Spring naar bijdragen

Ogdak's Zj


Ogdak
 Share

Recommended Posts

Nou is dat snel of niet?

Moest natuurlijk ook even de voorkant op de "ramp" proberen.

Uiteraard eerst de ramp aan de vloer gefixeerd om wegschieten te voorkomen ivm 2 wheel drive.

O ja, ik ben 1.83 en sta hier oog in oog met m'n linker koplamp.

DSCF2486.JPG

DSCF2482.JPG

Genoeg "travel" op de achterste shocks over.

DSCF2483.JPG

DSCF2494.JPG

Veertjes doen het beter dan verwacht.

DSCF2484.JPG

DSCF2491.JPG

DSCF2485.JPG

DSCF2492.JPG

Stoffig

DSCF2487.JPG

Detail

DSCF2488.JPG

Ook de hydro assist past

DSCF2490.JPG

DSCF2493.JPG

Zoo, dat was 'm weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Waar blijft die update nou?? :P

Jammer dat de foto's weg zijn. :(

Eerst maar even een restore.

Aangezien vrij recentelijk bekend werd dat er toch nog een Dutch Jeep Camp 2006 gaat komen

en wel in oktober, lijkt mij dat dat haalbaar moet zijn.

Dus aan de slag, demontage van de vooras.

DSCF2505.JPG

Om hem vervolgens op een prettige werkhoogte te leggen.

DSCF2506.JPG

Wat er nog aan de vooras moet gebeuren, aflassen van de upper CA mount.

Verder afmaken van de bevestiging van de hulp cilinder.

DSCF2507.JPG

Zo gezegd zo gedaan.

DSCF2510.JPG

Andere uitdaging die er nog ligt/lag zijn de 6 mm. dikke spacers die op de WJ knuckles gelast moeten worden.

Zodat na het plaatsen van het wiellager en steekas de u-joint weer in lijn ligt met de ball-joints.

Probleem(uitdaging) hierbij is, de knuckles zijn van gietijzer.

Wordt dus lassen met een nikkelhoudende elektrode.

Hier de ingredienten.

DSCF2511.JPG

Een en ander opgeschuurt/schoongemaakt.

DSCF2512.JPG

DSCF2514.JPG

En hop de oven in om voor te verwarmen op 300 graden.

DSCF2516.JPG

Vervolgens na een uurtje aan het lassen geslagen, niet tot volle tevredenheid overigens.

DSCF2523.JPG

Een ander vooras klusje was de R&P vervangen.

Hier de lege as met het een en ander wat er uit kwam.

DSCF2520.JPG

DSCF2521.JPG

De overhaul kit met o.a. de nodige nieuwe lagers, spacers en keerring

DSCF2522.JPG

Met een mestrekker het pinion lager eraf,

DSCF2525.JPG

Vervolgens onder de pers om de achter het lager gelegen "oil slinger" te demonteren.

DSCF2527.JPG

3.73 vs. 4.56

DSCF2528.JPG

Nieuw lager met de oude "oil slinger" op het nieuwe pinion persen.

DSCF2530.JPG

DSCF2532.JPG

Vervolgens na het nodige rekenwerk t.a.v. de "diepte" van het nieuwe pinion t.o.v. de oude.

De shim pack dikte aangepast om vervolgens met behulp van wat hoeklijn en draadeind de nieuwe lagerschaal te plaatsen.

DSCF2533.JPG

DSCF2534.JPG

DSCF2535.JPG

Volgende keer de "ring" en de rest van het afstelwerk.

Dit stuk was origineel geplaatst op 29-08-2006

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Zoals gezegd verder met de ring. De achterkant netjes opgeschuurd.

DSCF2502.JPG

DSCF2503.JPG

Gemonteerd met nieuwe bouten.

DSCF2536.JPG

Oude lagers vervangen, werkten niet echt mee.

DSCF2579.JPG

DSCF2580.JPG

DSCF2581.JPG

Maar het gewenste eindresultaat wel bereikt.

DSCF2583.JPG

En vervolgens de nieuwe lagers erop persen. In de oude situatie zaten de shims tussen lager en gear housing.

In de nieuwe situatie zitten de shims tussen lagerschaal en diff huis.

Werkt een stuk vlotter met het afstellen.

DSCF2582.JPG

DSCF2584.JPG

Meeste tijd is uiteindelijk gaan zitten in het afstellen van de preload, dmv deze shims.

Ben de tel kwijt geraakt maar heb het pinion er wel een keer of 10 uit gehad.

DSCF2539.JPG

Vervolgens was de 8.8 aan de buurt.

De verse fabrieksolie eruit is immers een nieuwe as echter met een 4.10 ratio

DSCF2540.JPG

pinion mate shaft eruit om de steekassen te verwijderen.

DSCF2542.JPG

Bij de 8.8 zitten de shims standaard tussen de lagerschaal en het diff. huis.

Af fabriek zijn de shims dus keurig op maat een geheel dus,

ongeveer 7mm dik zat eem marginaal verschil tussen links

DSCF2543.JPG

en rechts

DSCF2544.JPG

Wouw wat een ruimte.

DSCF2546.JPG

Hier het een en ander duidelijker zichtbaar.

DSCF2548.JPG

4.10 eraf.

DSCF2549.JPG

4.56 erop, en toen paste de pinion mate shaft niet meer.

Maar dat is Lol, topic bestaat niet meer, ra ra

Links de 4.56 heeft 1 tandje minder dan de standaard.

DSCF2552.JPG

Heb er voor de rest geen foto's meer van gemaakt, ging in ieder geval soepeler dan de D30

Nog wel een ontluchting gemaakt op de 8.8

Doorboorde bout M10 met daarop een uitgeboorde vetnippel.

DSCF2556.JPG

Alleen nog een stukje slang op.

DSCF2557.JPG

Zo dat was het wel weer, enjoy

Dit stuk was origineel geplaatst op 14-09-2006

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijd om de remmerij voor elkaar te maken.

Met behulp van de originele D30 voorremleiding begonnen bij de achter as remmerij.

DSCF2564.JPG

T stuk midden op de truss

DSCF2568.JPG

Paar stukken koper en een handvol leidingklemmen.

DSCF2571.JPG

DSCF2573.JPG

Een en ander voorzien van weer een nieuwe verflaag, hier het eindresultaat.

Toch handig als je nog een paar standaard velgen hebt liggen.

DSCF2618.JPG

De 'vaste' leiding verlengd.

DSCF2619.JPG

DSCF2622.JPG

De nodige andere zaken geverfd, en dan eindelijk tijd voor de !!! M O N T A G E !!!

De achter bumpstops

DSCF2620.JPG

De hulpstukken voor het bevestigen van de upper shockmount.

DSCF2621.JPG

De shockmount.

DSCF2625.JPG

DSCF2626.JPG

Dan de as, veren en shocks,

DSCF2627.JPG

en de limiting straps.

DSCF2628.JPG

DSCF2629.JPG

Weer iets afgevinkt!

DSCF2576.JPG

Inmiddels de voorwiel lagers voorzien van langere studs, noodzakelijk vanwege de alu velgen(dikkere ziel)

en de 12mm dikke spacers.

DSCF2574.JPG

Zo ga ik weer verder met de verfkwast om de traverse af te maken.

Nog 4 weken om het 3de Dutch Jeep Camp te halen, SU

Dit stuk was origineel geplaatst op 21-09-2006

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo weer 'life'

Zo na een kleine drukke onderbreking weer verder met de verslaglegging.

Tijd om de vooras te monteren, klaargelegt.

DSCF2633.JPG

Control armen op z'n plek.

DSCF2634.JPG

Shocks en limiting straps opgehangen, wellicht ten overvloede maar.

De limiting straps zijn net een fractie korter dan de maximale lengte(extended) van de shocks.

Waardoor je dus minder gauw je shocks sloopt met het uitflexen.

DSCF2635.JPG

Hier de as "hangend" aan de straps, gelijk een mooie test om te zien dat de schroefveren

bij maximaal uitflexxen er dus niet tussen weg vallen.

DSCF2636.JPG

Knuckles en spoorstang op z'n plek

DSCF2639.JPG

Wielnaven met de langere studs en remschijven erop.

DSCF2640.JPG

DSCF2641.JPG

Remklauwen gemonteerd.

DSCF2645.JPG

DSCF2646.JPG

Stuurstang en Trackbar op z'n plek

DSCF2647.JPG

Het afvullen kan beginnen.

DSCF2643.JPG

Af en toe heb ik wel eens moeite om iets terug te vinden.

ra ra hoe kan dat.

DSCF2642.JPG

En dan na een dagje testen met Beest zijn ZJ toch maar de stoute schoenen aangetrokken,

de jeep toch met een enigzins verhoogde hartslag naar buiten gereden.

DSCF2661.JPG

Waar zodra ik was uitgestapt die plek werd ingenomen door Dennis,

die sinds Bilstain een erg grote voorliefde voor het besturen van een Jeep heeft.

Hoe zou dat nou toch komen?

DSCF2659.JPG

DSCF2660.JPG

Allemachtig, was vergeten hoeveel ruimte ik had.

DSCF2662.JPG

Zo weer op z'n oude vertouwde plek, enige probleem wat zich voordeed

was dat al gauw de e-fan op vol vermogen draaide waardoor het blok niet warmer dan 40 graden werd,

koelcapaciteit genoeg dus. Ziet er naar uit dat ik de dc control unit per ongeluk heb kortgesloten.

Gelukkig had Beest nog een exemplaar liggen die er inmiddels inzit en naar behoren functioneert.

Bedankt voor het lenen Rene.

DSCF2664.JPG

Tijd om de bumpers weg te brengen om "op kleur" gebracht te worden.

DSCF2665.JPG

DSCF2668.JPG

DSCF2667.JPG

Als het goed is zijn ze begin volgende week klaar, 't word krap maar 't gaat lukken.

Nog een week tot de opening van DUTCH JEEP CAMP 2006.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...