Jump to content
Sign in to follow this  
michel1972

Ontluchtingsslang brandstoftank

Recommended Posts

Ik heb op mijn brandstoftank de brandstofslang en ontluchtingsslang zitten. Wat hebben jullie met de ontluchtingsslang gedaan? Hebben jullie die ergens hoog en droog zitten of gewoon ergens onder de body geplaatst of iets anders mee gedaan?

3 hours ago, JeePee said:

Heb je geen aansluiting hiervoor op de vulopening?

Op de vulopening heb ik de fuel filler hoose en de fuel filler vent hoose aangesloten zitten op de 15 gallon tank. Op de fuel sending unit had de vorige eigenaar de brandstofslang en een ventilatieslang geplaatst. De ventilatieslang had de vorige eigenaar tegen de body bevestigd met een breather hoose dop erop. Zit er een slang teveel op de fuel sending unit?

sending unit.jpg

Sensor unit heeft 2 aansluitingen de grote in voor de aanzuig en de kleine is voor de retour.

Aan de linker bovenzijde van de tank zouden 2 aansluitingen moeten zitten voor de ontluchting, deze gaan naar een liquid check valve.

• Like 1

2 hours ago, Green bear said:

Sensor unit heeft 2 aansluitingen de grote in voor de aanzuig en de kleine is voor de retour.

Aan de linker bovenzijde van de tank zouden 2 aansluitingen moeten zitten voor de ontluchting, deze gaan naar een liquid check valve.

Ed,

Op de brandstoftank zitten inderdaad 2 aansluitingen en daar zit een leiding op van de ene aansluiting naar de andere aansluiting. Dus die ontluchting is niet in gebruik.

Ik kan dus op de sensor unit de retour leiding afsluiten want die heb ik niet maar hoe zit het dan met de ontluchting verder.

Gr Michel

origineel lopen er 2 slangen van de tank naar de  liquid check valve, (deze zit achter in het binnen scherm)  vandaar gaat er 1 slang naar de canister ( deze zit bij de motor aan de bestuurders kant ) de canister is een grote ronde pot mat boven 4 aansluitingen.

De benzine dampen lopen via   liquid check valve naar de canister deze verzamelt de dampen en worden afgevoerd via de vacuüm poort van de carb  of intake en tot ontbranding gebracht in de motor.

• Like 1

1 minute ago, Green bear said:

origineel lopen er 2 slangen van de tank naar de  liquid check valve, (deze zit achter in het binnen scherm)  vandaar gaat er 1 slang naar de canister ( deze zit bij de motor aan de bestuurders kant ) de canister is een grote ronde pot mat boven 4 aansluitingen.

De benzine dampen lopen via   liquid check valve naar de canister deze verzamelt de dampen en worden afgevoerd via de vacuüm poort van de carb  of intake en tot ontbranding gebracht in de motor.

Ed,

Op deze CJ6 is alles net even anders als de info die ik op de forums tegen kom. Bij de dozen met onderdelen die ik bij de CJ6 meekreeg zit inderdaad een liquid check valve en een rollover valve maar deze zijn redelijk aangetast door de tand des tijds. Volgens tekening zou het er zo uit moeten zien origineel maar dat is niet het geval.

Die liquid check valve is toch hoofdzakelijk smog / milieu / emissie gerelateerd. Eerdere modellen hadden dit niet zover ik kan zien. Heb jij op jouw CJ5 deze zaken ook zitten?

image.png.26c96337e99fa29aa50b1cfc14c70489.png

Op de vlotter unit zit normaal gesproken de zuigleiding naar de brandstofpomp en de retour leiding vanaf de carburateur. De beluchting gaat vanaf een separate aansluiting op de tank -via de rollover check valve- naar de charcoal cannister.

De check valve sluit af, mocht de wagen op z'n kant gaan. Een veiligheids dingetje dus.

De cannister is een emissie ding, er komen zo geen brandstof dampen in de buitenlucht. De koolstof in de cannister absorbeert de dampen, en staat deze later weer af aan de verbrandingslucht.

Bij m'n 80er zat het er op, maar niet meer werkend, dus verwijderd. Bij de 86er idem..... De 80er had  een stalen tank en de 86er heeft een kunstof tank, systeem was bij beide gelijk. De twee aansluiting heb ik met een kort slangetje doorgelust. Wel gezorgd voor een tankdop met beluchting.

• Like 1

12 minutes ago, Ab said:

Op de vlotter unit zit normaal gesproken de zuigleiding naar de brandstofpomp en de retour leiding vanaf de carburateur. De beluchting gaat vanaf een separate aansluiting op de tank -via de rollover check valve- naar de charcoal cannister.

De check valve sluit af, mocht de wagen op z'n kant gaan. Een veiligheids dingetje dus.

De cannister is een emissie ding, er komen zo geen brandstof dampen in de buitenlucht. De koolstof in de cannister absorbeert de dampen, en staat deze later weer af aan de verbrandingslucht.

Bij m'n 80er zat het er op, maar niet meer werkend, dus verwijderd. Bij de 86er idem..... De 80er had  een stalen tank en de 86er heeft een kunstof tank, systeem was bij beide gelijk. De twee aansluiting heb ik met een kort slangetje doorgelust. Wel gezorgd voor een tankdop met beluchting.

Ab,

Origineel zit bij een CJ6 alleen de zuigleiding naar de brandstofpomp maar bij deze army uitvoering heb ik gemerkt is veel anders dan ik kan vinden op het internet.

Wat voor tankdop heb jij gebruikt? Ik had niet zoveel keus. Deze paste alleen.

17726.07.jpg

Ah... militaire uitvoering.... die zijn meest net even anders... Het maakt in feite niet veel uit, geen retour zegt meer iets over de brandstof pomp en de carburateur, deze zijn dus anders t.o.v. de civiele versies.

Die tankdop lijkt er inderdaad op, ik zal morgen eens kijken....

11 minutes ago, Ab said:

Ah... militaire uitvoering.... die zijn meest net even anders... Het maakt in feite niet veel uit, geen retour zegt meer iets over de brandstof pomp en de carburateur, deze zijn dus anders t.o.v. de civiele versies.

Die tankdop lijkt er inderdaad op, ik zal morgen eens kijken....

De carb is zowiezo vervangen door de vorige eigenaar daar deze nu een elektrische choke heeft. Verder is het moeilijk te zeggen wat er allemaal anders is. Ik kocht hem van een handelaar en die wilde alleen maar geld zien. Verder had hij niks met jeeps.

22 minutes ago, Ab said:

Uh... maar is het een M170?

Hij komt van het Zweedse leger vandaan. Grootste verschil wat mij opviel was de opbouw van het chassis. Dat is anders dan de burger uitvoeringen. Verder wel de T150 bak, Dana 20 tussenbak, Dana 30 vooras, AMC 20 achteras en 258 6 cilinder motor. Wel is de bodemplaat tussenbak anders dan bij de burger uitvoering.

Het kan zomaar zijn dat deze aanpassingen natuurlijk in het verleden hebben plaatsgevonden in Zweden of elders. Geen idee want veel info is er gewoon niet te vinden.

Edited by michel1972