Spring naar bijdragen

Ogdak's Zj


Ogdak
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hmm, tijd voor een update.

Voor je het weet loop je weer een jaar achter.

Ik was gebleven bij eind December 2005.

In het bijzonder bij een tekorte(9 cm om precies te zijn) voorste aandrijfas.

Dus doorzagen die handel.

DSCF1969.JPG

Vervolgens een stuk as van 15 cm lengte met een diameter van 45mm, aan weerskanten

over een lengte van 3 cm af draaien tot 39mm diameter.

DSCF1970.JPG

Aansluitend het een en ander in elkaar persen en de naden aflassen.

As moet nog gebalanceerd worden, pas dan zal blijken of deze construktie werkt.

Heb er voor de rest geen foto's van.

Nog wel een foto van een setje aangepaste bumpstops voor de vooras aan aszijde.

Maar zal uiteindelijk nog wel wat fine-tuning behoeven.

DSCF1971.JPG

Zo ettelijke kilo's vuurwerk lichter zijn we dan uiteindelijk in 2006 aangeland.

Ga er van uit dat het ding dit jaar rijdbaar zal zijn, jaar van de waarheid dus :ph34r: .

Meer draaibankwerk. De track-bar van de vooras moet korter.

Een trackbar bij een schroef geveerde auto is een dermate belangrijk onderdeel dat doorzagen en vastlassen naar

mijn idee niet volstaat. Dus wederom een bus gedraaid. ditmaal van as 35mm en 6 cm lang.

DSCF1990.JPG

De 3 onderdelen.

DSCF1991.JPG

Onder de pers.

DSCF1994.JPG

Lassen

DSCF1995.JPG

En afwerken.

DSCF1997.JPG

Zo nog niet eens klaar met het geheel, maar er is al een modificatie nodig.

En wel aan de Rear Upper Control Arm.

De hoek van de bracket aan de unibody sleeve zit niet helemaal in lijn met de CA.

DSCF1998.JPG

Dus de flex er maar in.

DSCF1999.JPG

Nog een beetje uithalen.

DSCF2000.JPG

Omzetten onder de pers en vervolgens weer dichtlassen.

DSCF2001.JPG

DSCF2002.JPG

En een voorproefje, kwam er achter dat de band in deze stand tegen de schroefveer "loopt".

Dus een setje spacers bestelt.

DSCF2003.JPG

Kreeg naar aanleiding van de amerikaanse variant van dit topic op mallcrawlin de tip om

de upper rechter mount aan de D30 te verstevigen.

Dus met potlood en karton een malletje gemaakt. uitgekrast op 6mm dik hoeklijn.

En hier al gedeeltelijk uitgeslepen.

DSCF2018.JPG

Het bovenste gebogen stuk uit 4mm strip vervaardigd. Lang leve een raamwerkpers.

DSCF2019.JPG

DSCF2020.JPG

En op z'n uiteindelijke plaats.

DSCF2028.JPG

DSCF2024.JPG

DSCF2032.jpg

Zo het zit er weer op voor nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er weer top uit Otto.

En je weet het.

Als je start met de Lier, accu's enz...

En er moet nog een paar kilo koper draad, kabelschoenen enz in....

Dan ben ik onderweg...

Groetjes de lier specialist......16mm is te klein.....wij maken het 35 a 70 dat is pas fijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er weer top uit Otto.

En je weet het.

Als je start met de Lier, accu's enz...

En er moet nog een paar kilo koper draad, kabelschoenen enz in....

Dan ben ik onderweg...

Groetjes de lier specialist......16mm is te klein.....wij maken het 35 a 70 dat is pas fijn...

Ha ha,

Helemaal top Rene.

Staat voor volgende maand op de planning.

Heb zomaar een gevoel dat dat helemaal goed gaat komen.

thnx.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo bijna life, begin Maart 2006 dus.

Wederom naar aanleiding van mallcrawlin een kleine aanpassing aan de spoorstang (Tie-Rod).

Het gat bij de 2 zwarte strepen wordt normaliter gebruikt voor de stuurstang (Drag-Link).

Maar aangezien deze rechtstreeks op de WJ knuckle aansluit is dit nu dus overbodig,

en tevens het zwakste punt aan de spoorstang. Dus "boxen" die handel.

DSCF2097.JPG

Het idee.

DSCF2099.JPG

DSCF2101.JPG

DSCF2102.JPG

Verdere afwerking volgt nog bij een volgende verfronde.

Volgende punt van aandacht zit aan de Knuckle's. En wel het afstellen van de maximale stuuruitslag.

Tot op heden, gezien bij Yj, XJ en Zj zit er een bout en een moer in de knuckle gedraaid

al dan niet met een lasje vastgepikt om dus de maximale stuuruitslag te stellen.

Maar op een Wj knuckle dus niet. Gewooon een stuk gietstaal wat wat tegen de innerknuckle aankomt, geen stelmogelijkheid.

Als ik hier niets aan zou doen komt de band dus tegen de control arm, en dat willen we niet.

Dus het bewuste stukje gietstaal er af geflext om een vlak oppervlak te krijgen.

DSCF2104.JPG

Vervolgens onder de boorkolom voorzien van een boor 8mm

DSCF2106.JPG

Hij doet het echt.

DSCF2107.JPG

Tap M10 er door.

DSCF2108.JPG

Monteren en afstellen.

DSCF2110.JPG

DSCF2111.JPG

Na lang, erg lang wikken en wegen toch besloten een katalysator in het uitlaat traject op te nemen.

Simpel, zit er standaard ook onder maar met long arm's krijg je dus een beetje plaatsgebrek.

Meten is weten, dus de traverse moet aangepast, deze was al aangepast en geverft vanwege eerdere mod's.

Nu dus ten tweede male de slijpschijf er in.

Stukje aanvangs materiaal.

DSCF2113.JPG

Heb hier niet veel foto's van maar heb 3 stukken hoeklijn en 2 stukken strip gebruikt.

En dan is dit het "voorlopige eindresultaat.

DSCF2133.JPG

DSCF2134.JPG

Hier reeds op z'n plek met de "kat" in kwestie erboven.

Zo als ook te zien gebruik ik flenzen, voor het geval er is een stukje pijp tussengaat.

Wekt een stuk makkelijker dan een pijpschuif systeem, heeft me al eens een dag gekost.

DSCF2115.JPG

Mooi plekje toch, zelfs het hiiteschild past er nog boven.

DSCF2116.JPG

DSCF2121.JPG

Het is een highflow kat van random technology.

DSCF2122.JPG

Moest gelijk beginnen met een knikje, heb trouwens de frontpipe een stuk ingekort tot

een cm of 5 achter de lambda sonde.

DSCF2137.JPG

DSCF2138.JPG

Zo, volgende keer de rest van het uitlaat traject.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zoals gezegd de rest van het uitlaat traject.

Is eigenlijk niets meer dan puzzelen met bochtjes.

De custom made demper van Mav die "over" was, "en te gek klinkt" van een ander project

grofweg gepositioneerd. Lekker om een richtpunt te hebben.

DSCF2118.JPG

De demper hangt grofweg tussen de upper en lower rear control arm in.

linksboven het uiteinde van de kat.

DSCF2119.JPG

De eerste puzzelstukjes, stukje recht aan de kat, flens, flens, bocht 45, recht en lucht.

DSCF2124.JPG

DSCF2125.JPG

Verder met weer een stukje recht, 2 keer bocht 22.5, recht en voila een demper.

DSCF2127.JPG

DSCF2128.JPG

Het nabewerken van lasnaden.

DSCF2135.JPG

DSCF2139.JPG

DSCF2140.JPG

De demper gevolgd door een bocht 45, afgehangen met installatie draad.

DSCF2143.JPG

DSCF2144.JPG

Stukje recht en een bocht 90.

DSCF2145.JPG

Tussen veer en shock door weer naar beneden.

DSCF2146.JPG

Gevolgd door weer een bocht 45 en een gebogen stuk recht strak langs de benzine opslag.

DSCF2147.JPG

DSCF2148.JPG

DSCF2149.JPG

Hier ligt ie in vol ornaat.

DSCF2151.JPG

Grof afgewerkt en al.

DSCF2153.JPG

En hier het geheel onder de Zj.

DSCF2154.JPG

Na de eerste soundcheck, hier een lekje. Lang leve het lasmachine.

DSCF2161.JPG

Mazzel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...