Jump to content
Sign in to follow this  
michel1972

Lengte shocks voorzijde Jeep CJ6

Recommended Posts

Ik zit met het volgende.

Voor de voorzijde van de jeep moet ik shocks gaan plaatsen. Ik kan shocks plaatsen die in standard positie 44 cm lang zijn van oog naar oog. Ik heb een 2.5 inch lift onder de jeep zitten van OME. Kan iemand mij aangeven hoeveel cm de shocks bij een dergelijke lift zullen inveren en uitveren? Is daar een formule voor ofzo.

Dank alvast

Allereerst natuurlijk een heel mooi 2020 Mies!

Bij de schokbrekers houd ik normaal aan dat het voertuig in rust nog 1/3 kan inveren en dus nog 2/3  van de beschikbare slag kan uitveren.  Soms betekent dat het verplaatsen van de montage punten.  

Schokbreker gegevens, over de slag en zo zoek ik op bij   gorancho.com ,  dan natuurlijk aanslagrubbers op maat plaatsen.

Groeten en succes van MP alias Siert.

Hoi Siert,

Ook de beste wensen he namens mij, vrouwen en kinderen.

Montagepunten verplaatsen is lastig daar dit bij de CJ6 gelast zit aan het chassis en het chassis behandeld is. Dus het liefst doe ik daar zo min als mogelijk mee maar dan heb ik ook gelijk het problem te pakken. Die 1/3 2/3 regel ken ik maar gaat totaal niet lukken dan. Dan zou de shock bij inveren 30cm moeten zijn en bij uitveren 73 cm. Ik heb gezocht via de summit link naar geschikte shocks maar met de standard maat van 44 cm heb je niet veel keus. dan kom je in het segment waarbij de shocks max 10cm inveren en 10 cm uitveren. Veel keus heb je dan helaas niet.

Het is iets minder lastig, de regel gaat over de slag.

Dus stel je hebt 20 cm slag, dan zou je in rust nog 7 cm kunnen inveren en nog 14 cm uitveren. Dat betekent dat de schok dus een lengte van  44 min 7 is 37 cm IN en 44 plus 14 is 58cm UIT uit zou moeten hebben.

Ingewikkeld in formule vorm....  lengte Max uit - lengte Max in = Slag.      Lengte Max in + 1/3 Slag = lengte in rust, kennelijk bij jou dus 44 cm.

Succes, Siert. 

Ps, geef de kinderen een zoen en de vrouwen een poot..... 

12 minutes ago, REAL STRANGLER said:

Het is iets minder lastig, de regel gaat over de slag.

Dus stel je hebt 20 cm slag, dan zou je in rust nog 7 cm kunnen inveren en nog 14 cm uitveren. Dat betekent dat de schok dus een lengte van  44 min 7 is 37 cm IN en 44 plus 14 is 58cm UIT uit zou moeten hebben.

Ingewikkeld in formule vorm....  lengte Max uit - lengte Max in = Slag.      Lengte Max in + 1/3 Slag = lengte in rust, kennelijk bij jou dus 44 cm.

Succes, Siert. 

Ps, geef de kinderen een zoen en de vrouwen een poot..... 

Siert,

De slag kan ik het beste meten door een flextest te doen zeker of is er een makkelijker manier voor?

Ik zou zeker een Flextest doen dit geeft +- 90% de uitslag van de flex, 

Als ik naar je foto´s kijk lijkt het wel of je shackles achter vrij recht op je frame staan, ik zou de ophangpunten  zelf  1,5 a 2 cm meer naar voren plaatsen indien mogelijk, dit zorgt voor een beter rijcomfort en flex. 

Met het verhogen van onze. CJ liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Na flexen de slag t..o.v. het chassis bepaald en een nieuwe schokdempersteun gemaakt. Deze met bouten aan het chassis bevestigd.

Wat betreft de stand van de veerschommels, dat is een goeie om met flexen te controleren, je wilt niet dat deze de verkeerde kant op gaat..... 

• Like 1

Hoi Siert. De stand op de wielen in rust tussen beide bevestigingspunten shocks bedraagt hart tot hart 44cm. Ik heb bumpstops op de vooras zitten die 12.5 cm boven de as bevestigd zitten.

Hoi Ed De shackles achter staan inderdaad behoorlijk recht. Ik had eerst YJ boomerang shackles ivm YJ bladveren maar die vond ik te lang 14 cm t.o.v. 7 cm origineel. Ben toen over gestapt naar 10 cm shackles. Hierdoor zijn ze een heel klein beetje schuiner gaan staan. Verplaatsen is een optie inderdaad maar vergt wel wat werk mede doordat alles reeds gelast zit in de chassisbalken. Ik moet er wel bijzeggen dat de brandstoftank helemaal leeg is en dat ik achter de heavy duty bladveren heb zitten en voor de normale bladveren. Misschien overzetten een optie om de shackles schuiner te krijgen. Zie fotos positie shackles voor en achter

Hoi Ab ik moet eens gaan kijken wat er mogelijk is. Door de bumpstops zal de as in ieder geval niet meer als 12.5 cm inveren en dat lijkt mij ook vrij veel voor een 2.5 inch bladveren lift. Wat is nu belangrijker. De ingaande slag of uitgaande slag?

shackle voor.jpg

shackle achter.jpg

Als ik onder het chassis 4 keggen plaats dan hangt de jeep vrij van de grond en de wielen dus iets vrij. Heb ik dan de maximale uitgaande slag bereikt van de bladveren of zit daar nog wat rek in?

Mies, in de praktijk komt de flex meestal door het uitveren .  Bij het flexen draait de as, het belastte wiel draagt de halve auto omdat het bijna vrijhangend  wiel niets meer draagt. Daardoor bewegen de wielen ook veel meer dan de vrije slag van de schokbreker.

Succes, Siert. 

Met de inveren moet je in ieder geval een paar centimeter slag overhouden op de demper. Je wilt namelijk niet dat het halve gewicht van je wagen op de eindaanslag van de demper rust.

Met uitveren is dit minder belangrijk, je beperkt hoogstens de wieluitslag. Het gewicht wat aan de demper "hangt" is hooguit het gewicht van de as.

Heb je beschikking over een heftruck Michel? Das wel de makkelijkste manier om snel en veilig je flex te bepalen.

40 minutes ago, Ab said:

Met de inveren moet je in ieder geval een paar centimeter slag overhouden op de demper. Je wilt namelijk niet dat het halve gewicht van je wagen op de eindaanslag van de demper rust.

Met uitveren is dit minder belangrijk, je beperkt hoogstens de wieluitslag. Het gewicht wat aan de demper "hangt" is hooguit het gewicht van de as.

Heb je beschikking over een heftruck Michel? Das wel de makkelijkste manier om snel en veilig je flex te bepalen.

Hoi Ab,

Heftrucks zat hier alleen iets te groot voor het goeie. Dit formaat rijdt hier rond.

Ik kan de motorlift gebruiken. Die heeft een capaciteit van 1500kg op het kortste punt. Kan dan eventueel een wiel optillen.

Heftruk.jpg

Da's inderdaad een beetje overkill 🙂

Motorlift gaat ook prima. 

2 uur geleden zei michel1972:

Hoi Siert. De stand op de wielen in rust tussen beide bevestigingspunten shocks bedraagt hart tot hart 44cm. Ik heb bumpstops op de vooras zitten die 12.5 cm boven de as bevestigd zitten.

Hoi Ed De shackles achter staan inderdaad behoorlijk recht. Ik had eerst YJ boomerang shackles ivm YJ bladveren maar die vond ik te lang 14 cm t.o.v. 7 cm origineel. Ben toen over gestapt naar 10 cm shackles. Hierdoor zijn ze een heel klein beetje schuiner gaan staan. Verplaatsen is een optie inderdaad maar vergt wel wat werk mede doordat alles reeds gelast zit in de chassisbalken. Ik moet er wel bijzeggen dat de brandstoftank helemaal leeg is en dat ik achter de heavy duty bladveren heb zitten en voor de normale bladveren. Misschien overzetten een optie om de shackles schuiner te krijgen. Zie fotos positie shackles voor en achter

Hoi Ab ik moet eens gaan kijken wat er mogelijk is. Door de bumpstops zal de as in ieder geval niet meer als 12.5 cm inveren en dat lijkt mij ook vrij veel voor een 2.5 inch bladveren lift. Wat is nu belangrijker. De ingaande slag of uitgaande slag?

shackle voor.jpg

shackle achter.jpg

De shackles voor zie ik geen probleem maar achter zou verbeterd kunnen worden, zet de ophanging minimaal onder een hoek van 20 graden  ( dit gezien uit het oogpunt van hart shackle mount tot hart bushing van het veerblad) dit verbeterd de reactie tussen het veerblad en de shackle bij het inveren op de weg en offroad.

Als ik naar de foto kijk van de ophanging achter denk ik dat deze onder een hoek van +- 12 graden staat.

Verder zoals Siert en Ab zeggen;  pak 1 punt bij het wiel en flex omhoog doe dit voor en achter, haal hier de waarden uit voor de shocks en ophanging.

Ik heb mijn studie al gehad met mijn CJ5,  ik heb de ophanging en aanpassingen met het veerpakket van de Yj al gehad.

Helaas kan ik deze niet met je delen aangezien onze wielbasis niet het zelfde zijn.

Suc6 

• Like 1

8 hours ago, Green bear said:

De shackles voor zie ik geen probleem maar achter zou verbeterd kunnen worden, zet de ophanging minimaal onder een hoek van 20 graden  ( dit gezien uit het oogpunt van hart shackle mount tot hart bushing van het veerblad) dit verbeterd de reactie tussen het veerblad en de shackle bij het inveren op de weg en offroad.

Als ik naar de foto kijk van de ophanging achter denk ik dat deze onder een hoek van +- 12 graden staat.

Verder zoals Siert en Ab zeggen;  pak 1 punt bij het wiel en flex omhoog doe dit voor en achter, haal hier de waarden uit voor de shocks en ophanging.

Ik heb mijn studie al gehad met mijn CJ5,  ik heb de ophanging en aanpassingen met het veerpakket van de Yj al gehad.

Helaas kan ik deze niet met je delen aangezien onze wielbasis niet het zelfde zijn.

Suc6 

Hoi Ed,

Ik ga de achterkant aanpassen en kijken hoeveel ik nog kan opschuiven achter. Elk stukje dat ik kan schuiven is een winst t.o.v. de huidige hoek.

De flextest moet ik effe uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen met de huidige middelen. Alle heftrucks zijn te groot hier dus zal ik iets anders moeten proberen.

Thanx Ed.

Edited by michel1972

Mies, heb net weer een project met een CJ5 afgerond en daar heb ik met een 2,5 lift de Rancho https://www.gorancho.com/products?cat=11 schok 7113  onder gezet.

De 7 serie is niet veel duurder dan de 5 maar wel prettiger.

Dat levert voor zo een huifkar een prima weggedrag op, zowel on- als off-road.

Succes, Siert. 

Vandaag begonnen met de flextest maar wil ff weten of het volgende op gaat hiervoor.

De heftruck is ff lastig te regelen hier in de polder dus ben ik aan het kijken of dit ook werkt. Ik weet dat de afstand in rust tussen de beide ophangpunten shock op de vooras 44cm bedraagt. Als ik het wiel 30cm omhoog til dan is de afstand tussen beide ophangpunten shock op de vooras nog 38cm. Dus 6cm ingeschoven bij 30cm flex.

Nu mijn vraag. Als ik nu het wiel 45cm zou optillen kan ik er dan vanuit gaan dat er dan 9cm ingeschoven is en bij 60cm optillen wiel er dan 12cm ingeschoven is of is dit wel heel makkelijk gedacht?

In praktijk zal dit tegen vallen, het wegdraaien van de shackles en de toenemende belasting van het  veerblad zullen je een ander beeld geven.

• Like 1

2 hours ago, Green bear said:

In praktijk zal dit tegen vallen, het wegdraaien van de shackles en de toenemende belasting van het  veerblad zullen je een ander beeld geven.

Ed,

Duidelijk en logisch verhaal.

Met de krik kan ik 50cm hoog komen. Ik ben nu tot 40cm hoog gegaan maar dan zit je echt op het randje van wat verantwoord is met de krik ivm wegdraaien shackles en wiel.

Heb positie shackle achter iets kunnen aanpassen door het ophangpunt iets te kunnen verplaatsen maar dat is niet veel geweest.

Jij hebt onder jouw CJ5 ook een YJ verhoging zitten. Hoeveel inch lift is dat en wat was jouw resultaat bij de flextest. Welke shocks ga jij gebruiken en heb jij de originele ophangpunten nog of zelf nieuwe punten gemaakt?

Shackle achter na aanpassing.jpg

Met onze CJ verhogen kwam ik voor op 65cm en achter 70cm wieluitslag. Dit is met 2,5 inch YJ verhogings veren van Rubicon Express

1 hour ago, Ab said:

Met onze CJ verhogen kwam ik voor op 65cm en achter 70cm wieluitslag. Dit is met 2,5 inch YJ verhogings veren van Rubicon Express

Ab is de wielbasis bepalend voor de flex verschillen tussen een CJ5, CJ6 en CJ7 bij een gelijkwaardige verhoging van de voertuigen.

3 hours ago, michel1972 said:

Ab is de wielbasis bepalend voor de flex verschillen tussen een CJ5, CJ6 en CJ7 bij een gelijkwaardige verhoging van de voertuigen.

Eigenlijk is flex en wieluitslag hetzelfde. Wieluitslag wordt alleen bepaald door as-breedte en veersysteem.

Overal terreinvaardigheid wordt bepaald door flex, wielbasis en nog wat andere zaken.

Zie op je foto's dat jij al de hogere ophangpunten heb van de shocks t.o.v. wat er op de CJ6 zit. Ga je foto's eens goed bekijken.

Edited by michel1972

12 hours ago, michel1972 said:

Zie op je foto's dat jij al de hogere ophangpunten heb van de shocks t.o.v. wat er op de CJ6 zit. Ga je foto's eens goed bekijken.

Vroege CJ's hebben inderdaad een lagere bevestiging als latere CJ's. De omslag ligt ergens bij 1980  meen ik....

Doordat ik aan de onderzijde op de veerpads de schokdemperbevestiging heb aangepast kwam ik niet meer uit met de slag van de dempers. Ook het feit dat een YJ demper aan de bovenzijde een andere bevestiging heeft maakte dat ik de bevestiging moest  aanpassen.

Na opmeten van de wieluitslag heb ik de bovenste bevestiging zo aangepast dat de slag van de dempers maximaal benut wordt. 

Op het chassis loodrecht boven de de onderste  demperbevestiging heb ik een stuk schilderstape geplakt en daarop een punt x uitgemeten.

Tijdens het flexen gemeten tussen de onderste demperbevestiging en dit punt x, max ingeveerd  en max uitgeveerd. Met deze maten t.o.v. het vaste punt x op het chassis en de slag van de dempers het nieuwe bovenste bevestigingspunt bepaald.

Dat gaat jouw vast ook lukken 😉

• Like 1