RuudM Geplaatst October 23, 2019 Rapporteren Share Geplaatst October 23, 2019 Mijn XJ is van 2001 en heeft 215.000 km gelopen. Om de 50.000 km zijn grote beurten gehad met verversen van olie tussenbak. Bij het schakelen van R naar D voel je een duidelijke schok in de wagen. Met rijden schakelt de bak prima en voel je niets. Er zit geen ruimte in het diff. De garage denkt aan de tussenbak. Is de tussenbak gevoelig voor slijtage? Ik heb deze bak in de 15 jaar dat ik de Jeep bezit hoogstens 10 keer gebruikt om 4 Wheel drive in te schakelen. Wat kan er stuk gaan aan een tussenbak? gr Ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 23, 2019 Rapporteren Share Geplaatst October 23, 2019 Tussenbak heeft een ketting en tandwielen, deze slijten natuurlijk ook ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst October 23, 2019 Rapporteren Share Geplaatst October 23, 2019 Bij het schakelen van R naar D en andersom gebeurd er niets in je tussenbak. Deze blijft gewoon in de stand staan waarin hij stond. Ik zou de versnellingsbak verdenken. Tenslotte schakel je hiermee en niet met je tussenbak. Deze gebruik je enkel om te wisselen tussen 2H, 4H en 4L. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst October 23, 2019 Rapporteren Share Geplaatst October 23, 2019 41 minuten geleden zei DogJeeper: Bij het schakelen van R naar D en andersom gebeurd er niets in je tussenbak. Deze blijft gewoon in de stand staan waarin hij stond. Ik zou de versnellingsbak verdenken. Tenslotte schakel je hiermee en niet met je tussenbak. Deze gebruik je enkel om te wisselen tussen 2H, 4H en 4L. Als de ketting versleten is gebeurt er echt wel wat in de tussenbak als je de automaat van r naar d of andersom schakeld. De ketting zal in tegengestelde richting weer op spanning komen en dat kan wel degelijk als een schok voelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst October 23, 2019 Rapporteren Share Geplaatst October 23, 2019 28 minuten geleden zei JeePee: Als de ketting versleten is gebeurt er echt wel wat in de tussenbak als je de automaat van r naar d of andersom schakeld. De ketting zal in tegengestelde richting weer op spanning komen en dat kan wel degelijk als een schok voelen. En weer wat geleerd 😁 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RuudM Geplaatst October 24, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 24, 2019 De ketting kan niet gesteld worden? Maar verder hoor ik geen vreemde geluiden tijdens het rijden. Schakelen gaat heel soepel. Niets aan doen denk ik dan. Geen werk zoeken Ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst October 24, 2019 Rapporteren Share Geplaatst October 24, 2019 8 uur geleden zei RuudM: De ketting kan niet gesteld worden? Maar verder hoor ik geen vreemde geluiden tijdens het rijden. Schakelen gaat heel soepel. Niets aan doen denk ik dan. Geen werk zoeken Ruud Je XJ geeft je een 1ste aanwijzing dat er iets aan de hand zou kunnen zijn. 2de waarschuwing kan duurder uitvallen dan de 1ste. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RuudM Geplaatst October 25, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2019 Wat zou de oplossing zijn. Een ruilbak of de eigen tussenbak laten reviseren (voorkeur voor eigen bak) Aan wat voor bedragen denk je dan? gr Ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rudolfo Geplaatst December 18, 2019 Rapporteren Share Geplaatst December 18, 2019 Bij de laatste 50.000 km beurt (210.000 km) zat er veel grijzige smurrie in mijn achter differentieel. ProGear heeft alles open gehaald en gecontroleerd. Sperplaten, werking en voorspanning was allemaal goed. Ring en pinion goed en ook de backlash. Wiellagers en steekassen waren slecht. Door de harde buitenlaag heen. Nieuwe steekassen en wiellagers gemonteerd. Het kloenk geluid komt volgens de deskundige uit mijn tussenbak. Maar zij reviseren geen tussenbakken meer. Maar nogmaals je hoort verder niets en de Jeep rijdt verder prima. Revisie bij Autrans kost 1.500,00 euro. Ik denk nog steeds doorrijden tot je echt geluiden gaat horen. De hamvraag blijft hoe weet ik nu 100% zeker dat de ruimte in de tusenbak zit. gr Ruud tcase.MP4 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst December 18, 2019 Rapporteren Share Geplaatst December 18, 2019 Openmaken, lijkt me. Aan de buitenkant kun je niets zien 😁 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 19, 2019 Rapporteren Share Geplaatst December 19, 2019 Aandrijfas even lospakken, dan kun je de achteras en tussenbak los van elkaar bewegen. Als ik het filmpje kijk lijkt het op de ketting van de tussenbak te zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RuudM Geplaatst December 19, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 19, 2019 Klopt,. Ik heb van ProGear begrepen dat ze dit filmpje hebben gemaakt met een open en leeg dif. Ik heb gevraagd wat de kosten zijn voor een gereviseerde tussenbak uit Amerika. Aan de andere kant behoud ik liever mijn eigen bak. Ik wacht nog even af. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.