Spring naar bijdragen

Nieuwe Scrambler in Nederland


Jazzy
 Share

Recommended Posts

Hallo, ik heb een 1981 Scarmbler in de kleur Autumn Gold. Net geïmporteerd uit de US dus nog volop aan het leren en ontdekken, dit is mijn eerste Jeep. :) Eerste prioriteit is om hem gekeurd te krijgen en op kenteken, dus ben al bezig met de koplampen en wat andere kleine dingen.

Helaas mis ik de rollbar en het is me niet gelukt om er in de US eentje bij de auto te krijgen voordat hij verscheept zou worden. Het plan is om er eentje na te laten maken.

20191101_150939005_iOS.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank mannen! Vandaag de verlichting afgemaakt, Hella H4 units gemonteerd. Moest de lampen nogal aanpassen want ik had het model met een stadslichtje gekocht, die passen standaard niet in de ring waar hij in hoort te vallen. Ben niet helemaal overtuigd door de lichtbundel, zal daar later wel een keertje een relais tussen zetten.

Ook de auto afgeleverd bij de garage. Daar wordt hij even helemaal nagelopen zodat ik bij de RDW niet tegen problemen aanloop. Ik ben benieuwd...

20191113_082211942_iOS.jpg

bewerkt door Jazzy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erg mooie Scrambler. 

Is er tegenwoordig niet meer de optie bij het RDW om een voertuig alleen op kenteken te zetten? Zodat je de Jeep bij een garage kan laten voorzien van een APK? 

In 2009 had ik een Jeep uit België gehaald. Ik ben toen eerst bij het RDW geweest om de Jeep op kenteken te krijgen. Daarna heb ik hem bij de garage in de buurt laten keuren voor een APK. 

Wellicht hanteren ze verschillende normen, afhankelijk waar de auto vandaan komt.. 

 

Succes in ieder geval. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je!

Dat verschilt nogal en hangt onder andere af van het land van herkomst en het bouwjaar. Voor auto's van na 1-1-1998 die een Europese typegoedkeuring hebben geldt dat de RDW ze alleen identificeert, dus de herkomst nagaat en de auto vervolgens registreert. Als de auto niet gelijk is aan de typegoedkeuring dan moet je zelfs een (dure) individuele keuring in Lelystad laten doen.

Voor auto's die ouder zijn is het een stuk eenvoudiger. Naast de identificatie krijg je een keuring die met de APK vergelijkbaar is om te controleren of de auto voldoet aan de permanente eisen die op dat moment golden. Als de auto niet goedgekeurd wordt dan moet je in principe later terugkomen, al hebben ze me wel eens gematst met een kapotte mistlamp voor die het opeens niet meer deed.

Eerder dit jaar heb ik een Amerikaanse Porsche 914 ingevoerd die tot mijn verbazing volgens de keurmeester gelijk was aan het Nederlandse model. Toen kreeg ik wel de keuze om gewoon het goedkope tarief af te rekenen en de auto zelf APK te laten keuren. Kon ik ook daar laten doen maar dan zou ik in theorie bij afkeur wegens een kleinigheidje later weer naar de RDW terug moeten komen voor een herkeuring.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En een mistachtelicht hoeft toch helemaal niet op een auto van voor '96?

Of is de regel dat wanneer die erop zit, hij het ook  moet doen?

Zelf moet ik begin komende april naar de RDW met een '78 Cadillac, die heeft helemaal geen mistachterlicht. Ik zal eens kijken naar de optie om bij de RDW alleen de identificatie (en het inslaan chassisnummer) te doen en de APK vervolgens bij de lokale garage.

 

[Edit]

Sorry, niet goed gelezen. Mistachterlicht verhaal sloeg niet op de Scrambler.......

bewerkt door Vette73
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties! Moest het zelf ook even nakijken maar een mistachterlicht (en zelfs achteruitrijlicht!) zijn niet verplicht bij auto's van voor 1998. Rode reflectoren zitten in de achterlichten ingebouwd maar ik zal er voor de zekerheid wel even twee op de bumper plakken. Goede tip!

Eendagskentekenplaten moeten echt de standaard maat zijn, die mag je niet in 18.2 maken, dus die vlieger gaat helaas niet op. :) Ben er ook nog niet helemaal uit of ik er per sé kleine platen op moet hebben.

Over verlichting gesproken, ik zou hem graag keuren met trekhaak en al. Zit me alleen even af te vragen wat ik met bedrading voor de richtingaanwijzers moet, aangezien de knipperlichten nu werken door de remlichten te knipperen danwel te onderbreken. Iemand hier ervaring mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Afspraak bij de RDW gemaakt voor aanstaande vrijdag. De Scrambler staat nog even bij de garage, tot nu toe hoefde alleen de achterremmen aandacht. Heb de auto ook even van onderen kunnen bekijken: gewoon vrijwel helemaal zonder roest! Ik overweeg om snel even een Dinitrol behandeling te doen om hem zo roestvrij te kunnen houden in ons natte landje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 12/6/2019 at 8:16 PM, Kapt. Bob said:

Top! Heb je de keurmeester nog gesproken? Ging het makkelijk?

 

Heb er de hele tijd met mijn neus bovenop gestaan. :) De keurmeester was een Pietje precies, en behoorlijk streng. De reflector in het linkerachterlicht deed weinig meer en daar werd hij in eerste instantie op afgekeurd. Maar als ik een foto zou mailen met goede reflectoren dan werd hij alsnog goedgekeurd, hoefde ik niet voor terug te komen. Dat betekent dus ook dat de auto verder helemaal in orde was, en dat vind ik eigenlijk al heel mooi voor een bijna 40-jarige Jeep.

O ja, achteruitrijlicht bleef continu branden. Samen even de stekker opgezocht en van de bak getrokken, achteruitrijlicht is namelijk niet verplicht. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het was nog een beetje stressen omdat ze bij de RDW een foutje gemaakt hadden en het allemaal wat langer duurde, maar vrijdag kon ik dan de platen (18.2) op de auto schroeven. Dat betekende dat we gisteren naar de Jeep Academy in Heerde konden!

Daar aangekomen viel ons gelijk op hoe vriendelijk en gemoedelijk het sfeertje onder de Jeepers is. Inschrijven en lid worden van de JCN was zo gebeurd dus daarna maar eens even rustig bij een paar andere auto's gekeken. De overgrote meerderheid waren CJ's en Wranglers maar ook een paar Cherokee's en nieuwer spul uit het Fiat-Chrysler tijdperk. Naast een lier had ik verder niets bij me. Dat werd direct duidelijk toen onze 'blauwe' groep onder leiding van Gerard en Stefan (hoop dat ik de namen goed heb onthouden) startte met het inspecteren van de auto's. Ik had wel de goede banden, dat scheelt dan weer. Maar blijkbaar had ik ook sleepogen aan de auto moeten hebben en een kistje met sleeplint en toebehoren. Dat weten we dan voor de volgende keer.

Nu heb ik best wel wat offroad-ervaring maar niet met een auto. Het steken tussen boompjes en linten ging prima, handig is ook dat de CJ8 misschien wel lang is maar niet zo breed als veel andere auto's. Maar sturen op een zijdelingse helling waarbij de achterkant omlaag glijdt is heel iets anders, je hebt de neiging om de auto recht te trekken maar moet hem juist met de voorkant de helling op blijven trekken. Gas doseren is ook zo iets, op sommige plekken wil je juist vaart houden om niet vast te raken en op andere heb je met minder gas juist meer controle waardoor je bijvoorbeeld uit een diep spoor kunt blijven in plaats van er in te zakken.

De Scrambler oogstte veel complimenten, duimpjes omhoog en was her en der aanleiding voor een praatje. Maar er was ook wel verbazing of ronduit kritiek waarom ik met deze klassieker het terrein in ging. Antwoord is simpel: we wilden het eens proberen maar hadden geen idee wat te verwachten. Het goede nieuws is dat zowel mijn vrouw als ik helemaal verkocht zijn en dit zeker vaker willen doen. Het slechte nieuws is wel dat ik dat niet met de Scrambler wil doen en dus op zoek moet naar een alternatief. Gelukkig hebben we gisteren de boel heel gehouden maar ik zie nu wel dat dit ook net zo makkelijk anders had kunnen zijn. Plan is om de Scrambler te verkopen en op zoek te gaan naar een CJ7 of eventueel een CJ5 als er een geschikte op mijn pad komt.

20191221_111739719_iOS.jpg

20191221_162654047_iOS.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon lekker houden, zonde om zo'n mooie CJ8 te verkopen. 

Goed schoonmaken moet je toch, of je nu een CJ5, 7 of 8 hebt.. Daar veranderd niks aan. En ben je van plan echt extreem te gaan terreinrijden of zoals het afgelopen weekend was? 

Gewoon zorgen dat je na het terreinrijden alles goed schoon maakt. Wielen eraf, remmen los halen en schoonmaken, onderkant schoommaken, etc. Kost wat tijd voor enkel een dagje rijden, maar zo houd je hem wel het beste. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 12/23/2019 at 4:56 PM, robin veldwijk said:

Goed schoonmaken moet je toch, of je nu een CJ5, 7 of 8 hebt.. Daar veranderd niks aan. En ben je van plan echt extreem te gaan terreinrijden of zoals het afgelopen weekend was? 

 

Eigenlijk wel. Wil ik in ieder geval kunnen doen, zonder dat ik me al te veel zorgen hoef te maken om een keer om te rollen of tegen een boom aan te zakken.

Nee, heb mijn keuze eigenlijk wel gemaakt. Vind het aan de ene kant ontzettend jammer om afscheid te moeten nemen van de Scrambler, ben ik korte tijd wel heel erg gesteld geraakt op deze maffe Jeep, maar aan de andere kant is het ook wel leuk om aan iets nieuws te beginnen. Eerst de CJ8 maar weer even helemaal netjes schoon maken zodat hij in de verkoop kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 1/2/2020 at 2:40 PM, michel1972 said:

Hoe zit het met je APK. Die staat namelijk niet geregistreerd bij de RDW en die heb je toch wel.

 

Goed gespot. :) Ik heb wel eens eerder auto's uit deze periode ingevoerd en viel me toen ook al op dat ze ondanks een APK-achtige keuring geen APK registreren. Wilde mijn garage hem morgen even af laten melden, maar vraag me nu je het zegt af of het niet al bij de keuring zou moeten horen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorig jaar heb ik nog een Porsche 914 uit 1973 ingevoerd. De keurmeester vond in de computer een typegoedkeuring en gaf me toen de keuze om het bij de identificatie te houden en alleen ~100 euro af te tikken, of dat hij door moest gaan met de keuring. Als er dan iets kleins voor afkeur zou zijn moest er wel later voor terugkomen. Dus heb ik de auto toen meegenomen en hem bij de garage laten APK-afmelden.

Bij deze Jeep was er geen typegoedkeuring die ze wilden gebruiken dus werd wel de hele auto gekeurd, je zou dus zeggen dat hij dan wel gelijk een APK-keuring zou moeten hebben. Op basis van die eerdere ervaring...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...