Jump to content
Ab

"How To" vervangen waterpomp KJ 3,7

Recommended Posts

Vervangen van de waterpomp bij een KJ met 3,7 liter 6 cilinder motor.

 

Allereerst begin je met het  aftappen van de koelvloeistof. Het aftapkraantje bevindt zich onder de radiator aan de linkerkant. Plaats een opvangbak onder het kraantje die groot genoeg is, er komt een liter of 5 koelvloeistof uit. Open de vuldop op het koelvloeistof reservoir, en draai de aftapkraan open.

 

large.IMG_20191209_194142_1a.jpg.c482f89

Daarna ben ik begonnen met het fabriceren van een speciaal gereedschapje om de waterpomp poulie te blokkeren. De visco zit zo dicht op de poulie van de waterpomp dat er bijzonder weinig ruimte is om deze te demonteren. In de poulie zitten vier gaatjes die je kan gebruiken om de poulie te blokkeren. Jeep heeft hiervoor een special tooltje, een beetje handige sleutelaar maakt 'm zelf....

In een stukje strip heb ik twee gaatjes geboord met dezelfde steek als de gaten in de poulie. Hierin twee korte boutjes (M8x16) gestoken en een ander stripje eraan gelast als handvat.

 

large.IMG_20191209_192540_5a.jpg.6020722

Eerst de zelfgemaakte sleutel in de gaatjes van de poulie gezet en de sleutel klem gezet tegen de body om de handen vrij te hebben. Met een grote baco op de moer draait de koelvin nu makkelijk los. De koelvin met  visco kan nu tegelijk met de tunnel uit de motorruimte getild worden.

 

large.IMG_20191209_193727_5a.jpg.f624a5f

Om dit te doen moet er wel het een en ander los gemaakt worden. De stalen verbindingsstrip die van koplamp naar koplamp loopt moet los. Niet eruit, alleen los geeft genoeg ruimte. Ook de luchtinlaat van het luchtfilterhuis en de vuldop van de ruitensproeier heb ik los gemaakt. De tunnel zit met een boutje links en rechts vast en verder geklemd. Stekker rechts losnemen voor de elektrische fan en dan kan het het spul er in één keer uit.

 

large.IMG_20191209_193647_3a.jpg.eb2d119

Met de koelvinnen eruit is er ruimte genoeg om de pomp er gemakkelijk uit te halen.  

 

large.IMG_20191210_185606_9a.jpg.50833e6

Voorzichtig de spanning van de multisnaar af gehaald met een sleutel op het spanwiel, de snaar eraf gepakt en het spanwiel met beleid ontspannen. Pas op, deze niet terug laten schieten! Dan kan de spanner in z'n n geheel gedemonteerd worden door het losdraaien van de bout (nummer 2) De spanner moet eraf omdat achter het spanwiel een bout van de waterpomp zit die er anders niet uit kan. (nummer1) Voor de foto heb ik het spanwiel ook even gedemonteerd.

 

large.IMG_20191210_190511_3a.jpg.9890504

Alle bouten van de waterpomp zijn nu vrij en kunnen losgedraaid worden. Let even op welke bout waar vandaan komt, ze hebben verschillende lengtes. Bij het losnemen van de waterpomp komt er nog een golf koelvloeistof uit het blok. Gelukkig stond de opvangbak nog onder de wagen….Nadat de waterpomp gedemonteerd is komt het slakkenhuis vrij. De contactvlakken even schoon maken en dan kan de nieuwe pomp gemonteerd worden.

 

large.IMG_20191210_194817_9a.jpg.f41b53a

Spanner weer terug gemonteerd. De multisnaar even gecontroleerd, deze was in goed conditie en kon zo terug geplaatst. De routing van de multisnaar staat op een sticker links van het motorkapslot. Het is wat gepruds om de tunnel en de visco vin samen terug  te plaatsen. Vervolgens de tunnel vastzetten en de visco fan terug op de waterpomp schroeven.

 

large.IMG_20191209_193647_3b.jpg.cd3484f

Bij het vullen van het koelsysteem ging er maar heel weinig koelvloeistof terug in. De lucht in het blok kwam er maar moeizaam uit. Met het losdraaien van de ontluchtingsplug (nummer 3) in de uitstroom naar de radiator ging dit een stuk makkelijker. Gevuld tot er koelvloeistof uit de ontluchting kwam, daarna het reservoir tot  de streep vol gegooid en de dop erop gedraaid. Hierna de motor gestart en rustig op temperatuur laten komen. De eventuele luchtbellen komen er nu uit. Houdt hierbij wel het koelvloeistof niveau in de gaten.  Na afkoelen het niveau nogmaals gecontroleerd en bijgevuld.

Let op, koelvloeistof dop nooit open draaien bij warme motor!

 

Gebruikte materialen:

Waterpomp Jeep 3,7/4,7L     53020873AC        17104.19

Multisnaar                                53013905AA        Gates 6PK2203

7 liter koelvloeistof Kroon SP12

 

Tijdsduur: 3,5 uur

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...