Spring naar bijdragen

Ogdak's Zj


Ogdak
 Share

Recommended Posts

PS wie heeft bij jouw het diff aangepast, ben nog altijd op zoek naar iemand die dit heeft gedaan voor ik aan de mijn begin.

Heb ik nog niet gedaan, heb de spullen wel liggen.

Maar voor alles een eerste keer he, zorg wel dat ik er een ervaren differ bij krijg. cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bull, doe straks gewoon helium in de bandjes. :rolleyes:

Het vervolg.

Alweer Mei 2005

Het aanpassen van de traverse.

Standaard zit de traverse met 4 bouten van onder in de onderzijde van de unibody "gebout".

En op die plaats zit het dus in de weg van de voorste onderste control armen.

Hier de traverse al ingekort zodat het "tussen" de uni-body past.

Grote strips komen aan de binnenzijde van de uni-body.

Kleine strips komen aan het nieuwe uiteinde van de traverse.

DSCF1607.JPG

Zo dus ongeveer.

Bij gebruik van de bovenste rij gaten hangt de combinatie blok/automaat/tussenbak helemaal op standaard hoogte.

Bij gebruik van de onderste rij gaten geeft dat het effect van een transfer-case lowering,

oftewel een extra mogelijkheid om de hoeken van de aandrijfassen te beinvloeden.

DSCF1609.JPG

DSCF1611.JPG

En zoals het uiteindelijk komt te zitten

DSCF1613.JPG

Hier de eerste bevestiging voor de voorste onderste controlarm.

DSCF1616.JPG

Hier goed zichtbaar, de bracket zoveel mogelijk naar "binnen" geplaatst om een zo groot mogelijke

stuuruitslag te behouden. Deze wordt niet langer begrensd door de knuckle/as maar door de combinatie

wiel/onderste control arm.

DSCF1617.JPG

Vanuit verschillende hoeken.

DSCF1618.JPG

DSCF1619.JPG

DSCF1620.JPG

DSCF1621.JPG

Hier op de uiteindelijke plek, draadeind heb ik gebruikt voor "uitlijn" doeleinden,

moet toch allemaal een beetje recht zitten he.

DSCF1624.JPG

DSCF1625.JPG

Een volgende stap, zijn de voorste control armen met radius armen.

Heb gewoon 40*40 koker gebruikt voor pas en meet werk

DSCF1627.JPG

Hier het pas voorbeeld van de radius arm goed zichtbaar.

Ook nieuwe plateau's voor de schroefveren.

DSCF1628.JPG

van voren

DSCF1629.JPG

Tja, de ondeste houder voor de nieuwe veren.

Dit heeft wat tijd gekost. ging om het bepalen/simuleren van de oplopende hoek van de schroefveer

bij de uiteindelijke rijhoogte van de ZJ.

Ik wil de veren er uiteindelijk toch recht onder hebben.

DSCF1632.JPG

DSCF1633.JPG

Wellicht gaat bovenstaand verhaal, bij onderstaande foto wat meer duidelijkheid geven.

DSCF1636.JPG

DSCF1637.JPG

Volgens mij moet ik nu hoognodig opruimen.

DSCF1638.JPG

Tot de volgende keer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog steeds Mei 2005, produktief maandje geweest.

Deze is wel een beetje een allegaartje.

Te beginnen met de demontage van de mechanische fan, komt een elektriek exemplaar op.

DSCF1640.JPG

Nog een visco.

DSCF1641.JPG

Mig las oefening op een knuckle(gietijzer/-staal).

DSCF1642.JPG

Close-up

DSCF1643.JPG

Tja, werkt dus niet maar toch even proberen he.

Speciale elektrodes inmiddels onderweg.

DSCF1645.JPG

En deze moet ook nog dicht, is de ontluchting van de 8.8 zit in de weg van de "truss"

DSCF1650.JPG

DSCF1652.JPG

Beetje experimenteren met stuur en spoor stang.

Voor dit doel maar even een stuk pijp gepakt voor het passen.

DSCF1657.JPG

DSCF1658.JPG

Aanpassingen aan de stuurstang vergen ook aanpassingen aan de trackbar(panhard).

Dus m'n jks adj. tb moet ingekort worden met ongeveer een cm of 5

Markeren

DSCF1660.JPG

Doorzagen

DSCF1668.JPG

Lassen

DSCF1671.JPG

En passen

Trackbar en stuurstang weer nagenoeg parallel

DSCF1673.JPG

Voordat een en ander paste moest ook de pitman arm opgeboord worden.

Kreeg de pitman arm dus niet los, dan maar een stellage incl. het stuurhuis.

Duurt even maar is uiteindelijk wel gelukt.

DSCF1662.JPG

Zo inmiddels is het Juni 2005 geworden.

Verder met de unibody "sleeve's"

De bevestigingen voor de achter onder control armen, rechts op de foto.

DSCF1679.JPG

DSCF1680.JPG

En de bevestigingen voor de achter boven control armen, deze komen dus aan de binnenzijde van de unibody.

DSCF1683.JPG

DSCF1684.JPG

DSCF1685.JPG

En tot slot 1 helft van het geheel.

DSCF1686.JPG

Zo dat was het wel weer voor nu, plezier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@DUC heb de beemer afgelopen Juni verkocht, had er toen 1.5 jaar niet meer meegereden.

NEE heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van.

Kan ik me wel iets bij voorstellen.

Bij ons gaan de motoren toch echt de deur niet uit.

Maar ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat ik in Jeepverbouwingsactiviteiten toch niet zo veel tijd ga steken als jij biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan ik me wel iets bij voorstellen.

Bij ons gaan de motoren toch echt de deur niet uit.

Maar ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat ik in Jeepverbouwingsactiviteiten toch niet zo veel tijd ga steken als jij biggrin.gif

Voor het geval de jeep ooit klaar is laugh.gif , heb ik nog wat staan.

Een Z1 van '73 en

Een CB 550 van '76.

ph34r.gifph34r.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ziet er allemaal goed uit ogdak !!!!!!!

thnx, :rolleyes:

Weer verder met het vervolg.

Zo nog een klein stukje Juni 2005 te gaan

De achteras Dana35C moet er nu toch echt aan gaan geloven,

Alles losgekoppeld.

DSCF1675.JPG

Dit komt er voor in de plaats een Ford 8.8 niet echt goed te zien, sorry.

Plateau voor de veren op 0 graden, terwijl het diff 12 graden omhoogwijst, richting de TC.

DSCF1676.JPG

Hier wat duidelijker in beeld.

DSCF1691.JPG

En toen kwam Juli 2005, nog maar een half jaar achter.

Detail van de voorste onderste control arm(FLCA).De Kop van de control arm is draaibaar

en daarmee in lengte verstelbaar, ongeveer 5 cm. Ideaal voor het afstellen van pinion hoeken.

Bij komend terrein voordeel is dat de assen makkelijker zullen flexen.

DSCF1695.JPG

Op de voorgrond de FLCA en in de achtergrond de RUCA, welke de draaibare kop aan de aszijde heeft.

Doordat achter de UCA's als triangel(van unibody naar midden van as) worden geplaatst

kan de achterste TrackBar vervallen.

DSCF1696.JPG

Lengte verschil tussen een JKS Adj. FLCA en mijn exemplaar.

DSCF1697.JPG

Zelfde verhaal voor de RLCA.

DSCF1698.JPG

Zoekplaatje, welke is een standaard arm.

DSCF1699.JPG

Zijaanzicht.

DSCF1701.JPG

En hier moet het een en ander een plekje vinden.

DSCF1703.JPG

Hier de bevestiging van de RUCA aan de 8.8 truss.

Goed zichtbaar de schroefdraad welke de lengte verstelling mogelijk maakt.

DSCF1704.JPG

Een en ander op z'n plaats.

DSCF1705.JPG

DSCF1706.JPG

DSCF1707.JPG

Hier goed zichtbaar de "triangel".

DSCF1708.JPG

DSCF1709.JPG

DSCF1710.JPG

DSCF1711.JPG

Met "pas" wielen 35"

@JeePee, dank voor het lenen.

DSCF1712.JPG

DSCF1713.JPG

En dat brengt me alweer aan het eind van Juli 2005.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

schiet al op, of heb ik het fout?

Grove werk is inderdaad wel gedaan, maar in het afwerken van een aantal zaken

gaat nog wel een beetje tijd zitten

Benzine erin....en gaaaaaan yes.gif

Zit nog zat in

Ja man echt vet...

Daar zijn weinig woorden voor.

Ik heb er in iedergeval veel lees plezier aan.

da is mooi, thnx

en je houd je werkplaats ook zo schoon wink.giflaugh.gif

chapeau worshippy.gif

Denk dat ik toen net de werkbank vers in de verf had zitten, durf nu geen actuele werkbank foto te plaatsen cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo Augustus 2005, nog 1 maand tot het 2de Dutch Jeep Camp.

Laatste hand aan de Long Arm setup, te weten de radius armen.

Normaal zitten de voorste bovenste control armen(FUCA) aan het chassis.

Maar omdat dat niet werkt bij een long arm setup, hebben we nu radius armen.

Vormt de verbinding tussen vooras en FLCA, Ook deze in lengte verstelbaar,

In eerste plaats voor pinion angle, vervolgens voor caster.

DSCF1726.JPG

DSCF1727.JPG

DSCF1728.JPG

En dat was augustus, vakantie maand he.

September 2005, JEEPCAMP, geweest in de hoedanigheid van Marshall echter zonder Zj.

Heb het 4 dagen machtig naar m'n zin gehad, maar ga het in 2006 wel anders doen.

Beetje een rommelmaand, hier een doorkijkje.

DSCF1742.JPG

Met een verfbrander en een hoop terpentine de stukken van de unibody waar de sleeves

komen kaal gemaakt en ontvet.

DSCF1753.JPG

Paar tegeltjes, altijd handig.

DSCF1754.JPG

Tijd om de verfkwast ter hand te nemen en RX5 te smeren, is geschikt als onderlaag op onbehandeld

ijzer waarmee het een oxidelaagje vormt.

Allereerst de 8.8

DSCF1756.JPG

De Sleeves

DSCF1758.JPG

De CA's

DSCF1759.JPG

en nogmaals de 8.8

DSCF1760.JPG

Endlinks gemaakt uit 50*50*5 hoeklijn voor de anti-swaybar met de teraflex disconnects.

DSCF1763.JPG

Uur U, sleeves aan de unibody lassen.

Met 4 bouten de boel uitgelijnd en vastgezet.

DSCF1765.JPG

DSCF1767.JPG

DSCF1768.JPG

Heb alleen gelast daar waar de unibody uit 2 of meer lagen plaat bestaat en de nodige proplassen.

DSCF1768.JPG

DSCF1769.JPG

DSCF1770.JPG

DSCF1774.JPG

DSCF1775.JPG

DSCF1776.JPG

En nu maar hopen dat het goed vastzit, op naar Oktober 2005.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...