 euro moest ik aan horen omdat zij niet in het lijstje van reparateurs voor kwamen opgesteld wat door mijn verzekerings maatschappij was opgesteld. (Ik ben volcasco verzekerd) Bij deze dealer had ik in het verleden achtereenvolgens twee auto's gekocht, eerst een Cherokee en alweer enkele jaren geleden deze Patriot waar nu de schade aan is. Deze twee auto's heb ik zelf altijd in eigen beheer in mijn eigen werkplaats onderhouden en waarschijnlijk had men daarom weinig interesse om voor deze klant iets te doen tenminste deze indruk kreeg ik want anders was men actiever op deze situatie ingesprongen. Merk trouwe klanten behouden is n.l. ook een kunst ook al komt men zelden over de vloer.

Mijn p.c. kennis is niet al te groot maar ik zal proberen (ook al is het in enkele achtereenvolgende berichten) de reactie van mijn verzekerings maatschappij en de daarbij door hun ingeschakelde expert weer te geven. Ik ben het niet met de eind-conclusie van deze expert eens, want ik moet nu bewijzen dat dit geluid uit de versnellingsbak voor de aanrijding niet aanwezig was, en U zult begrijpen dat dit gewoon onmogelijk is. met andere woorden ik draai zelf gewoon op voor de kosten van een complete versnellingsbak revisie na deze aanrijding (de plaatwerkschade word wel vergoed)  Na dat de Patriot bij het karosserie bedrijf was gestald (niet bij de dealer dus) kwam een expert de schade bekijken en een proefrit maken want de auto was nog wel rijd-baar. Bij deze eerste proefrit na het ongeval hoorde de expert totaal niets, er was dus volgens hem geen enkel probleem met de versnellingsbak. Omdat ik het hier niet mee eens was heb ik mijn verzekeringsagent hiervan in kennis gesteld en ben ik een dag later met de chef werkplaats van het karosserie bedrijf gaan rijden om hem te laten horen wat er aan de hand was, en dat er mijns inziens waarschijnlijk een lager defect was opgetreden na de aanrijding op mijn rechtse voorwiel. De chef werkplaats beaamde mijn vermoeden en ik heb toen mijn verzekeringsagent hiervan op de hoogte gesteld en die kwam toen met het voorstel om een tweede onderzoek te laten doen. Dit tweede onderzoek gebeurde enkele dagen later weer door dezelfde expert die ook het eerste onderzoek had gedaan. En toen bleek inderdaad dat er wel geluiden uit de versnellingsbak kwamen die er niet in thuis hoorden. (toen hoorde hij ze dus wel !) Omdat het karosserie bedrijf waar de Patriot inmiddels stond niet over de kennis van versnellingsbakken beschikt werd de Patriot bij de betreffende voornoemde Jeep dealer in dezelfde straat op de brug gezet en heeft men de zaak besproken en bekeken en hier een rapport over opgemaakt. De bevindingen van dit rapport zal ik proberen in te scannen en hier te plaatsen.

Kortom indien U een aanrijding krijgt, althans zo is het mij uitgelegd, en Uw uitlaat valt op dat moment onder Uw auto vandaan dan hoeft de aanrijding hier niet de schuld van te zijn. Uw uitlaat kan gewoon rot zijn dus gewoon pech gehad. U moet bewijzen dat deze uitlaat nog in goede conditie verkeerde voordat U deze aanrijding kreeg. En bewijs dat dan maar eens. Credo van de verzekering: wie eist die bewijst ook maar.

Zoals eerder al aangegeven zal ik nu proberen het rapport van de expert in te scannen en hier te plaatsen in een volgend bericht. Om de privacy van de genoemde personen te bewaren zal ik pogen enkele namen zwart te lakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het halve werk na herstel maak ik maar vaak zat mee. Maar stel ze altijd in gebreken als er na herstel toch nog problemen zijn. Als je het tot de rechtbank speelt win je vrijwel altijd. Het is zo geregeld dat als je schade hebt gehad en je hebt na herstel een probleem en dat is in dit geval de aandrijving dan zijn alle componenten dus ook de cardanas dan wel steekas of het geen wat aan de bak gekoppeld zit te herlijden naar de aanrijding. Hoe moet je bewijzen dat iets in orde was voor de aanrijding. In dit land hebben we apk eisen en de auto komt niet door de apk als er dingen rot zijn of dan wel speling heeft of gebreken. Een versnellingsbaklager hoort niet tot apk afkeur maar kan wel door een geringe zijdelingse tik beschadigd raken. Soms kost iets veel tijd om vergoed te krijgen maar laat je nooit afschepen door een simpel lul verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei patriot:

Geachte forum gebruikers.

Hartelijk dank voor Uw reactie.

Om alle misverstanden gelijk uit de wereld te helpen allereerst vooraf; mijn Patriot staat nu op dit moment niet ter reparatie bij mijn eigen Jeep dealer (althans het bedrijf waar ik deze auto gekocht heb) maar bij een karosserie bedrijf op loopafstand van deze dealer. De betreffende dealer had namelijk weinig interesse om aan deze klus te beginnen toen ik daar aankwam met mijn schade en het verhaal over de versnellingsbak tenminste deze indruk bestond bij mij, een kletsverhaal over een borg etc van 500 euro moest ik aan horen omdat zij niet in het lijstje van reparateurs voor kwamen opgesteld wat door mijn verzekerings maatschappij was opgesteld. (Ik ben volcasco verzekerd) Bij deze dealer had ik in het verleden achtereenvolgens twee auto's gekocht, eerst een Cherokee en alweer enkele jaren geleden deze Patriot waar nu de schade aan is. Deze twee auto's heb ik zelf altijd in eigen beheer in mijn eigen werkplaats onderhouden en waarschijnlijk had men daarom weinig interesse om voor deze klant iets te doen tenminste deze indruk kreeg ik want anders was men actiever op deze situatie ingesprongen. Merk trouwe klanten behouden is n.l. ook een kunst ook al komt men zelden over de vloer.

Mijn p.c. kennis is niet al te groot maar ik zal proberen (ook al is het in enkele achtereenvolgende berichten) de reactie van mijn verzekerings maatschappij en de daarbij door hun ingeschakelde expert weer te geven. Ik ben het niet met de eind-conclusie van deze expert eens, want ik moet nu bewijzen dat dit geluid uit de versnellingsbak voor de aanrijding niet aanwezig was, en U zult begrijpen dat dit gewoon onmogelijk is. met andere woorden ik draai zelf gewoon op voor de kosten van een complete versnellingsbak revisie na deze aanrijding (de plaatwerkschade word wel vergoed)  Na dat de Patriot bij het karosserie bedrijf was gestald (niet bij de dealer dus) kwam een expert de schade bekijken en een proefrit maken want de auto was nog wel rijd-baar. Bij deze eerste proefrit na het ongeval hoorde de expert totaal niets, er was dus volgens hem geen enkel probleem met de versnellingsbak. Omdat ik het hier niet mee eens was heb ik mijn verzekeringsagent hiervan in kennis gesteld en ben ik een dag later met de chef werkplaats van het karosserie bedrijf gaan rijden om hem te laten horen wat er aan de hand was, en dat er mijns inziens waarschijnlijk een lager defect was opgetreden na de aanrijding op mijn rechtse voorwiel. De chef werkplaats beaamde mijn vermoeden en ik heb toen mijn verzekeringsagent hiervan op de hoogte gesteld en die kwam toen met het voorstel om een tweede onderzoek te laten doen. Dit tweede onderzoek gebeurde enkele dagen later weer door dezelfde expert die ook het eerste onderzoek had gedaan. En toen bleek inderdaad dat er wel geluiden uit de versnellingsbak kwamen die er niet in thuis hoorden. (toen hoorde hij ze dus wel !) Omdat het karosserie bedrijf waar de Patriot inmiddels stond niet over de kennis van versnellingsbakken beschikt werd de Patriot bij de betreffende voornoemde Jeep dealer in dezelfde straat op de brug gezet en heeft men de zaak besproken en bekeken en hier een rapport over opgemaakt. De bevindingen van dit rapport zal ik proberen in te scannen en hier te plaatsen.

Kortom indien U een aanrijding krijgt, althans zo is het mij uitgelegd, en Uw uitlaat valt op dat moment onder Uw auto vandaan dan hoeft de aanrijding hier niet de schuld van te zijn. Uw uitlaat kan gewoon rot zijn dus gewoon pech gehad. U moet bewijzen dat deze uitlaat nog in goede conditie verkeerde voordat U deze aanrijding kreeg. En bewijs dat dan maar eens. Credo van de verzekering: wie eist die bewijst ook maar.

Zoals eerder al aangegeven zal ik nu proberen het rapport van de expert in te scannen en hier te plaatsen in een volgend bericht. Om de privacy van de genoemde personen te bewaren zal ik pogen enkele namen zwart te lakken.

 

Patriot 1.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die schadeexpert is waarschijlijk ingehuurd door de verzekering van de tegenpartij. Die moet immers betalen.

Je mag altijd een contraexpertise doen wanneer je het niet eens bent met de expertise van de tegenpartij. Omdat je volledig verzekerd bent zou ik hiervoor contact opnemen met jouw eigen maatschappij. Wellicht wordt dit gewoon betaald.

Verder is het natuurlijk lastig om hierover iets te zeggen zonder meer informatie. Hoe groot is de zichtbare, wat is de huidige km-stand etc. Ik kan mij voorstellen dat ze niet zitten te wachten op een bakrevisie bij een auto met heel veel km.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Op ‎27‎/‎2‎/‎2020 om 10:24 PM zei patriot:

Beste forum gebruikers.

Bedankt voor jullie reactie's en suggesties tot nu toe.

Inmiddels is er een contra-expertise aangevraagd en tevens is de rechtsbijstand verzekering ingeschakeld.

Word vervolgd.

Vervolg van deze story.

 

Inmiddels zijn wij twee maanden verder en mijn Patriot is nog steeds niet rij klaar.

De auto is omdat ik er verder mee weigerde te rijden omdat niet alleen de schade in de bak dan niet alleen nog groter zou worden, maar ook nog eens een keer het gevaar bestond dat de bak zou blokkeren of vast zou lopen met de nodige gevolgen van dien weggehaald bij het carrosserie bedrijf waar hij nog altijd stond naar een garage bedrijf gebracht wat mijn vertrouwen had.

Afwachtende wat de verzekering zou zeggen/doen. Vervolgens gebeurde er helemaal niets meer...….  Toen heb ik maar zelf initiatief getoond en het garage bedrijf waar hij stond opdracht gegeven de bak er onder uit te bouwen en over te brengen naar een versnellingsbakken revisie bedrijf.

Inmiddels werd er op mijn aandringen!!! uiteindelijk mijn rechtsbijstand ingeschakeld.

Hier is de bak toen gedemonteerd en men heeft vastgesteld dat de hoofdas een optater heeft gehad, daardoor is een binnenring van het conische eind kegel rollen lager los op de as komen zitten en deze binnenring is door de testritten van de expert (en door het heen en weer rijden na de aanrijding tussen de verschillende bedrijven na de aanrijding in de strijd wie wat moest doen) gaan meedraaien op de hoofdas. Dus er moest een nieuwe hoofdas in. Deze hoofdas alleen al kost 1250 euro. Als hij nu ook nog te leveren was, dan ging het nog, maar deze as is totaal niet leverbaar kwam het bedrijf achter waar de gedemonteerde bak lag.

En men adviseerde mij op zoek te gaan naar een andere versnellingsbak. (bak type T355)

En nu komt weer het verhaal verzekering om de hoek kijken, er moest een second opinie komen. Een expert om deze second opinie te laten doen moest ik echter zelf zoeken.   Een second opinie kost, (ik hoop dat U op een stoel zit 650 euro!!!!!) met het risico dat dit gewoon weggegooid geld is want ik ben er inmiddels achter gekomen dat deze z.g. experts elkaar allemaal het hand boven de hoofd houden. (een grote kliek) En om nu het risico te vermijden dat ik dit geld ook nog kwijt zou zijn ben ik inderdaad maar op zoek gegaan naar een ruil-bak.

Toen ik deze ruil-bak uiteindelijk gevonden had (met inruil van mijn beschadigde bak) en hem mee naar huis genomen had kreeg ik bij thuiskomst de mail van de rechtsbijstand verzekering dat men eventueel de kosten van een second opinie voor hun rekening wilde nemen.

Maar ik had nu al een andere bak aangeschaft en de oude ingeruild zodat juridisch de zaak nogal ingewikkeld lag want hoe kun je nu een en het ander bewijzen. Wat was er eerder de kip of het ei. De schade aan de bak of de schade aan de aanrijding. Wat een juridische haarkloverij. Inmiddels is de bak gearriveerd bij het bedrijf wat hem gaat inbouwen zoals ik eerder vermeld had en nu wachten we maar verder even af.

Word vervolgd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...