Jump to content
Sign in to follow this  
michel1972

Lengte shocks voorzijde Jeep CJ6

Recommended Posts

De takel gebruiken is geen succes doordat de banden maar een beetje buiten de fenders vallen en ik de fenders al definitief bevestigd heb. Ga bij mijn buurman zijn tractor lenen met lepels achterop. Want anders kom ik er nooit achter wat ik nodig ga hebben. Werkt ook een stuk veiliger zo.

Thanx Ab

9 uur geleden zei michel1972:

Ed,

Duidelijk en logisch verhaal.

Jij hebt onder jouw CJ5 ook een YJ verhoging zitten. Hoeveel inch lift is dat en wat was jouw resultaat bij de flextest. Welke shocks ga jij gebruiken en heb jij de originele ophangpunten nog of zelf nieuwe punten gemaakt?

Onder de Cj5 zit een 2,5 inch lift van Rubicon Express, en de shocks zijn Rancho RS 9000XL  RS 999126

COMPRESSED LENGTH EXTENDED LENGTH TRAVEL LENGTH LOWER MOUNTING CODE UPPER MOUNTING CODE PARTS PACK
16.375 26.063 9.688

Ik heb de ophang van het Frame veranderd naar de steek van de maatvoering van de  YJ bladen en het veerpakket van de achteras 40mm naar achter geplaatst zodat de 35inch banden beter in de kuip vallen,  de vooras 30mm naar voren gezet.

IMG_9876.jpg.6c0113280752286440b1106336af8203.jpg

Nieuwen ophangpunten gemaakt en het frame gedubbeld met U profielen ter versteviging boven de ophanging, 

IMG_0893.jpg.1764df286ef69bd7edde1eca6182c5f5.jpg       IMG_0895.jpg.d8ece994b2319930c2cde1313f1549eb.jpg

Alle ophanging gemaakt voor 2,5 inch breed en de buizen opmaat gemaakt zodat de rubbers van de veerbladen ook passen in de ophanging, hierdoor heb ik maar 1 soort rubber bushing voor het hele geheel.

IMG_9473.jpg.59c04b87b59a92c9cb52b56a59cab0bf.jpg       1623694311_385DF0FA-B6F7-41F8-8948-8011774776BF(3).jpg.b08fa410f0b0f2c4b4c9cccf8511a77e.jpg 

Ik moet nog een aanpassing doen aan de Shock mounts voor en achter, even kijken of ik die ook zelf ga maken of dat ik Shock towers van een Ford F250 pickup ga gebruiken.

IMG_0892.jpg

385DF0FA-B6F7-41F8-8948-8011774776BF (2) - kopie.jpg

Edited by Green bear
  • Like 1

Ziet er netjes zo uit Ed.

De vooras heb jij iets naar voren geplaatst. Is dit ook om de banden beter in de kuip te laten vallen?

Heb jij een bodylift?

Het lijkt er zo op het zicht op dat jij met jouw 35 ers meer ruimte op de vooras heb zitten tusen band en fenders dan ik heb en ik heb er nog 33 ers op zitten. Ben bang dat ik met 35 ers de boel ga raken. Dan zal ik dat risico moeten vermijden door de bumpstops aan te passen.

Ja de vooras is naar voren geplaatst om de banden beter in de kuipen te laten vallen, voor dat ik het veer systeem van de Yj ging plaatsen heb ik op het internet gekeken en zag bij veel CJ5jes dat de assen met banden naar binnen stonden en dat is niet wat ik wou.

Zelf vind ik het mooier als de band in het centre van het spatbord ligt, dus niet zoals op deze foto.

Jeep - good picture

Nee ik heb geen Body lift maar ik denk er wel over na dan kan ik de Dana 300 nog meer draaien, ik wil graag een flat belly onder de jeep.

Als de Body omhoog gaat kort ik de shackles in zodat het totaal plaatje weer klopt.

Meer ruimte tussen de fenders komt doordat ik rubicon 2,5 heb en jij OME  en ik heb geen stock ophangpunten, die zitten strakker tegen het frame.

Als je met 35 bandjes wil gaan rijden zou ik wel je frame gaan dubbelen bij de ophangpunten, het U frame van de jeep is niet zo sterk als de latere versies. 

Edited by Green bear
  • Like 1

17 hours ago, Green bear said:

Ja de vooras is naar voren geplaatst om de banden beter in de kuipen te laten vallen, voor dat ik het veer systeem van de Yj ging plaatsen heb ik op het internet gekeken en zag bij veel CJ5jes dat de assen met banden naar binnen stonden en dat is niet wat ik wou.

Zelf vind ik het mooier als de band in het centre van het spatbord ligt, dus niet zoals op deze foto.

Jeep - good picture

Nee ik heb geen Body lift maar ik denk er wel over na dan kan ik de Dana 300 nog meer draaien, ik wil graag een flat belly onder de jeep.

Als de Body omhoog gaat kort ik de shackles in zodat het totaal plaatje weer klopt.

Meer ruimte tussen de fenders komt doordat ik rubicon 2,5 heb en jij OME  en ik heb geen stock ophangpunten, die zitten strakker tegen het frame.

Als je met 35 bandjes wil gaan rijden zou ik wel je frame gaan dubbelen bij de ophangpunten, het U frame van de jeep is niet zo sterk als de latere versies. 

Hoi Ed dank voor de uitleg.

Als Rubicon zegt 2.5 inch dan is het vaak net ietsje meer heb ik wel eens gelezen. De OME set haalt net de 2.5 inch lift.

Mijn vooras zit niet zoals de as op de foto. Die zit ook ietsje verder naar voren toe. Ik heb tussen de banden en fenders / schermen 16cm ruimte zitten. De Bumpstops staan 12cm toe dus dat zou genoeg moeten zijn.

Hoe heet het chassis die jij hebt? Dat ziet er anders uit als mijn chassis constructie. Daar de mijne gesloten is en de jouwe open lijkt. 

Vooras schermen 33 inch.jpg

chassis cj6 bladveer positie.jpg

chassis cj6 punten veer.jpg

Vandaag gemeten wat er nodig is aan ingaande lengte shock tot aan de bumpstop. Dat bedraagt 11cm als wiel helemaal ingeveerd is tot aan bumpstop. Uitgaande slag moet ik nog gaan doen

flex vooras.jpg

Ik ben vandaag nog even wat metingen gedaan m.b.t het meten van de aandrijfas achter na het plaatsen van een clockring tussen de T176 en de Dana 300 voor de minimale lengte van de aandrijfas en heb gelijk even de uitslagen van de schocks gemeten bij mij.

Vooras bij het veren was Max 59Cm en Min 37Cm , de bump stop wordt ook bij mij 110Mm 

IMG_0916.jpg

IMG_0936 - kopie.jpg

IMG_0939.jpg

IMG_0917.jpg

• Like 1

Netjes zo Ed!

Met deze info kan ik zeker uit de voeten en weet ik dus zeker dat ik de flex nauwkeurig moet gaan meten want dat is een behoorlijke flex die jij hebt zo.

Hoeveel cm is de afstand van jouw shock in rust nu?

Jij gebruikt boomerang shackles. Wat is de afstand van hart tot hart shackle bij jou. Denk 14cm als ik het zo goed zie lijkt mij. Ik zit op 10cm nu.

Mies,

Het is heel simpel;  meten is weten

Wat voor mij werkt hoeft niet voor jou te werken, we hebben een ander veersysteem en een ander chassis lengte.

Door testen weet je meer, wij geven je een richtlijn en je zal zelf moeten uitdokteren  wat voor jou werkt.

De afstand bij mij is in rust 500 mm en ik ga de bovenste ophanging verlengen met 50mm aangezien  ik niet uit kom bij het in veren met de shocks.

De boomerang shackles hart op hart zijn bij mij  12,5mm, 

• Like 1

Hoi Ed,

Ja ik moet inderdaad meten. Daar heb je helemaal gelijk in. Aan de hand van jouw gegevens weet ik nu wel dat ik niet weg ga komen qua shocklengte. Ik zal zowieso het bevestigingspunt aan het chassis moeten aanpassen. Er zijn namelijk niet veel shocks in omloop die bij een vaste waarde van 17.7 inch in rust ook nog eens 4.5 inch kunnen inveren en 4.5 inch kunnen uitveren. Als ik het bevestigingspunt chassis verhoog krijg ik ineens veel meer keus in shocks die geschikt zijn.

Ik ga komend weekend de flex meten. Thanx voor je hulp Ed