Spring naar bijdragen

Welke velgen en banden maat nu?


-AJ-
 Share

Recommended Posts

Hi Jeepers,

Ik wil graag donkere velgen op de JKU 2012 en vandaar mijn vorige topic over spuiten van de standaard velgen. Daar ben ik eens verder over na gaan denken en misschien moet ik het wat breder aanpakken. Ik vind het namelijk wel mooi om de banden ter hoogte van de fenders uit te laten komen. Nu kan dat met spacers, maar daar hou ik niet zo van qua krachten op de as.

Ik heb in mijn hoofd het idee dan voor een 17" velg met daarop de BF Goodrich All Terrain T/A KO2 in de maat 255/75 R17. Daarbij een alu velg met een offset waarbij de band op dezelfde hoogte zit als de spatborden. Volgens mij kom je dan op een 17x8 met 4.5 inch backspace en 0 offset; of op een 17x9 met 4.75 inch backspace en -6 offset.

Klopt dit? Kan dit?

Ben erg benieuwd naar jullie advies en ook wat jullie hebben 🙂

 

Dank alvast!

Groet

Annejan 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hey, bedankt voor de reacties. 

Ben 2 weken geleden in Heerde geweest en vooral heerlijk gereden. Wat doet de JK het goed zeg! Veel rondgekeken maar nog niet echt gedetailleerd. Ik ga er met de volgende evenementen wat meer naar kijken en op letten. Zag wel wat Jeeps met mooie opties rond rijden!

Zit nu ook te denken om samen met het aanpassen van de velgen en de banden misschien ook wat te verhogen (10 cm ofzo). Dat scheelt toch een hele hoop bij het nemen van obstakels. Al met al lijkt me dat iets moois voor 2020; Verhogen, Velgen en Banden!

 

Greetz

AJ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha ja dat is geen porum op die foto.  Inderdaad grotere bandenmaat bij een lift; maar wil het ook niet te veel gaan doen. Ik zit te denken aan een 2.5" lift en dan 33 of 32 inch banden dr bij.  Ik zal eens wat rond neuzen of ik wat foto's kan vinden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei michel1972:

Onder je jeep zitten nu neem ik aan 17 inch velgen met standaard 32 inch banden. Zo wordt de Artic standaard geleverd lees ik. Als jij je jeep verhoogd met 2.5 inch zullen 33 inch banden nog steeds heel klein ogen. Dat verschil is niet groot van 32 naar 33 inch. Je gaat dan 1.25 cm omhoog door de banden en 6.25 cm door de lift. Voor een maatje grotere banden zijn er simpelere oplossingen dan een complete liftkit te plaatsen.

In essentie ben ik opzoek naar een mooie modus om de Jeep extra grondspeling te geven voor het offroad rijden, maar niet zo hoog dat het onroad rijden niet meer te doen is. Ergens dus een mooie balans vinden.

Goed punt dat je maakt, ik had geen rekening gehouden met de extra verhoging door de andere banden maat naast de verhoging van een lift..

245 75 R17 zitten er inderdaad onder, omgerekend 32,1" en 10.0" width; 

Als ik dus een 10 cm extra grondspeling zo willen hebben ten opzichte van nu, dan zou ik ergens op een lift van 2.5" uitkomen met bijvoorbeeld 35" banden?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 5/1/2020 om 3:19 PM zei michel1972:

De grondspeling verhogen met 10 inch gaat nooit helemaal lukken daar je voor en achteras een diff hebben die altijd lager zit als de bodem van je jeep. Wil je dus de ruimte onder je assen verhogen kan dat alleen door het plaatsen van grotere banden. Dus ga je van 32 naar 33 inch banden krijg je 1.25cm meer ruimte onder de assen dan voorheen. Bij 35 inch banden krijg je dus 3.75cm meer ruimte onder de assen. Dus echt veel winst is hier niet in te behalen. Er is wel winst te behalen bij de rest van je jeep als je een liftkit plaatst met grotere banden. De rest zoals je body, bumpers enz komen wel hoger te liggen als je beide verhogingen toepast.

Motorisch heb je genoeg vermogen om alles in beweging te krijgen met je 3.6 liter motor. Alleen als je dat doet in combi met je originele overbrenging zal je trekkracht verliezen bij het monteren van grotere banden. Je zal het niet direct voelen als je gas geeft denk ik maar je zal het wel gaan merken in het verbruik daar er meer van je motor gevraagd kan worden bij dezelfde rijeigenschappen in combinatie met grotere banden. 

Ander puntje van aandacht kan dan zijn dat de combinatie grotere banden / sterke motor in het terrein het uiterste gaat vragen van je Dana 30 vooras want die heb je er onder zitten als ik de specs goed bekijk van jouw jeep. Blijf je op de weg rijden dan voorzie ik geen problemen op het iets hogere verbruik na. Ga je er af en toe mee terrein rijden in combi met grotere banden zoals 34 of 35 inch zal je vooras een zwakkere schakel worden.

Wat late reactie van mij, moest even slikken over het verhaal van de vooras 🙂  

Thanks voor je verhaal.

Ik ben wel echt van het offroad rijden. De bedoeling is wel dat hij daar het goed doet, maar hoeft in principe extreme dingen te doen... maar ja... wat is extreem haha. Een goede blubberkuil kan al aardig wat kracht vergen.

Vervangen van de vooras gaat volgens mij serieus pegels kosten en ik denk dat ik dat voorlopig zou willen vermijden. De overbrenging van de automaat is wel iets wat ik eventueel zou willen aanpassen als er bijvoorbeeld 35"-ers onder komen. Maar als mijn vooras echt een serieuze zwakke schakel wordt als ik 2.5" de lucht in ga en 35"ers plaats.... misschien dan eerst met 33" ers op de standaard hoogte..

AJ 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...