Jump to content
michel1972

Verlagen en wat aanpassingen aan Jeep CJ6 RHD

Recommended Posts

Inmiddels al weer 1.5 jaar eigenaar van een iets verhoogde RHD jeep CJ6. Beetje bij beetje worden er zaken aangepast maar ja zoals wel vaker bij oudere auto's doe je 1 stapje vooruit en ga je weer 2 stapjes achteruit.

cj6 RHD.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Arjanw said:

Iets verhoogd? Rijd dat nog wel comfortabel?

Arjan,

Als de juiste onderdelen waren gebruikt had het misschien wel redelijk kunnen rijden maar in dit geval wilde de vorige eigenaar een hoge jeep bouwen met beperkte financiële middelen. Men had een 4.5 inch bladverenverhoging op de as geplaatst. Helaas waren de bladveren niet geschikt voor een spring over axle constructie. Men had 18 cm lange shackles geplaatst. Dat is 11cm langer als de originele shackles en een bodylift van 3 inch. Al met al was deze jeep ongeveer 15 inch verhoogd exclusief de banden. Toen ik ging kijken zaten er 38 inch banden onder. Ik kocht hem met 33 inch banden en daarmee kwam de instap uit op ruim 120cm. Dat is niet te doen voor mij met mijn kleine beentjes. 

thumbnail_20181102_104312.jpg

thumbnail_20181102_104348.jpg

thumbnail_20181102_104438.jpg

Jeep cj6 voorkant.jpg

Jeep cj6 achterkant vering.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerst is de RHD aangepast naar LHD eind 2018. Deze jeep had geen stuurbekrachtiging en rembekrachtiging. Deze aangeschaft en toen kon de ombouw beginnen door de specialist.

IMG_1859 (1).PNG

Jeep cj6 RHD.png

Jeep cj6 stuur ombouw.jpg

IMG_1550.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk gelijk aan wheeler dealers..... daar heeft de monteur  kennis van zaken en gaat moeilijke situaties niet uit de weg.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, OIIIIIIIO said:

ik denk gelijk aan wheeler dealers..... daar heeft de monteur  kennis van zaken en gaat moeilijke situaties niet uit de weg.....

De Wheeler Dealer monteur vond deze ombouw meevallen. Alles was te hergebruiken. Hij had wel eens een ombouw gedaan bij een nieuwer type voertuig en dat was een flinke ombouw vergeleken met dit klusje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Ab said:

Die pitman arm was een mooi stukje vakwerk 😄

Inderdaad stukje vakmanschap. Ben wel meer vakmanschap tegengekomen.🤣

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ik dit nog eens ging doen. Heb altijd een jeep verhoogd tot aan hoog en te hoog. Nu doe ik het tegenovergestelde. De bladveren en smalspoor assen zijn geruild tegen snoep aan een medejeeper. Heb via MP breedspoor assen gekocht met schijven rondom. Voor de verhoging zorgen 2.5 inch OME YJ bladveren met 0.5 inch shackle lift. De bodylift is ook verdwenen. Springplates van RE worden geplaatst omdat ik nu niet uitkom met de lengte van de shocks. De OME is echt heel soepel en geeft meer flex dan verwacht. Verder nog wat aanpassingen aan de assen zoals 4.56 en ARB voor en achter en het aanpassen van de Dana 20 naar een 3.15 tussenbak.

Edited by michel1972

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/28/2019 at 9:32 AM, Arjanw said:

Dat ziet er een stuk beter uit en het rijgedrag zal ook wel enorm verbeterd zijn.

Belangrijkste is toch wel dat ik er nu normaal in kan stappen. Bij de oude verhoging scheurde ik uit mijn broek. Voorheen moest ik mijn been bij de instap 120cm hoog tillen. Dat is nu 81cm geworden.

De YJ OME bladveren zijn echt een verademing t.o.v. van veel andere bladveren en zeker als je deze conversie toepast op een CJ maar moet ook zeggen dat het lastig te vergelijken is daar bij mij altijd de jeeps omhoog gingen i.p.v. omlaag. Hierdoor werd het rijden sowieso heel anders dan dat ik nu mee maak met de CJ6

Edited by michel1972

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat het praktischer is, maar ik vind het er zeker een heel stuk beter uitzien. De proporties van de CJ6 kloppen weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De aanpassingen aan de vooras, achteras en tussenbak zijn gedaan. Thanx daarvoor manneke pis.

Nu de fenders en een stukje veiligheid.

IMG_6475.JPG

IMG_6790.JPG

IMG_6776.JPG

IMG_6778.JPG

Edited by michel1972

Share this post


Link to post
Share on other sites

De velgen laat ik nog coaten en passen prima bij de jeep. De fenders zijn 4 inch breed en de wielen vallen daar 1.5 cm buiten. Dus geen gezeur bij de APK. Enige waar ik nog aan twijfel is de bandenmaat. Nu zitten er 33 ers onder en twijfel nog aan 35 ers. De ruimte heb ik in de schermen maar het probleem zit hem denk ik voornamelijk in de dana 30 vooras. Daar zit een ARB in en dan met 35 ers kan wel eens tricky zijn. Dus dat moet ik nog eens rustig gaan bekijken of ik het gewoon bij 33 ers moet houden of moet gaan overstappen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke overbrenging,tussenbak, handbak en motor heb jij? Ik heb de tussenbak aangepast naar 3.15 maar heb nog wel de originele 3 bak ervoor zitten. Dus in het terrein wat minder mogelijkheden om met de versnellingen te spelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4.56, AMC 360 met TH400 en Dana 20 tussenbak. 

Nu moet ik wel zeggen dat ik niet heel ruig terrein rijd. En indien ik de locker gebruik, doe ik dit wel met beleid. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok jij hebt beduidend meer vermogen en koppel mede door V8 en automaat als ik met de 4.2 liter. Dus dan moet het wel goed komen met 35 ers voor mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag begonnen met het verwijderen van de oude bevestigingspunten schokbreker vooras en de nieuwe veerplaten geplaatst. Heb hierdoor nog 2 cm kunnen winnen aan ruimte tussen bovenste en onderste bevestigingspunten schokbrekers.

Shock 1.jpg

Shock 3.jpg

Shock 4.jpg

Shock 5.jpg

Shock 6.jpg

Edited by michel1972

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doordat de shackle hangers bijna aan het begin van het chassis zitten heb ik niet veel mogelijkheden voor het monteren van bumpers omdat er gewoon te weinig ruimte is. Door het plaatsen van deze brackets kan ik nu uit veel meer voorbumpers kiezen. Tevens kan ik nu ook meerdere lierplaten kwijt.

bracket cj7.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...