Jump to content
WranglerYP

Wrangler JK (2013) kabelboom Trekhaak monteren

Recommended Posts

Beste Jeep specialisten,

Ik wil graag een trekhaak monteren op mijn 2013 wrangler, de trekhaak is niet het probleem dat zit er zo op.

Echter over de bekabeling voor een 7 of 13 polige stekker ben ik wat minder zelfverzekerd.

Klopt het dat deze kabel van achter helemaal naar voren getrokken moet worden om vervolgens aan de CANBUS te monteren?
Ik vond bij Quadratec namelijk deze Y kabel die simpel aan het achterlicht bevestigd hoeft te worden en je vervolgens alleen naar onder richting de trekhaak hoeft te lijden.
https://www.quadratec.com/products/12015_1009_07.htm?utm_source=youtube&utm_medium=video&utm_campaign=install&utm_term=step-by-step&utm_content=quadratec-jk-hitch-wiring

Echter zit hier natuurlijk geen Europese stekker aan en ik vroeg me af of hier een simpel verloop tussen kan, of dat dit zeker niet gaat werken?

 

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uur geleden zei WranglerYP:

Beste Jeep specialisten,

Ik wil graag een trekhaak monteren op mijn 2013 wrangler, de trekhaak is niet het probleem dat zit er zo op.

Echter over de bekabeling voor een 7 of 13 polige stekker ben ik wat minder zelfverzekerd.

Klopt het dat deze kabel van achter helemaal naar voren getrokken moet worden om vervolgens aan de CANBUS te monteren?
Ik vond bij Quadratec namelijk deze Y kabel die simpel aan het achterlicht bevestigd hoeft te worden en je vervolgens alleen naar onder richting de trekhaak hoeft te lijden.
https://www.quadratec.com/products/12015_1009_07.htm?utm_source=youtube&utm_medium=video&utm_campaign=install&utm_term=step-by-step&utm_content=quadratec-jk-hitch-wiring

Echter zit hier natuurlijk geen Europese stekker aan en ik vroeg me af of hier een simpel verloop tussen kan, of dat dit zeker niet gaat werken?

 

Alvast bedankt!

 

Bij aansluiting rechtstreeks op de  achterlichten heb je kans op overbelasting van de aansturing  bovendien kan je dan enkel een 7 polige stekker aansluitng realiseren.

In de kabelboom naast de passagier stoel en rechts onder het dashbord zijn alle signalen aanwezig en kunnen daar afgetapt worden muv constante 12V

Het is raadzaam om de belasting op je  trekhaakbekabeling galvanisch te scheiden van de bekabeling in de  wrangler.

Heb je een sluiting of overbelasting aan je aanhanger dan blijft in dat geval je dure aanstuur electronica heel.

 

Dit is een set die je daarvoor kan gebruiken.

https://www.ebay.de/itm/WESTFALIA-Kabelsatz-E-Satz-Anhangerkupplung-13-polig-300210300113/182483969501?fits=Platform%3AJK&epid=1123962259&hash=item2a7ce465dd:g:9DMAAOSw5PJbFj83

of deze https://www.karelotoparts.nl/nl/product/98639/trekhaak-bedradingset-13-polig-jeep-wrangler?utm_source=marktplaats&utm_medium=referral

Edited by Groentje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 6/1/2020 om 2:04 PM zei WranglerYP:

Beste Jeep specialisten,

Ik wil graag een trekhaak monteren op mijn 2013 wrangler, de trekhaak is niet het probleem dat zit er zo op.

Echter over de bekabeling voor een 7 of 13 polige stekker ben ik wat minder zelfverzekerd.

Klopt het dat deze kabel van achter helemaal naar voren getrokken moet worden om vervolgens aan de CANBUS te monteren?
Ik vond bij Quadratec namelijk deze Y kabel die simpel aan het achterlicht bevestigd hoeft te worden en je vervolgens alleen naar onder richting de trekhaak hoeft te lijden.
https://www.quadratec.com/products/12015_1009_07.htm?utm_source=youtube&utm_medium=video&utm_campaign=install&utm_term=step-by-step&utm_content=quadratec-jk-hitch-wiring

Echter zit hier natuurlijk geen Europese stekker aan en ik vroeg me af of hier een simpel verloop tussen kan, of dat dit zeker niet gaat werken?

 

Alvast bedankt!

Hi,

Zet je de trekhaak op een JK of een JKU?

Ik heb zelf een JKU 2012 en wil ook een trekhaak gaan monteren. Ben nog aan het uitzoeken welke en hoe.

 

Groet

AJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een Europese JK, moet je een ander set hebben dan uit de VS... Verlichting zit daar anders dan hier, knipperlicht en remlicht is gecombineerd.
Zou gewoon een set in Europa kopen, hier hebben ze 2 sets: Europees en VS uitvoeringen. In een JK of JKU zit hierin geen verschil.

Ikzelf heb een VS import JK en dan is het inderdaad een redelijk klusje. (oa het knipperlicht moet je van voren oppakken ipv bij het achterlicht...)

Succes en groet Roo (sorry voor de trage reactie, beetje druk gehad) 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Roo,

Thanks voor je bericht. Ik snap dat je het druk hebt 😉

Ik heb uiteindelijk Siert gevraagd of hij het voor mij wil doen en die heeft een heule mooie afneembare Brink voor mij erop gezet. Erg blij mee 🙂 Dus nu kan de aanhanger erachter. 

Moet alleen nog ff een en ander uitzoeken over gewichten. De Wrangler mag max 1000kg en mijn aanhanger heeft een technisch max laadvermogen van 1500kg. Moet kijken of ik nu voor de RDW en dus op het kenteken het laadvermogen van 1500 naar 1000 moet verlagen. Koste iets van 75 euro. Of kan ik er gewoon mee rijden zolang ik zorg dat lading en kar max 1000 kg is... Veul verschillende berichten op internet dus even uitvogelen 🙂

Grtz

AJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi AJ,

Technische gezien kan jouw JKU meer trekken dan nu op kenteken staat, heeft te maken met een belastingvoordeel bij het op kenteken zetten...
(mijne staat op 1705kg en is een 2 deurs)
Volgens de dealers kon je kiezen welk pakket je wilde, zodat ze iets 'goedkoper' werden.
Maar technisch waren ze gelijk aan degene die 2500kg konden trekken. (2500 is ff uit mijn hoofd)

Weet dat dit in meerdere landen in Europa van toepassing was, sowieso in België ook.
Dit was gelijk met de nieuwe 2012 motor verlaagd naar max 2500, terwijl de oudere versie max 3500 was. Terwijl de motor alleen maar meer vermogen had gekregen..... (??)

Ikzelf heb bij de RDW mijn tenttrailer op 1250kg laten zetten ipv 1500kg, zodat de combi totaal onder de 3500kg blijft mochten ze ooit weer de regels veranderen.
Een 'herkeuring' voor je JKU zou voor jouw beter zijn, al is dit wel prijziger en lastiger dan een aanhanger aanpassen vermoed ik.
Zijn zelfs JK's/TJ's ect. met 0kg op kenteken, foutje bij de RDW... Zeker bij import Jeeps uit landen waar dit gewicht nvt is.

Succes met de keuze en spreken elkaar vast weer een keer na het Coronatijdperk.... 

Groet Roo  😎

 

Edited by Roo4JK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier op kenteken van een JKU

Geremd 3500 kg

ongeremd 450 kg  😲

max massa samenstel  5950 kg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur geleden zei -AJ-:

 

 

Moet alleen nog ff een en ander uitzoeken over gewichten. De Wrangler mag max 1000kg en mijn aanhanger heeft een technisch max laadvermogen van 1500kg. Moet kijken of ik nu voor de RDW en dus op het kenteken het laadvermogen van 1500 naar 1000 moet verlagen. Koste iets van 75 euro. Of kan ik er gewoon mee rijden zolang ik zorg dat lading en kar max 1000 kg is... Veul verschillende berichten op internet dus even uitvogelen 🙂

Grtz

AJ

Op internet kom je helaas veel verkeerde antwoorden tegen. 
 

Het plaatje laat zien welk rijbewijs je nodig hebt. 

Op de kentekencard van de auto en de aanhanger (> 750) kg staat de toegestane maximale massa (MTM) vermeld. 

Het maximale laadvermogen per voertuig kun je vinden door het kenteken op de website www.rdw.nl in te voeren. Uiteraard mag je niet overladen.
Ook lees je op de website hoeveel gewicht de auto maximaal mag trekken.

 

Een E achter B rijbewijs halen is niet heel erg moeilijk met een klein beetje voorbereiden en oefenen. Van een ochtend rijles met ‘s middags examen heb ik echt veel geleerd over veilig rijden met een zware en lange aanhanger. .

 

image.jpeg

Edited by Kapt. Bob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi all,

 

Dank voor alle informatie. Het rijbewijs is geen probleem. De vraag is eigenlijk concreter:

1. De wrangler van mij mag max 1000 kg geremd trekken

2. Mijn aanhanger heeft maximale massa van 1500kg (dat is gewicht aanhanger plus laadvermogen) Dat staat ook op het kenteken.

 

Nu wil ik deze aanhanger achter de Wrangler zetten; Moet ik het TMM (toegestane Maximum Massa) op het kenteken bewijs aan laten passen naar 1000 kg om de aanhanger legaal achter de Wrangler te hebben of moet ik gewoon zorgen dat de maximale massa niet boven de 1000 kg komt en hoef ik het kenteken niet aan te passen? 

Kenteken  aanpassen kost 7 tientjes en 1000kg is voor mij genoeg voor nu, dus het is meer een principe vraag.

Greetz!

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuten geleden zei Groentje:

Hier op kenteken van een JKU

Geremd 3500 kg

ongeremd 450 kg  😲

max massa samenstel  5950 kg

Hi Groentje,

Dat zijn mooie nummers. Maar waarschijnlijk diesel???

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uur geleden zei Roo4JK:

Hoi AJ,

Technische gezien kan jouw JKU meer trekken dan nu op kenteken staat, heeft te maken met een belastingvoordeel bij het op kenteken zetten...
(mijne staat op 1705kg en is een 2 deurs)
Volgens de dealers kon je kiezen welk pakket je wilde, zodat ze iets 'goedkoper' werden.
Maar technisch waren ze gelijk aan degene die 2500kg konden trekken. (2500 is ff uit mijn hoofd)

Weet dat dit in meerdere landen in Europa van toepassing was, sowieso in België ook.
Dit was gelijk met de nieuwe 2012 motor verlaagd naar max 2500, terwijl de oudere versie max 3500 was. Terwijl de motor alleen maar meer vermogen had gekregen..... (??)

Ikzelf heb bij de RDW mijn tenttrailer op 1250kg laten zetten ipv 1500kg, zodat de combi totaal onder de 3500kg blijft mochten ze ooit weer de regels veranderen.
Een 'herkeuring' voor je JKU zou voor jouw beter zijn, al is dit wel prijziger en lastiger dan een aanhanger aanpassen vermoed ik.
Zijn zelfs JK's/TJ's ect. met 0kg op kenteken, foutje bij de RDW... Zeker bij import Jeeps uit landen waar dit gewicht nvt is.

Succes met de keuze en spreken elkaar vast weer een keer na het Coronatijdperk.... 

Groet Roo  😎

 

Hi Roo,

Ik zal eens kijken wat een herkeuring zou kosten; misschien handig voor de toekomst om iet om te kamperen erachter te doen. Misschien zijn er mensen op het forum die een hoger trekgewicht op een 3.6L JKU hebben?

Ik kreeg van een Jeep dealer te horen dat het lage trekgewicht kwam door de versnellingsbak van de JKU; deze zou het niet aankunnen? hmmm

 

Greetz

Annejan

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei -AJ-:

Hi Groentje,

Dat zijn mooie nummers. Maar waarschijnlijk diesel???

 

Geen diesel.

 JKU uit 2007 met de 3,8 liter V6 , benzine en automatische transmissie

Edited by Groentje

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei -AJ-:

Hi Roo,

Ik zal eens kijken wat een herkeuring zou kosten; misschien handig voor de toekomst om iet om te kamperen erachter te doen. Misschien zijn er mensen op het forum die een hoger trekgewicht op een 3.6L JKU hebben?

Ik kreeg van een Jeep dealer te horen dat het lage trekgewicht kwam door de versnellingsbak van de JKU; deze zou het niet aankunnen? hmmm

 

Greetz

Annejan

 

 

Bij Kardol staat een JKU sahara 3.6 te koop kenteken JV481T waarvan volgens de RDW........

G
Massa rijklaar
 
1995 kg
 
 
Massa ledig voertuig
 
1895 kg
 
F.1
Technische max. massa voertuig
 
2540 kg
 
F.2
Toegestane max. massa voertuig
 
2540 kg
 
F.3
Maximum massa samenstel
 
4540 kg
 
O.1
Aanhangwagen geremd
 
2000 kg
 
O.2
Aanhangwagen ongeremd
 
750 kg

 

 

 

Edited by Groentje

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei -AJ-:

Hi all,

 

Dank voor alle informatie. Het rijbewijs is geen probleem. De vraag is eigenlijk concreter:

1. De wrangler van mij mag max 1000 kg geremd trekken

2. Mijn aanhanger heeft maximale massa van 1500kg (dat is gewicht aanhanger plus laadvermogen) Dat staat ook op het kenteken.

 

Nu wil ik deze aanhanger achter de Wrangler zetten; Moet ik het TMM (toegestane Maximum Massa) op het kenteken bewijs aan laten passen naar 1000 kg om de aanhanger legaal achter de Wrangler te hebben of moet ik gewoon zorgen dat de maximale massa niet boven de 1000 kg komt en hoef ik het kenteken niet aan te passen? 

Kenteken  aanpassen kost 7 tientjes en 1000kg is voor mij genoeg voor nu, dus het is meer een principe vraag.

Greetz!

 

 

 

Dag AJ, ik moest even zoeken maar volgens mij is dit wetsartikel op jouw situatie van toepassing. 

 

 

 

893E60C9-9774-4E30-8847-01906DF7A982.jpeg

Edited by Kapt. Bob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...